Frontmonterad till platsbåt 4,65m - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frontmonterad till platsbåt 4,65m

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frontmonterad till platsbåt 4,65m

Funderar på en frontomnterad elmotor till gösbåten.
    Gösbåten e en Jofa Havsbris 4,65m (liknar smögen 45) med 15hp 4-stonkare och en äldre minn kota där bak.

Kommer uteslutande användas till göstrolling ca 1,0-1,7knop i insjöar

Watersnake e ju billigast, en del hävdar att watersnake håller lika bra som minnkota MEN att dom inte e lika effektiva (drar mer ström helt enkelt..)
    Dom verkar kosta 4-6000kr beroende på modell/strl

Minn kota
    Powerdrive har maximizer och kostar från +7000 och uppåt..
    Edge har inte maximizer och e något billigare..

Man får med andra ord en kraftigare vatersnake till en billigare peng än minnkota

Om nån av er har erfarenheter av en liknande båt med frontmonterad elmotor så vore jag tacksam för kommentarer !!

Ju större motor och ju fler funktioner du vill ha, desto större anledning att välja Watersnake.
    MinnKota tar duktigt betalt för tillbehör som fjärrkontroll t.ex..

Min Watersnake SWRT54 (vit saltvattenmodell med fotkontroll och fjärrkontroll) kostade ca. 6000kr och motsvarande MinnKota saltvattenmodell (Riptide med CoPilot) kostar ca. 18.000kr.

MinnKota andas kvalité och har gott rykte men den är inte felfri och Watersnake känns gedigen i allt utom själva fällningsanordningen som är lite osmidig innan man lärt sig.

Alltså, vill du ha finesser som saltvattentålig, trådlös fjärrkontroll, stor kraft så är mitt tips Watersnake (om du inte är gjord av pengar).
    Vill du ha autopilot och maximizer har du inget val, MinnKota it is.....
    Tiden får utvisa om kvalitén inte motsvarar förväntningarna på Watersnake, jag har bara använt min ett halvår.
    En hel del kraftiga sjögräsområden har dock passerats utan problem.
    Min båt(Silver Fox 470) gör ca 2,5 knop (GPS) vid full gas med elmotorn.

Kommentera

Bra synpunkter mr spy !

Jag pratade precis med en kille som inte tyckte jag skulle satsa på en motor med fjärrkontroll då fjärrkontrollerna käkade batteri och att dom slutade fungera när batterinivån sjunkigt en bit..
      Han sade oxå att fjärrkontrollen (iofs Minn kota) inte var steglös utan hade 10 lägen - fotkontrollen scrollar man fram hastigheten med..

Jag går mest och väger en billig kraftig watersnake 54/54 för ca 4700kr mot en antagligen gedignare och mer batterisnål men inte lika kraftfull MK Powwerdrive 40/48 för 7600kr - ca 3000 kronors skillnad...

Mer synpunkter önskas !

Kommentera

Japp, batterierna går åt, men det ingår faktiskt 2 fjärrkontroller till Watersnake, på MinnKota får du punga ut med en dryg tusing för den andra(tror jag).
        Eftersom fotkontrollen också ingår så kan du ju välja och inget behöver kopplas om som på MK.....
        Jag har för övrigt inte märkt att hastigheten regleras i steg på WS.

Fjärren till WS är lite större än MinnKotas och jag har inte sett några spöfästen till den utan man har den på handleden.
        Knapparna är stora så man kan ha handskar på sig,
        men det innebär samtidigt att knapparna ibland kan fastna i intryckt läge, lite irriterande.

Här är bild på fjärren (bild på själva motorn finns i mitt album):

Click image for larger version

Name:	Bild0020.jpg
Views:	1
Size:	267,1 KB
ID:	1758411

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg