Liten bensinsnurra - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten bensinsnurra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Liten bensinsnurra

Hade tänkt skaffa mig en liten bensinmotor, på typ 2-2,5hk.

Vet att många rekommenderar tvåtakt istället för fyrtakt i och med vibrationerna från en encylindrig fyrtaktare. Känner dock att böket med att blanda i olja samt risken för att motorn sotar igen om man kör långsam trolling gör att jag hellre köper en fyrtaktare. Vet i och för sig inte om risken för igensotning är mindre på de nyare tvåtaktarna?

Dock undrar jag om någon har tips på vilket märke jag skall satsa på. Vill naturligtvis ha en lätt motor gärna så tyst som möjligt. Men det viktigaste är väl egentligen driftsäkerheten och gärna enkel att serva så att man kan göra det själv.

För övrigt är det än bättre begagnad motor jag är ute efter, planerar alltså inte att köpa en sprillans utan en från kanske 06-08.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Äger en Yamaha 2,5hk 4t som jag är riktigt nöjd med. En trogen kamrat som alltid startar och som tål min behandlig utan knorr.En x-tra motor som jag har i en sjö där jag fiskar gädda o gös.En kompis äger en Honda 2,5hk 4t och den låter o skakar betydligt mer än min, så mitt råd är köp en Yamaha.
    /Crille

Kommentera

Har haft en Suzuki 2,5 i tjänst några år. Har bara gott att säga om den. Lätt att bära med sina ca 13kg, riktigt snål och känns förvånansvärt stark. Har hört gott om Yamaha 2,5 också. Hondans lilla motor är däremot bullrig eftersom den är luftkyld, så den passar dig nog mindre bra. Man kan förvänta sig hög driftsäkerhet av samtliga tre märken.

Kommentera

Jag har hört en del bra om honda, men kanske inte just om deras mindre motorer. Låter ju inget vidare med ett luftkylt bullermonster.

Någon som har input om Johnsons motorer? Har för mig att jag har läst att de också skall vara lätta, runt 12-13kg och det låter riktigt bra.

Kommentera

Honda bygger mycket bra motorer. Men just 2,5an är som sagt en bullrig rackare.

Johnsons 2,5a är om jag inte minns fel exakt samma motor som Suzuki. Annan färg och påklistrat Johnsonmärke bara.

Kommentera

Okej, då kvittar det ju vilken av de två man väljer.

Hur är det med rigglängden? Har försökt hitta info om den exakta längden för kort respektive lång rigg men inte hittat något. Det kan ju skilja en del mellan olika märken och motorer.
            Kan tänka mig att det inte spelar jättestor roll om man har lite för lång rigg på en så liten motor, men för kort är ju inte bra.

Hade en 6hk Suzuki och på den kunde man ändra vinkeln i 5-6 steg vilket gjorde att man kunde anpassa den lite, går detta även på 2,5:an?

Kommentera

Mått på akterspeglen från infästning till lägsta punkten under båten om det är köl så möt till kölens yttre 510 cm = lång rigg

Rätta mig gärna om jag mins fel.

Kommentera

Jo precis och kort rigg 38 cm.

Det är bara det att min båt är 45cm..

Kommentera

Låter som du ska klara dig med en kort rigg i så fall.
                  Men för att vara på den säkra sidan kollar du med den som gjort motorn, brukar finnas info och då är det mellan infästningen till kavitations plattan du mätar på motorn.

Självklart menade jag 510 mm inte cm :P hehe skönt att du fattade rätt :> annars blir det ett stort lastfartygs höjd :P 510 cm :P blir ju 5 meter 10 cm
                  Senast ändrad av Mrvox; 2010-04-27, 21:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58