Större el-motor mindre ström? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Större el-motor mindre ström?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Större el-motor mindre ström?

Säg att jag kör på medelfart på två olika el-motorer, en mindre modell och en större modell. Stämmer det att den stora motorn kommer dra mindre ström då den slipper jobba lika hårt som den mindre? Eller åtminstone inte kommer ta mer än den mindre?

Om du gör en jämförelse mellan två motorer som skall driva en båt "A" med 3 kn fart så kan det gott hända att den större motorn är effektivare, har högre verkningsgrad. Då drar den mindre ström än den mindre motorn.
    Att jämföra på någon "medelfart" är fel infallsvinkel. Du måste göra testen med samma båt, på samma fart, eller hur.

Stora motorer har generellt större verkningsgrad. Det talar för deras fördel
    Men sen har de större vattenmotstånd p.g.a. större fysisk storlek. Kanske den tar bort den positiva effekten av den högre verkningsgraden.

Testen kan dock bara genomföras i ett labb.

En större motor kostar mer, då blir det mindre pengar över till högkvalitativa batterier och laddare, eller hur, hehe
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Tror faktiskt att den större motorn drar mer ström, trots att den inte behöver jobba lika hårt som den lilla.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Jämför med bensinmotorer. Om du har samma biltyp men med två olika motorer, säg en 1,6l och en 2,0l så drar 2,0 litersmotorn mindre om du kör i 100 - 120 km/h. Men om du kör i 40 - 50 så drar normlat den mindre motorn mindre bensin. detta gäller förutsatt att den mindre motorn inte är helt underdimensionerad och om jag generaliserar en hel del. Men om du går upp till en 2,4 så drar den mer bensin än 2,0 l vid dessa hastigheter.

Samma sak borde ju gälla för elmotorer. Dvs att det variera med båttyp, hastighet och dimensionering. Så om det är mycket viktigt att få ut maximalt av dina batterier behöver du nog fundera på hur stor elmotor du har i förhållande till din båt samt hur du tänkt använda båten. Tex om du trollar kör du på väldigt låg fart, men om du framför allt förflyttar dig vill du nog snabba på lite och belastar då motorn mer. Tydligen varierar det också väldigt olika hur mycket ström en motor drar beroende på märke, tror det är mer avgörande än själva storleken så undersök det mer.

Mitt tips är ändå att köpa en så stor elmotor som du har råd med. Jag köpte en, enligt MinnKotas hemsida, överdimensionad motor till min båt men skulle inte varit ledsen om jag gått upp ytterliggare en storlek.

Jag hade ingen koll alls på sådant här innan jag skulle köpa min elmotor men fick mycket tips här och läste i stort all trådar jag fann i ämnet.

Kommentera

Tror storleken på motoren vil ha liten betydelse på strømforbruken mellan de storlekene som er aktuelle for en mindre båt for fiske.

Konstruksonen av motorene er mye viktigre. En motor med pulsbreddemodulasjon vil bruke mye mindre strøm enn andre. Minn Kota kaller pulsbreddemodulasjonteknologien sin for Maximizer.

Kommentera

Det är mängder med variabler som man måste ta hänsyn till om man vill RÄKNA på det.
            Effekt på motor, propeller area, varvtal mm mm.
            Enklast är nog att ta den motor man vill ha fram strömförbrukningen på och mäta med amperemeter.
            Är frågan ställd av ren nyfikenhet så är det ju intressant att diskutera strömförbrukningen, men den som är villig att göra formeln är välkommen fram.
            Är det för att du hundra ska skaffa en låg strömförbrukare så testa att söka så finner du trådar att läsa om vilken motor du skall ha.(se upp för dem som skriver något som dom själva inte vet något om, t.ex "18lbs räcker för en 6 meters styrpulpet")

Något som jag kommer att tänka på som är ganska lätt att tänka i huvudet är om man istället kikar på minn kotas maximizer motorer som har halverad strömförbrukning vid 50% gas, 75% förbr vid 75% gas och full förbrukning vid 100%gas osv.
            Ta t.ex en 40lbs som drar ca 40A vid fullgas. Jämnför med en 80lbs som teoretiskt ska gå på 40A för att lämna 40lbs dragkraft, vilket blir 20A pga maximizern.
            I detta exemplet drar den större mindre. Detta verkar stämma i min hjärna, gör det det i din hjärna?
            Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Jag arbetar i energibranchen och kan en hel del om energi och strömförbrukning .
              För att dra fram en båt en viss sträcka med en viss hastighet krävs en bestämd mängd energi .
              Elmotorer kan som andra elapparater ha olika verkningsgrad , för att svara på frågan säkert så får man mäta strömmen( amperen ) i samma hastighet med olika motorer .
              Två likvärdiga motorer i olika storlek bör dra ungefär lika mycket ström vid samma hastighet med samma båt om de inte är helt feldimenchonerade för båtens storlek
              Om den ene går med 30 % och den andre med 70 % av kapaciteten så bör strömförbrukningen bli ungefär det samma .
              "HalvDan var här"

Kommentera

Anledningen till att jag frågar är att jag ska ha en Minn Kota till min Linder 355 Sportsman.
                En Endura 40 är det jag varit mest inne på och tror att det räcker alldeles utmärkt för en 80kg båt. Men man är ju ändå osäker då man aldrig använt en elmotor.
                Farten är inte det som är viktigast när jag väljer storlek, men ibland kan det ju gå lite vind.

Kommentera

Det du skall kolla på är verkningsgraden på hela paketet.
                  Ett SMPS, alltså ett switchat/pulsat hastighetsreglering t.ex har mucket större verkningsgrad än linjära regleringar.
                  En liten motor (som är tillräcklig till båten i fråga) kan gott dra mindre ström med modern strömsnål pulsad reglering än äldre större motorer med linjär teknologi.
                  Problemet med valet brukar vara att den behövliga informationen är svår att hitta hos produsenten/butiken.....
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar