Vilken 30hk fyrtakt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken 30hk fyrtakt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken 30hk fyrtakt

Vilken ny 30hk fyrtakt hade ni valt? Den ska vara insprutad, och då är det egentligen mercury(tohatsu) eller yamaha som gäller.
    Är det någon som har testat dessa motorer? Yamahan har ju dessutom trollingfunktion, något som mercury har först på 40hk. Yamahan är ju dessutom på fler kubik. Det jag tänker i första hand på är ljudvolym och fart på tomgång.
    Någon som har någon erfarenhet av dessa? MVH Johan

Hej!

Har en Mercury F25 på min Ryds 435DL, funkar fint att åka runt och "Jigga" med. På en annan båt har vi en Yamaha storlek större och den tycker jag är trevligare, men det kan ju bero på storleken!

Hur som helst är jag nöjd med min mercury mycket mer än så fixar jag inte med mina motorkunskaper!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Fördomsfull, som jag är, råder jag dig att alltid välja japanskt.
      Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

ingen som har någon direkt jämförelse? Är isåfall en ny 10 som gäller. Inget annat märke än yamaha, mercury eller tohatsu. Saker som ljud och tomgångsfart är viktigt.

Kommentera

Varför köpa en mercury när man kan köpa en tohatsu och spara 10tusen? Har en tohatsu 25hk själv och den går riktigt fint!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gusen Visa inlägg
            Varför köpa en mercury när man kan köpa en tohatsu och spara 10tusen? Har en tohatsu 25hk själv och den går riktigt fint!
            Tohatsus 25hk är samma som mercurys och jag tror inte att du får den 10 papp billigare om du nu inte känner ngn som säljer just Tohatsu.

Mercurys 25hk är 3 cylindrig och vann som tystaste motorn i ett test av 20-25hk. Inga dumma motorer varken nya yamahas eller mercurys 25a , skall man trolla mycket kanske det är bra med en motor som har en trollingfunktion.

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
              Tohatsus 25hk är samma som mercurys och jag tror inte att du får den 10 papp billigare om du nu inte känner ngn som säljer just Tohatsu.

Mercurys 25hk är 3 cylindrig och vann som tystaste motorn i ett test av 20-25hk. Inga dumma motorer varken nya yamahas eller mercurys 25a , skall man trolla mycket kanske det är bra med en motor som har en trollingfunktion.
              Stämmer att det är samma motor och där med min poäng. Köpte min tohatsu på marin och fritid förra året för 36600kr. Vet inte hur mycket det skiljer men mercuryn lär ju vara bra mycket dyrare. Därför är det smartare att köpa tohatsun? Dessutom får man ju insprut som tex honda och suzukin inte har.

Kommentera

mercuryn och tohatsun har jag fått samma pris på i stort sett. Motorn ska sitta på en linder 445 i såfall om det nu blir nått köp (dyrt). Bägge motorerna är ju 3cylindriga, fast yamahan delar motor med deras 40hk (därmed mer kubik) och de andra med 25an. Vikten verkar i stort sett lika.
                Yamahan är lite dyrare, men inte mycket. Jag ska isåfall köpa i paket med trailer och ekolod också. Dock dröjer det nog ett tag till.

Kommentera

Ursprungligen postat av skogstok Visa inlägg
                  mercuryn och tohatsun har jag fått samma pris på i stort sett. Motorn ska sitta på en linder 445 i såfall om det nu blir nått köp (dyrt). Bägge motorerna är ju 3cylindriga, fast yamahan delar motor med deras 40hk (därmed mer kubik) och de andra med 25an. Vikten verkar i stort sett lika.
                  Yamahan är lite dyrare, men inte mycket. Jag ska isåfall köpa i paket med trailer och ekolod också. Dock dröjer det nog ett tag till.
                  Mm inte lätt, bra att tänka sig för det har jag gjort många gånger och det är jag nöjd över
                  Ta en titt på tex Sandström 465 basic med pulpet. Du får ju nästan 3st sånna båtar motför en 445a ! Slår du till med classicmodellen så får du bla självläns vilket är skönt om den skall ligga vid brygga. Annars en beggad arkip vore bra mycket bättre än en 445a som känns lite trång då inte mittsitsen går ta bort som det går på tex sandströms båt

Kommentera

Ursprungligen postat av skogstok Visa inlägg
                    Vilken ny 30hk fyrtakt hade ni valt? Den ska vara insprutad, och då är det egentligen mercury(tohatsu) eller yamaha som gäller.
                    Är det någon som har testat dessa motorer? Yamahan har ju dessutom trollingfunktion, något som mercury har först på 40hk. Yamahan är ju dessutom på fler kubik. Det jag tänker i första hand på är ljudvolym och fart på tomgång.
                    Någon som har någon erfarenhet av dessa? MVH Johan
                    2 gånger 1 gång i Norge å 1 blekinge har ja hyrt båtar med Tohatsu.

Båda gångerna har ja reagerat på storleken ja vet inte om dom fuskar med hk det verkar ju märkligt att en 9,8 hk inte går dubbelt så fort som min 5 hk suzuki utan så gott som samma fart , i likande båt.

40 hk vi hade i norge såg inte större ut än polarns jonsson 25 hk .

Ja skulle välja Honda /suzuki yamaha/mercury känns som å köpa audi/bmw bara onödigt dyrt .
                    Men kolla upp kubiken så att du inte blir lurad .

/Fredrik

.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 899 visningar
                    0 gillar