Rigglängd minn kota - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rigglängd minn kota

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rigglängd minn kota

Stod och tog lite mått i fram på båten idag för att se vilken rigglängd som skulle behövas. Saken är den att min för är inte plan utan pekar ganska mycket neråt. Så jag har funderat på en lösning med en plattform fastsatt mellan mina pulpetbågar vilket också skulle underlätta motormontaget.

I vanliga fall är det ca 60cm från för till vattenlinjen, med en plattform så blir det ca 10-15cm extra och då blir det 70-75cm från vattenytan.

Räcker en rigglängd på 137cm (54") till eller kommer själva motordelen komma för nära ytan. Tittar man i minn kotas rekommendationer så ska man ha rigglängd 137 - 157cm (54" - 62") vid måtten 71 - 86cm mellan för och vattenytan.
    Kan man lita på dessa rekommendationer eller är det snålt tilltaget.

Bifogar en bild på båten det ska sitta på. Tilltänkt motor är en PowerDrive V2 55/AP 54"
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Pegu78; 2010-02-15, 21:13.

Hej.
    Jag är ganska säker på att en 54" / 137cm räcker.
    På bilden är det en 137cm och den har ca 50cm ner till vattnet, och vid fototillfället ligger översta delen på propellern ca 15cm under ytan. Det är endel marginal som du ser. Dock så fort det börjar gå vågor behöver motorn komma ner kanske 40-50cm för att inte vispa luft. Utnyttja pollarna på båten, det är starka punkter som är gjorda för påfrestningar. Be någon svetsarkunnig person svetsa en jigg/fäste där 2 av 3 punkter är pollarna. Ta gärna en bild ovanifrån så kanske jag eller någon annan kan tipsa om en bra konstruktion. Känslan när motorn sitter där och du fiskar första gången med den är obeskrivlig
    Bifogade filer
    Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inlägg
      Stod och tog lite mått i fram på båten idag för att se vilken rigglängd som skulle behövas. Saken är den att min för är inte plan utan pekar ganska mycket neråt. Så jag har funderat på en lösning med en plattform fastsatt mellan mina pulpetbågar vilket också skulle underlätta motormontaget.

I vanliga fall är det ca 60cm från för till vattenlinjen, med en plattform så blir det ca 10-15cm extra och då blir det 70-75cm från vattenytan.

Räcker en rigglängd på 137cm (54") till eller kommer själva motordelen komma för nära ytan. Tittar man i minn kotas rekommendationer så ska man ha rigglängd 137 - 157cm (54" - 62") vid måtten 71 - 86cm mellan för och vattenytan.

Bifogar en bild på båten det ska sitta på. Tilltänkt motor är en PowerDrive V2 55/AP 54"

du kommer inte lida av en lite längre rigg än vad som behövs till din båt... snarare tvärtom.. du kanske byter båt nån dag satsa på längre rigg säkrast ju
      http://teamfire.bloggspace.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inlägg

Hej PG; Gör inte misstaget att köpa en Minn Kota elektrisk fiskemotor för frontmontage med för kort rigglängd. Riggen går ju alltid att justera steglöst i höjdled, men inte mer än vad riggen är lång (hög). Olika montage hittar du om du går in på min websida www.trumman.com och klickar på bilderna och bläddrar fram och tillbaka med hjälp av pilarna < och > i bildgalleriet http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm
        Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
        Senast ändrad av Old Firehand; 2010-02-17, 00:11.

Kommentera

en bra lösning

Hej

Vi har en HR440sc som vi gjorde exakt ett sånt fäste du är ute efter (pulpitrören) förra veckan, resultatet blev grymt!
          hur stabilt som helst och dessutom ganska snyggt.

Jag kan skicka ett PM med bilder och förklaring på hur vi gjorde om du vill?

Dessutom byggde vi även en fiskeplattform och monterade 2st stolar...
          "Sporten i sportfiske är att göra det svårare än vad det egentligen är..."

Kommentera

Gärna, bilder m.m är aldrig fel Skicka pm eller lägg in i tråden, kanske är någon mer som är sugen på att se lösningen med pulpitfäste.

Kommentera

Ang rigglängden så tänkte jag som så att det är bättre att den är för lång än för kort och gick på en 60".
              Tyvärr ligger inte båten i vattnet nu (eftersom isen ligger ) så jag har inte kunnat se exakt hur den pasar men när jag måttar så ångrar jag inte mitt val, sticker inte upp så det stör iaf.
              Lättare att korta rigglängden än att förlänga den om du köper för kort...

Här kan du se hur vi löste fästet i vår båt, som utlovat:
              http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=60230
              "Sporten i sportfiske är att göra det svårare än vad det egentligen är..."

Kommentera

Bra lösning, hade tänkt på en liknande konstruktion med noa-fästen. Min plattform behöver bli ca 30cm längre. Jag tror jag får vänta några månader med att testa en konstruktion då jag har min båt och står ute. Blir lite lättare att mäta med en plattform på plats och mina förhoppningar är att en 54" rigg ska räcka. Får väl klara våren med den aktermonterade elmotorn.
                Hade tänkt att sätta på frontmonterad elmotor i mars och byta ekolod och gps i juni-juli, tror jag får vända på ordningen och byta ekolod/gps nu i mars istället

Tack för hjälpen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 881 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus