Kan man ha förstor Elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan man ha förstor Elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan man ha förstor Elmotor?

Hej!!
    Som det i rubiken kan man ha för stor elmotor. Ska köpa 1 elmotor snart. Har en ockelbo b15 tror den är ca 5 meter lång och väger ca 250 kg med bensin motor. Ska man satsa på en 44 lb eller en 54 lb? Det är väll fabrikatet Watersnake jag e intresserad av. Elmotorn ska mest användas vid vertical jigging.

mvh viktor

Ursprungligen postat av Flurpen Visa inlägg
    Hej!!
    Som det i rubiken kan man ha för stor elmotor. Ska köpa 1 elmotor snart. Har en ockelbo b15 tror den är ca 5 meter lång och väger ca 250 kg med bensin motor. Ska man satsa på en 44 lb eller en 54 lb? Det är väll fabrikatet Watersnake jag e intresserad av. Elmotorn ska mest användas vid vertical jigging.

mvh viktor
    Hej Viktor Öberg; Är det för att kunna köpa en elektrisk fiskemotor till så lågt pris som möjligt, då kan du välja en "kinamotor"...nästan vilken som helst.

Är du ute efter kvalitet, prestanda och livslängd i världsklass, en motor som håller år ut och år in utan krångel, då bör du välja en Minn Kota i Endura-serien och gärna en något starkare elmotor än vad du från början tänkt dig. Minn Kota började som första tillverkare i världen serietillverka elektriska fiskemotorer 1932 på gränsen mellan Minnesota och North Dakota.
    Welcome th the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Gammal är älst!!??Watersnake är mycket elmotor för pengarna köp salt vatten mod och få en grymt fin motor som nästan slår kåtan på fingrarna.Trumman du har svar på allt nästan,imponerande men allt man har själv är kanske inte alltid bäst.Tiger!!!??

Kommentera

Hej old firehand!! Kollade först mellan watersnake och minn kota. Därför jag tänkte på watersnake var bara att jag hört att det är endel folk som har tyckt den funkat bra och rekomenderat den så är den lite billigare. Men visst det finns väll ett skäl till att minn kota funnits så länge. Det är min första elmotor jag ska köpa och har använt. Därför vet jag ej vad jag ska ha för storlek. Känns ju dumt att köpa en elmotor som är på tok för stor min båt. Men jag vet inte man kanske inte kan ha för stor?Jag har ju läst lite att man inte ska ha en för liten bara. mvh viktor

Kommentera

Satsa på den större varianten, den är absolut inte för stor för din båt och du kommer ångra dig om du köper en för liten motor.
          Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Hejsan Viktor!
            När det blåser kan inte elmotorn bli för "stor". Men däremot, när du kör VJ i lite kallare vatten och det ska gå riktigt långsamt, då kan faktiskt en för kraftig motor gå lite för fort. Vet flera som tycker så. Själva har vi använt en Minn Kota 30 till vår 4-meters båt. Men den är för liten när det går lite sjö. Till våren kommer vi ha en annan båt och då kommer motorn troligtvis bli en Minn Kota 55Traxxis. Fördelen med denna motor är steglös växel. Räknar då med att det ska bli enklare att hålla rätt fart. Det går givetvis att lägga ur växeln och driva lite. Men jag tycker att precisionen i körningen försämras. Troligtvis en vanesak.
            Lycka till!
            Mvh Micke

Kommentera

Du skall helt klart köra på 55lb:arn till den båten. Lite strömt vatten eller lite vind så går det ganska kasst.

Har själv en MinnKota (hmm 40lb kanske, inte den största iaf). Den fungerar riktigt bra till min båt som väger ca 200 kg. Men med lite vind eller tre pers i båten hade det inte varit fel med en lite större.

Steglös är nog grymt skönt vid VJ. När vi testade i somras gick det bra i motvind i tvåan, men i medvind gick det för fort i ettan. Det gick naturligtvis att slå på och av gasen men det hade varit skönt med steglöst. Har faktiskt aldrig provat VJ vid vindstilla/svag vind så jag vet inte hur det fungerar i ettan där. I och med vinden var det lite svårt att styra när man slog av motorn och bara driftade i medvind, men det är säkert en träningssak.

Jag är nöjd med MinnKotan men har aldrig testat en annan. Men köpt stort oavsett märke!

Kommentera

Har en Ryds 435dl kör en Minn Kota 55 till den! Funkar perfa!
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Det går inte att köpa en för liten elmotor till båten. Ta den största det tjänar man på.
                  Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av Flurpen Visa inlägg
                    Hej old firehand!! Kollade först mellan watersnake och minn kota. Därför jag tänkte på watersnake var bara att jag hört att det är endel folk som har tyckt den funkat bra och rekomenderat den så är den lite billigare. Men visst det finns väll ett skäl till att minn kota funnits så länge. Det är min första elmotor jag ska köpa och har använt. Därför vet jag ej vad jag ska ha för storlek. Känns ju dumt att köpa en elmotor som är på tok för stor min båt. Men jag vet inte man kanske inte kan ha för stor?Jag har ju läst lite att man inte ska ha en för liten bara. mvh viktor
                    Hej igen Viktor Öberg; Min första elmotor var en Shakespeare Wonder Trol 606 med 5 kiloponds dragkraft från någon gång på 1960-talet vill jag minnas. Min allra första Minn Kota var en 24 volts Minn Kota 75 med tre hastighetslägen vid 12 volt och tre vid 24 volt. Minn Kota 75:an ser du här till höger på bild bakom mitt första hopbyggda ekolod Fish Spotter MI-2901[B] http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm.[/B] Idag har jag en MInn Kota Endura 55 att montera längst bak på styrbords sida på min Buster Magnum när jag vill köra backtrolling med elmotor och jigga gös.

Även om det blir din första elmotor tycker jag att det kan vara bättre att spara pengarna en tid till tills du har råd att köpa den Minn Kota elmotor du verkligen vill ha....en elektrisk fiskemotor som sannolikt håller i mer än 30 år.

Det är ingen som brukar ångra sig att ha köpt en för stark elmotor. Däremot är det många som ångrar sig för att ha snålat och köpt en för svag elmotor eller en av mindre känt fabrikat.

Går du upp i motorstorlek får du en starkare elmotor med högre verkningsgrad och som dessutom drar mindre ström vid samma fart som en lättare och billigare modell. Här nedan har du några modeller att välja bland:

MINN KOTA Endura 30 är avsedd för små båtar upp till 4,2 m (14 ft). Endura 30 är en elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
                    Fartområde: 0 - 4 knop

MINN KOTA Endura 40 är avsedd för små och medelstora båtar upp till 5,1 m (17 ft). Endura 40 är en elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 18,1 kp, 12,8 kp, 9,5 kp, 7,6 kp och 5,5 kiloponds dragkraft och förbrukar då 40, 25, 20, 16 och 11 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
                    Fartområde: 0 - 5 knop

MINN KOTA Endura 50 är avsedd för medelstora båtar upp till 6,1 m (20 ft). Endura 50 är en elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 22,7 kp, 14,8 kp, 11,3 kp, 7,9 kp och 5,7 kiloponds dragkraft och förbrukar då 42, 28, 20, 14 och 10 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
                    Fartområde: 0 - 6 knop

MINN KOTA Endura 55 är avsedd för medelstora och lite större båtar upp till 6,4 m (21 ft). Endura 55 är en elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 24,9 kp, 16,2 kp, 12,5 kp, 8,7 kp och 6,3 kiloponds dragkraft och förbrukar då 50, 32, 20, 14 och 10 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
                    Fartområde: 0 - 6 knop

Du kan gå in på www.trumman.com och klicka på MINN KOTA för ytterligare info!
                    Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2010-02-05, 18:59.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58