Motorlås till Tohatsu 9,8 hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorlås till Tohatsu 9,8 hk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag känner en som fick akterspegeln bortsågad för att han hade motorlås. Men motorn fick dom väck ändå
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Mozzer Visa inlägg
      För min del löste det sig. Fick motorn stulen! Valde till slut Abus Nemo( tror jag det heter). Det låset ger jag inte mycket för. Hittade resterna, i beståndsdelar i båten och jag tror inte det var någon större utmaning för tjuven. Har nu äntligen köpt ny så nu ska skiten bultas fast!!
      Fick du motorn stulen i Kristianstad Mozzer? Fy vad surt! Får man fråga var båten låg?
      Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
      http://www.ichtys.se

Kommentera

@Mozzer: Det är alltid lika skönt när andra löser problemen åt en... suck!

Har egentligen inga illusioner om att ett lås kommer att hjälpa så mycket om tjyven väl bestämt sig... Jag sticker nog huvudet i sanden och hoppas på turen/ett givmilt försäkringsbolag... Vet ärligt talat inte vilket av alternativen som är det dummaste att hoppas på...

En halvdan kandidat hittade jag i enn annan tråd, Combilock:
        Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
        Det sitter en liten "pigg" på delen närmast akterspegeln. Man måste alltså göra en liten försänkning i aktern som piggen går in i och förhindrar att motorn dras upp.

Låset är rätt krångligt att montera enligt min mening, dessutom vibrerar den tunga delen (som man sätter nyckeln i) rätt så mycket vid vissa varvtal så att det låter en hel del. Jag tar alltid loss den när jag kör.

--
        Tobias
        Nawa-låset verkar ju intressant (http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8962) Det kommenterades även i ovannämnda tråd.
        @Tailrunner: Det bakre bläcket hamnar mellan akterspegeln och bultarna, och det är i det bakre bläcket själva låset fäster? Om det funkar så käns det ju riktigt smutt! Motorn kommer inte sitta på nuvarande båt för evigt så en viss portabilitet är att föredra.

Annars har jag det nya (säkert mycket håtta) 388 Nemo Evo
        (http://www.abus.de/us/main.asp?Scree...=4003318545931) Den där distansbrickan kommer jag säkert behöva i så fall. Typiskt nog verkar det inte drälla av nätbutiker som har den hemma. (Jag har inte någon koll på om jag behöver den eller ej, men jag vägrar resa i 1,5 timmar för att genast konstatera att jag behöver den)

Tack alla för era tips! Hoppas nu bara jag mäktar med att göra ett smart val

Kommentera

Ursprungligen postat av C4rlsson Visa inlägg
          Fick du motorn stulen i Kristianstad Mozzer? Fy vad surt! Får man fråga var båten låg?
          Jag hade båten i Tosteberga. Det gjorde rent hus och stal i princip alla 10- och 15 -motorerna. Mitt framför näsan på ett gäng campare i husbilar. Riktigt fräckt. Är dock extremt nöjd med hur mitt försäkringsbolag har hanterat det och har väl inte gjort särskilt stor ekonomisk förlust. Men det blir en massa merarbete och förlorad, helig fisketid

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
            Nawa-låset verkar ju intressant (http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8962) Det kommenterades även i ovannämnda tråd.
            @Tailrunner: Det bakre bläcket hamnar mellan akterspegeln och bultarna, och det är i det bakre bläcket själva låset fäster? Om det funkar så käns det ju riktigt smutt! Motorn kommer inte sitta på nuvarande båt för evigt så en viss portabilitet är att föredra.
            Ja, man lägger det bakre bläcket mot akterspegeln och skruvar fast motorn på detta med motorns orginalbultar. Sedan skruvar man fast det främre höljet med det bakre bläcket, och täcker bulthuvudet med en låscylinder.

Jag köpte det för att det har stor flexibilitet. Jag kommer byta motor på min båt redan nästa säsong och vill inte borra (ens lite) då jag inte vet om borrhålet då sitter rätt med nästa motor.

Sen var det ett krav från min sida med SSF-märkning. Inbillar mig att det är det viktigaste då det underlättar när man ringer försäkringsbolaget. Som andra sagt. Vill tjuven verkligen sno motorn så gör han det. Bara att acceptera och göra vad man kan göra inom rimliga gränser.
            Senast ändrad av TailRunner; 2012-06-14, 06:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 899 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42