Biltemas olja är samma som Statoils, (Har en kompis som jobbar på raffet i Nynäshamn där både Statoil och Biltemas oljor skickas ut). Sen finns det ju kanske bättre oljor som Mobil, Castrol och Kendal, men om du köper olja på Statoil så kan du lika gärna köpa på Biltema till halva priset.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Olja? Vilken till motorn??
Collapse
X
-
Egentligen så spelar det väl ingen roll vilket namn det står på oljan, utan det är de klassade egenskaperna som spelar roll..
Även om du köper mobil så har den fortfarande "bara" de egenskaper den är klassad för.
För ni inbillar er väl inte att något multinationellt bolag skulle gå och sälja en produkt som är bättre än den anges att vara, måste ju i sådana fall vara väldigt oekonomiskt... Och det är väl inte det första som dyker upp i skallen när man tänker på dom stora olje jättarna
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggJa, grundtips ett A köp kvalitetsolja en motor (4T Honda) kostar en förmögenhet, skulle ALDRIG tippa i Biltema olja i en sådan aldrig i livet oavsett vad som står på förpackningen.
Eftersom du frågar antar jag att du tänker sköta servicen själv på din nya snurra, säger så här köp kvalitet och alltid samma olja dokumentera detta väl och använd timräknare bokför timmar och åtgärder med tiden har du en seriös servicebok lika bra som någon från verkstan.
När du ska sälja av i framtiden är detta plus din ärliga uppsyn guld värt.
Själv har jag använt hjullager fett från Biltema på kärran guess what det skar riktigt otrevligt ljud var det men jag lärde mej en läxa iaf.
Ska tillägga här kan jag ha grundfel men det är MIN åsikt. mvh
Kommentera
-
Hehe, det blev fart i den här tråden.
Då jag körde hoj och road racing så körde vi alltid på Castrol eller Quaker state rena 40-oljer men det var den gången, hehe.
Vad jag undrar är om det överhuvudtaget är någon vits i det där API-systemet och klassningen av oljor. Verkar ju vara värdelöst enl vad ni menar. Varför rekommenderar producenterna av motorer att följa det här API-systemet om det är så stor skillnad mellan oljorna i vilket fall som hällst. Då borde dom hällre varna för vissa fabrikat och rekommendera andra?
Ang. Statoil så kommer jag i håg en stor sak då Saabs motorer kloggade i hop med ras som följd. De motorerna var körda på Statoils svindyra olja. Så därför undrar jag, är hela API systemet bara en stor jädra bluff?
Låter ju horribelt om Biltemas olja är samma som Statoils olja. Till 1/3 av priset!!??Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Det var inte oljan det var fel på i samband med oilsludge-problemet med SAAB det var SAABs motorkonstruktion... Har en så'n SAAB - åtgärdat
SAABs pressrelease
----------
Kort citat om API / Oljor:
"Det finns TVÅ stora tillverkare av "grundolja" som man gör smörjolja av; EXXON-MOBILE och SHELL.
Dessa båda tillverkare gör i sin tur vardera TVÅ oljeviskositeter som kan blandas till önskad viskositets-spännvidd. Sedan tillsätter man additiver för att få önskad kvalitetsklassning (t ex SF/CC).
Det finns bara EN stor tillverkare av dessa additiver."
I Sverige finns ca TIO "tillverkare" av smörjolja men ingen av dem gör annat än blandar de olika ingredienserna, packar i lämpliga emballage med sin eller någon annans logo på.
Läs hel texten här
-------------
Info från Castrol om API
-------------
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Holme Visa inläggHar kört drygt 3000 nm med min honda på biltemas olja, som längst är spisen igång 15h i sträck. Inga konstigheter.
Att din motor gått på Biltema olja när den ska säljas är garanterat inget näste ägare vill höra om han bryr sej i sådant tror jag iaf.
Har en kompis som bytte bägge främre drivhjulknutarna på en gammal 900 med delar från Biltema de gick ca 1500 mil sen fick han enligt egen utsago gå till Mekonomen......
Vad gäller olja finns det inga oberoende tester gjorda av någon konsument/motor tidning eller så då får vi kanske vad som är sanning..I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Själv kör jag Castrol på allt jag äger.
Det är ett såpass känt märke så det garanterar att inget ras sker pga oljekvaliteten.
Ni kanske har sett honda 4-takts mopeden som dom skulle köra tills den rasa?(tror det var discovery channel)
Dom hällde i frityrolja från en hamburgerrestaurang i motorn och dom lyckades inte att skära motorn trots att den fick slita hårt. Så för att få någon spänning i programmet så fick dom kasta den från taket så något iaf gick sönder på den. Det är något visst med Honda motorer, det går inte ta sönder dem!
Men det gör också att man kan spekuleria i om en bra konstruerad motor påvkeras av dom oljor som man kan välja på idag.
Nu snackar vi utombordare där motorn sitter för sig själv. Men på andra forum har biltema fobin hållt i sig, då har det gällt transmission, dvs växellådor och 4-t motorer med gemensam olja till växel+motor. Där är det inget snack om saken. I en ren växellåda kan man använda vilken skitolja som helst( iaf utombordare) för nu handlar det om kuggar på flera mm( till skillnad från cylinderlopp och dess komponenter som påverkas av ca 0,01mm och neråt åverkan på vissa delar) och tiden det tar för en kugg att slitas ner så dreven börjar slira är lika lång som om man skulle köra tills jesus landar på jorden- dvs aldrig.Mr. Walleye - Bassboat angler
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggOk jag kanske är lurad som sagt jag kan ha grundfel här dock jag tippar iaf inte i Biltema olja i en ny mycket dyr motor no way, har jag råd med motorn har jag oxå råd med den bästa oljan åtminstone enligt reklamen.
Att din motor gått på Biltema olja när den ska säljas är garanterat inget näste ägare vill höra om han bryr sej i sådant tror jag iaf.
Har en kompis som bytte bägge främre drivhjulknutarna på en gammal 900 med delar från Biltema de gick ca 1500 mil sen fick han enligt egen utsago gå till Mekonomen......
Vad gäller olja finns det inga oberoende tester gjorda av någon konsument/motor tidning eller så då får vi kanske vad som är sanning..
Mvh
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Holme Visa inläggTamTam jag förstår precis hur du tänker, hade aldrig pyttsat i bt-olja om jag inte hade haft tidigare goda erfarenheter utav oljan. Sen tror inte jag att du får igen pengarna för din dyra olja när du ska sälja om x antal år. Sen vet jag inte vad bt;s drivknutar har att göra med deras motorolja. Jag tror att alla vet att det säljs mycket skit på bt, men det finns även en del produkter som fungerar som de ska.
Mvh
Men till en Kadett från -92 så är saken i annat läge naturligtvis.
Funkar det för dej bara tuta, köra och vara nöjd billigt är det iafI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av catchandreleasearn Visa inläggMen på andra forum har biltema fobin hållt i sig, då har det gällt transmission, dvs växellådor och 4-t motorer med gemensam olja till växel+motor. Där är det inget snack om saken.
Gemensam motor o vxllåda, då tänker jag på mc, här råkar en del utför att kopplingen börjar slira, detta för att vissa oljor har friktionhämmande additiver i oljan.
Då har man helt enkelt använt en för "hal" olja så lamellerna inte orka hålla imot längre, oljan fungerar bra till vissa andra inte, detta gäller även andra märken.
Även jag ställer mig till dom som har en Honda (BF50) på min båt, den har nu gått 125 tim, med Biltemaolja går hur fint som helst.
Skulle nästan våga sticka ut hakan o påstå att 99.9% av haveri, så ligger där andra orsaker än oljan bakom dom tex. materialfel, härdningsfel, konstruktionsfel, utmattningbrott. som grund för haveri.
Mina 2 cent!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 875 visningar
0 gillar
|