Mariner 40hk magnum-92 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mariner 40hk magnum-92

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mariner 40hk magnum-92

har precis köpt en båt med en mariner 40hk magnum-92 (4cyl 2-takt), som det är separat olje/bensin blandning på, men litar inte riktigt på detta så jag har tänkt att köra 2% blandning direkt i tanken istället. Kan man bara låta bli att fylla i olja i behållaren? eller ska man göra något med den separata tanken?
    Är det någon som vet hur mycket växellådsolja den rymmer?
    tack på förhand!
    Mvh Johan

Ursprungligen postat av rs2johan Visa inlägg
    har precis köpt en båt med en mariner 40hk magnum-92 (4cyl 2-takt), som det är separat olje/bensin blandning på, men litar inte riktigt på detta så jag har tänkt att köra 2% blandning direkt i tanken istället. Kan man bara låta bli att fylla i olja i behållaren? eller ska man göra något med den separata tanken?
    tack på förhand!
    Mvh Johan
    Det går utmärkt att blanda direkt i tanken och låta behållaren vara tom. Pumpen i sig kanske packat ihop men det spelar nog ingen större roll när du ändå skall blanda i tanken och då vet du själv om soppan är blandad. Pumpen kan ju läga av så gott som när som hällst och det blir antagligen en tråkig överaskning.

Växelhuset skulle jag tippa på rymmer runt 5-8dl så en liter flaska med pump från biltema klarar du dig nog gott på. Dom har en bra och billig pump iallafall om du inte vill använda deras olja. Har kört biltemas olja i både växelhus och till bilen och har aldrig haft några problem. Kommer där imot inte ihåg vad de fick sin olja ifrån men den kom iallafall från usa.

Kommentera

Ursprungligen postat av rs2johan Visa inlägg
      tack på förhand!
      Mvh Johan
      Kan nog vara en idé att plugga igen slangen från behållaren så den inte drar in tjuv luft den vägen

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
        Kan nog vara en idé att plugga igen slangen från behållaren så den inte drar in tjuv luft den vägen
        Så länge locket är på så är det ingen större fara, men den iden var inte dum och det skadar ju faktsikt inte att göra som du sa. Är väll egentligen bara en fördel.

Kommentera

Hade jag aldrig changsat på. Vill du att motorn skall nypa mitt ute på sjön?
          Har konstruktören valt ett trycksmörjsystem så kan du inta bara stänga av det och köra som om det inte hade eksisterat. Jäkla dum tanke tycker jag.

Konstruktören kan ju ha valt det systemet p.g.a. att vissa delar inte smörjs så bra då oljan är bensin-blandad (typ ramlager m.m.). Kanske inte bensin-oljeblandningen når alla kanaler med lagerbanor då trycket är borta.
          Dessutom så tycker jag det blir en fördel med separat oljetank: det sotar och ryker inte så jävligt på tomgång/ i trollingfart då oljemängden minskar i takt med varvtalet.

Men det är du som själv får avgöra den saken. Förstår bara inte varför du tycker det är så kul att blanda olja i bensin, ett jäkla skvalpande till en törstig gammal 2-taktare.

my two cents..................
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Hade jag aldrig changsat på. Vill du att motorn skall nypa mitt ute på sjön?
            Har konstruktören valt ett trycksmörjsystem så kan du inta bara stänga av det och köra som om det inte hade eksisterat. Jäkla dum tanke tycker jag.

Konstruktören kan ju ha valt det systemet p.g.a. att vissa delar inte smörjs så bra då oljan är bensin-blandad (typ ramlager m.m.). Kanske inte bensin-oljeblandningen når alla kanaler med lagerbanor då trycket är borta.
            Dessutom så tycker jag det blir en fördel med separat oljetank: det sotar och ryker inte så jävligt på tomgång/ i trollingfart då oljemängden minskar i takt med varvtalet.

Men det är du som själv får avgöra den saken. Förstår bara inte varför du tycker det är så kul att blanda olja i bensin, ett jäkla skvalpande till en törstig gammal 2-taktare.

my two cents..................
            visst har du en poäng i det du skriver, men lägger pumpen av blir det ras. det är jag inte intresserad av=) men du menar att man ska lita på pumparna?

Kommentera

Ursprungligen postat av speeedo Visa inlägg
              Det går utmärkt att blanda direkt i tanken och låta behållaren vara tom. Pumpen i sig kanske packat ihop men det spelar nog ingen större roll när du ändå skall blanda i tanken och då vet du själv om soppan är blandad. Pumpen kan ju läga av så gott som när som hällst och det blir antagligen en tråkig överaskning.

Växelhuset skulle jag tippa på rymmer runt 5-8dl så en liter flaska med pump från biltema klarar du dig nog gott på. Dom har en bra och billig pump iallafall om du inte vill använda deras olja. Har kört biltemas olja i både växelhus och till bilen och har aldrig haft några problem. Kommer där imot inte ihåg vad de fick sin olja ifrån men den kom iallafall från usa.
              jag hörde att den skulle rymma runt 3dl? men inte fått det bekräftat, ingen som haft en sån motor som vet?

Kommentera

RS2Johan, vill som jag förstår äga sin motor så länge det går. Systemen med separat oljeinblandning är nog bra ett antal år. Men med tiden så säckar dom sakta ihop.
                Finns hur många fina snurror som helst som rasat på grund av oljeinblandnings systemen.
                Ingen verkar bättre än nån annan. Ett vanligt råd är just bygga om den till att blanda själv i trycktank.
                Bästa sättet är att ta reda på vad som gäller för det motormärket man har.
                Maringuiden har ju tagit upp frågan massor med gånger.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

har haft 2 yamaha autolube och det har fungerat klockrent. den varnar då nivån av olja är för låg. kanske även din. såfall får du plocka bort summern eller liknande. sedan kanske den e så avancerad att det stänger av sig då larmet går? faktiskt aldrig hört någon som fått motorn att skära pga av att pumpen från oljan lagt av..

Kommentera

Christer, den där summern är ett stort skämt. Skadan är i regel skedd när den låter. Om den nu gör det.
                    Polarens 40 hk Yamaha med autolube skar ihop. Nån avancerad röst som säger åt dig att motorn snart ger upp finns det inte.
                    Att du inte hört nåt beror kanske på att du inte vet hur det låter i branchen.
                    Gå in på Maringuiden och förkovra dig om ämnet.
                    Gäller även motorcyklar, mopeder, ja alla som nyttjar det systemet.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58