Motorvals problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorvals problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorvals problem

Behöver lite hjälp!!
    Funderar på att köpa en sandström 495 clasic. (360kg)
    Det kommer sitta en frontmonterad elmotor på båten, men vill ändå kunna trolla efter gös med bensinmotorn så det får inte gå för snabbt på tomgång.
    Det kommer vara 2-4 personer i båten med mig.
    Vilka märken och storlek på motorn tycker ni att jag ska ha.
    Snälla hjälp..

30-50hk kanske? Jag skulle välja något japanskt eller västerländskt märke som är representerat nära där du bor så du har nära till service och eventuella reparationer.

Kommentera

Någon av de Japanska 4 taktarna alla är bra, (undvik dock Kina motorerna) så välj den som säljs närmast dig för servicen och garantins skull om nu något skulle krångla.

Styrka är ju lite smaksak men en bra grundregel är att lägga dig i den övre halvan av vad tillverkaren rekomenderar så säger de 30-50 så välj en 40 eller 50hk, det blir bättre bränsleekonomi över tid och mindre slitage om motorn har lite mera kraft och kan köras på lägre varvtal än att den är på gränsen för liten och du måste köra på fullt eller nära fullt för att få acceptabel prestanda.

Lycka till med nya båten och motorn när väl isen ger sig

Kommentera

Det är ingen skitbåt du får iaf. Gubbarna som startade upp Utternbåtar ligger bakom dessa sandströmbåtar . Tyvärr gick de med i Brunswick och de skickade hela märket till Polen, trots en nyuppbyggd fabrik i skelleftehamn som klarade grymma miljökrav.

Men moneytalks för vissa. Därför hoppas jag ingen köper en utternbåt i framtiden, vi måste värna om våra svenska företag och inte skicka all våran historia till låglöneländer som har knappt några restruktioner om miljö, arbetslagar mm !!

Jag ser att Sandstöm kom över några formar bla gamla A51 och A56 från uttern. De heter nu classic 510 och 560 ! Fina båtar som har fått fina tester , men tyvärr dålig lösning på sidositsen , men enkelt att lösa !

Kommentera

Håller med de andra här. 40-50 hk är nog lagom. Det kommer att gå för fort för göstrolling men det går att lösa. Antingen hänger du på en extra liten motor vid sidan av. Eller billigare och enklare, kör med drivankare. Det gör väldigt många vid gös och löj-trolling. Lycka till med båten!
          Mvh Micke
          Ps: Har själv kikat lite på en Basic 460. Ser trevliga ut för bra pengar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Thobbe.B Visa inlägg
            Behöver lite hjälp!!
            Funderar på att köpa en sandström 495 clasic. (360kg)
            Det kommer sitta en frontmonterad elmotor på båten, men vill ändå kunna trolla efter gös med bensinmotorn så det får inte gå för snabbt på tomgång.
            Det kommer vara 2-4 personer i båten med mig.
            Vilka märken och storlek på motorn tycker ni att jag ska ha.
            Snälla hjälp..
            Evinrude E-tec har en stor fördel det är att man kan ställa tomgångsvarvtalet när växeln ligger i och när den är ur. ganska smart för trolling bla.
            Förövrigt fina motorer och bränslesnåla. Visst det låter lite mer än en fyrtaktare men betydligt mindre service och delar att hålla reda på.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Håller med de andra här. 40-50 hk är nog lagom. Det kommer att gå för fort för göstrolling men det går att lösa. Antingen hänger du på en extra liten motor vid sidan av. Eller billigare och enklare, kör med drivankare. Det gör väldigt många vid gös och löj-trolling. Lycka till med båten!
              Mvh Micke
              Ps: Har själv kikat lite på en Basic 460. Ser trevliga ut för bra pengar.
              har själv en Basic 460 med en 30hp evinrude och måste säga att båten är mycket trevlig att vara ute med. Stabil och går bra i vattnet.
              Då man själv inte har förmågan att sk''ta pengar så fick det bli en båt i den lägre prisklassen och än så länge är jag väldigt nöjd. Har även beställt en rostfri båge till pulpeten. Kommer bli smutt.

Kommentera

E-tecen känner jag till för dåligt för att uttala mig om. Men trollingfunktionen, att ställa ner varvet, finns på flera motorer. Men jag tycker ändå att det är bättre med drivankare då du kan köra på lite högre varv istället. Laddning,kylning och smörjning blir bättre och motorn blir mer nöjd. Sen blir ju även båten stadigare med strutarna i.
                Tycker Sandströmbåtarna ser vettiga ut. Inget onödigt prål och prisvärda.
                Mvh Micke

Kommentera

Ja än så länge är alla inne på samma linje och det var som jag trodde och kommit fram till själv, men det är alltid skönt att lufta sina ideer med andra.
                  En fråga vad är det som är problem med mercury ingen föreslog den?
                  Strular den ofta?

Kommentera

50 - 60 kh Mercury är bra. Gammal konstrution som fått insprutning. Du får med smartcraftinstrument där du kan ändra vartal vid tomgång, se bränsleförbrukning osv...

Funderar själv på att byta min gamla 60 hk Mercury från 1986 till en nyare 60 hk (till min Womax).
                    Står och väljer mellan Honda 60 hk, Suzuki 60 hk och Mercury 60 hk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58