Kan påpeka att jag själv lagt in en del om just autolube på Maringuiden. Så du ser att jag själv deltar i debatten. Har ju säkra källor för det jag skriver.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mariner 40hk magnum-92
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggRS2Johan, vill som jag förstår äga sin motor så länge det går. Systemen med separat oljeinblandning är nog bra ett antal år. Men med tiden så säckar dom sakta ihop.
Finns hur många fina snurror som helst som rasat på grund av oljeinblandnings systemen.
Ingen verkar bättre än nån annan. Ett vanligt råd är just bygga om den till att blanda själv i trycktank.
Bästa sättet är att ta reda på vad som gäller för det motormärket man har.
Maringuiden har ju tagit upp frågan massor med gånger.
Finns inget som slits så mycket som just gamla 2-taktare med dåliga smörjkanaler (igenkloggade). En grundlig rengörning av hela smörjsystemet (byte av pump etc) och koll på slitagen i lagerbanor etc borde vara standard efter ett antal timmar/eller år.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggKan påpeka att jag själv lagt in en del om just autolube på Maringuiden. Så du ser att jag själv deltar i debatten. Har ju säkra källor för det jag skriver.
Kommentera
-
elanen... du har säkert rätt men e det bara sluta fylla på oljebehållaren och och blanda direkt i soppan eller? Nej vet inte hur det låter i branchen då jag under ett par års tid kört 4- takt men nu köpt en buster där det satt en yamaha 40hk -97 2-takt.. Tänke köra med 2-taktaren ett tag tills jag har råd med en ny fyrtaktare så hade ju vart gött om den inte skär ihop pga oljan.
Kommentera
-
Nu snackas det endel....
Det är inga som helst problem att koppla ur oljepumpen.
Samtliga 2-takts motorer som använder separat oljesmörjning har en pump som pumpar olja i takt med motorvarvtalet. Det som ska understrykas är att oljan pumpas in i INSUGET, alltså innan membranen, eller innan kolven om det är en kolvstyrdsmatad motor( 99% av båtmotorer har membran).
När väl oljan kommer in i insuget fångas den upp av luftflödet och börjar i princip sprayas in i motorn och nu är vi nästan nere på molekyl nivå. Slangen som oljan transporteras i från oljetanken brukar hålla 4-6mm och det går alltså utmärkt att ta en slangbit på 30mm och bara trycka i en m4 eller m6 så har du tjuvluft/vacum problemet borta(sätts på nippeln för där oljan normalt pumpas in). Sen är det bara att blanda vanligt i bensinen.
1dl olja till 5 liter bensin är 2%
Det är också sant att oljepumpar ofta går sönder, och då tar det inte många sekunder innan hela motorn skär. Man gör alltså klokt i att koppla ur pumpen på en sprillans ny motor.
Det ända skulle vara att köra på oljepump under garantitiden.Mr. Walleye - Bassboat angler
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 879 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Karlmagnus
2024-07-20, 20:12
|
||
Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
|
10 svar
772 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av brollann
2024-02-05, 03:25
|
||
Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
|
10 svar
723 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Siks
2024-02-16, 17:03
|
||
Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
|
5 svar
344 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av holden
2024-02-24, 23:54
|
||
Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
|
20 svar
1 793 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av tobs
2024-04-05, 10:35
|
Kommentera