Växel problem Yamaha 40EL -91 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Växel problem Yamaha 40EL -91

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Växel problem Yamaha 40EL -91

Hej!

Jag fick problem med min backväxel på säsongens sista dag. När jag la i backen så bara rassla det och lät fan! Vill påstå att den inte drev ett dugg heller. Suck tänkte jag och insåg att det blir mer än bara ett impellerbyte denna vinter. Sägas skall är väl att den har en längre tid rasslat till lite då jag lagt i backen, kankse något mer efter en grundstötning då propellern fick kontakt med sten, detta var dock med framväxeln i. Men har altid varit ljudlös under driv och även drivit klanderfritt.

Men nu till frågan, vad är fel? Jag har nu växelhuset nerplockat från motorn och kan konstatera att när jag har växelföraren i backläget och ger motstång på propelleraxel samtidigt som jag roterar drivaxeln så kluckar det och klonkar det. Ljudet uppkommer då stången (#50) som växelväljaren(#49) möter nere i växelhuset slår ut/fjädrar ut.

Vad kan vara fel? Jag har inte en susning om hur det funkar inne i växelhuset, även fast jag kollat på blurriga sprängskisser från Yamaha.

Är det bara att ge upp och leta nytt växelhus? Eller skall man plocka isär? Går det att få tag på reservdelar till en sådan här motor, och vart vänder man sig då?

Om jag förklarat otydligt, skriv gärna vad jag kan förtydliga eller ev ta bild.

Nu blev det många frågor, men jag är djup tacksam för hjälp!

MVH//Erik
    Senast ändrad av Ampo; 2010-01-25, 00:34. Anledning: La till bild
    Kveitekungen!

Ingen här inne som besitter lite basic kunskap om hur det funkar inne i ett växelhus?
    Kveitekungen!

Kommentera

Det är ju bara att ändra justeringsskruven.
      Att det tidigare klickat till och gör det nu när du snurrar på grejjorna betyder ju att "sprinten" som är fjäderbelastad på drivaxeln behöver komma några mm mer åt ena hållet och greppa i back respektive framdrevet.
      Brukar finnas en inspekteringslucka (suzuki, kanske fler som har det) eller så hittar du det under motorkåpan.
      Eller som på min yamaha 20 gammal 2-t, precis under nedre riggfästet.
      Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
      14 svar
      1 875 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Karlmagnus