Hej,
Köpte min första egna båt i sensomras Med en 5hp 2taktare enligt ovan på.
Har renoverat båten och nu tänkte jag försöka få igång motorn.
Nämnas bör att jag är ungefär lika bevandrad i motorer som björnar vet hur man beter sig på en nobelfest, dvs inte alls. Kanske är det för att jag aldrig vågat ge mig på att meka med det.. men man vill inte ge sig in på saker man inte har en aning om. Men jag känner att jag vill få ngt slags koll nu då det inte är speciellt manligt att lämna in båtmotorn till en marina varenda gång den har en fis på tvären, dessutom är det roligt och ekonomiskt att fixa sina saker själv.
Nu till saken.
Motorn verkade starta fint när jag var hos han jag köpte båten hos. Han körde en "torrstart" dvs inte i vatten och den gick igång på 2 eller 3:e rycket.
Den funkade fint också när jag hade fått båten i vattnet en halvtimme senare och bara var tvungen att känna hur det kändes att köra min egen motorbåt
Dock råkade jag titta åt ett annat håll vid fel tillfälle och gjorde därmed sallad av en vassrugg jag råkade köra över, och efter det såg propellern ut som en midsommarkrans.. Och givetvis stannade den. Men fick igång den utan problem där när jag rensat ur propellern från all växtlighet..
Senare när jag och en polare kom tillbaka och skulle ut på en tur vägrade fanskapet att starta. Varken jag eller han visste ungefär hur mycket man skulle pumpa på pumpgrejen från trycktanken, men vi körde 2-3 ggr första försöket och försökte sen starta.
Men vi drog och slet och den startade fan inte..
Och här kan vi nu ha gjort 2 fel: Vi tryckte på mer bensin, 1 - 2 tryck till och försökte sedan starta. Häremellan hade vi försökt kanske 2-3 ggr där vi turats om att dra. Vi surade ner motorn antagligen, genom att trycka på mer bensin trots att den inte startade?`Andra misstaget jag tror vi gjorde var att jag råkade tappa bensinslangen från trycktanken ner i vattnet som var i botten på båten. Där är väl ngt slags backventil så det inte skall komma in i slangen men lite kan ha kommit in i anslutningsmunstycket. Men kan det lilla göra att motorn f*ttar sig så totalt? Kan röra sig om 1-2 droppar max
Så höll vi på ett tag iaf och det gav inget, så vi tog upp motorn på land och kopplade ur trycktanken och efter några drag så startade den och den gick ett tag så där var nog rätt mkt soppa i den ja.
Men åter fast på båten med tanken inkopplad vägrade skiten starta. Trots att den då blivit lite varm också.
Jaha så vi sket i det och åkte hem den dagen. Vi tog med oss motorn och fick igång den på land efter mycket slitande
Nästa gång vi kom tillbaka så startade motorn ganska direkt och den gick kanske i 2km sen hur fint som helst tills den plötsligt bara hostade till och tvärdog och sen dess har vi inte fått igång den :/
Så nu vill jag veta lite vad jag kan göra för att få igång den och se till att den går.
Kan gärna fota den lite med avtagen kåpa, det är säkert nån gammal räv här som direkt kan peka på delar som ser ut att behöva kollas över etc.
Jag tror förresten att något hänt med gasreglaget. Det fanns en liten markering på gashandtaget där man skall ha den vid start och det är ganska låg gas när man har den rätt ställd. Men när vi efter mycket om och men fick igång den sista gången på land gick den igång först efter att vi vridit upp gasen på ca 70% så vetifan... motorn går ju igång på högre varv och det är kanske inte så bra i längden?
Sen vet jag tyvärr inte så mycket mer om motorn förutom att den är luftkyld och därmed inte har någon impeller om jag fattat det rätt?
Annars får någon gärna förklara vad en impeller är , Sen är den antagligen långrigg då den ser ut att vara ca 50cm från själva motordelen ner till propellern.
Och enligt honom jag köpte den av var den genomgången förra året. Men "genomgången" är ju väldigt ospecifikt.
Så nu skulle jag uppskatta och vara mycket tacksam för all hjälp med detta om det är någon vänlig själ som vill förbarma sig med en båtmotornoob.
Ursäkta den långa texten jag ville bara ge er så mycket info som möjligt.
Jag kan inte tänka mig att det att jag körde över vassruggen kan ha skadat motorn? Iom att den startade fint därefter och vafan, det kom bara i propellern ju..
Mvh
Köpte min första egna båt i sensomras Med en 5hp 2taktare enligt ovan på.
Har renoverat båten och nu tänkte jag försöka få igång motorn.
Nämnas bör att jag är ungefär lika bevandrad i motorer som björnar vet hur man beter sig på en nobelfest, dvs inte alls. Kanske är det för att jag aldrig vågat ge mig på att meka med det.. men man vill inte ge sig in på saker man inte har en aning om. Men jag känner att jag vill få ngt slags koll nu då det inte är speciellt manligt att lämna in båtmotorn till en marina varenda gång den har en fis på tvären, dessutom är det roligt och ekonomiskt att fixa sina saker själv.
Nu till saken.
Motorn verkade starta fint när jag var hos han jag köpte båten hos. Han körde en "torrstart" dvs inte i vatten och den gick igång på 2 eller 3:e rycket.
Den funkade fint också när jag hade fått båten i vattnet en halvtimme senare och bara var tvungen att känna hur det kändes att köra min egen motorbåt
Dock råkade jag titta åt ett annat håll vid fel tillfälle och gjorde därmed sallad av en vassrugg jag råkade köra över, och efter det såg propellern ut som en midsommarkrans.. Och givetvis stannade den. Men fick igång den utan problem där när jag rensat ur propellern från all växtlighet..
Senare när jag och en polare kom tillbaka och skulle ut på en tur vägrade fanskapet att starta. Varken jag eller han visste ungefär hur mycket man skulle pumpa på pumpgrejen från trycktanken, men vi körde 2-3 ggr första försöket och försökte sen starta.
Men vi drog och slet och den startade fan inte..
Och här kan vi nu ha gjort 2 fel: Vi tryckte på mer bensin, 1 - 2 tryck till och försökte sedan starta. Häremellan hade vi försökt kanske 2-3 ggr där vi turats om att dra. Vi surade ner motorn antagligen, genom att trycka på mer bensin trots att den inte startade?`Andra misstaget jag tror vi gjorde var att jag råkade tappa bensinslangen från trycktanken ner i vattnet som var i botten på båten. Där är väl ngt slags backventil så det inte skall komma in i slangen men lite kan ha kommit in i anslutningsmunstycket. Men kan det lilla göra att motorn f*ttar sig så totalt? Kan röra sig om 1-2 droppar max
Så höll vi på ett tag iaf och det gav inget, så vi tog upp motorn på land och kopplade ur trycktanken och efter några drag så startade den och den gick ett tag så där var nog rätt mkt soppa i den ja.
Men åter fast på båten med tanken inkopplad vägrade skiten starta. Trots att den då blivit lite varm också.
Jaha så vi sket i det och åkte hem den dagen. Vi tog med oss motorn och fick igång den på land efter mycket slitande
Nästa gång vi kom tillbaka så startade motorn ganska direkt och den gick kanske i 2km sen hur fint som helst tills den plötsligt bara hostade till och tvärdog och sen dess har vi inte fått igång den :/
Så nu vill jag veta lite vad jag kan göra för att få igång den och se till att den går.
Kan gärna fota den lite med avtagen kåpa, det är säkert nån gammal räv här som direkt kan peka på delar som ser ut att behöva kollas över etc.
Jag tror förresten att något hänt med gasreglaget. Det fanns en liten markering på gashandtaget där man skall ha den vid start och det är ganska låg gas när man har den rätt ställd. Men när vi efter mycket om och men fick igång den sista gången på land gick den igång först efter att vi vridit upp gasen på ca 70% så vetifan... motorn går ju igång på högre varv och det är kanske inte så bra i längden?
Sen vet jag tyvärr inte så mycket mer om motorn förutom att den är luftkyld och därmed inte har någon impeller om jag fattat det rätt?
Annars får någon gärna förklara vad en impeller är , Sen är den antagligen långrigg då den ser ut att vara ca 50cm från själva motordelen ner till propellern.
Och enligt honom jag köpte den av var den genomgången förra året. Men "genomgången" är ju väldigt ospecifikt.
Så nu skulle jag uppskatta och vara mycket tacksam för all hjälp med detta om det är någon vänlig själ som vill förbarma sig med en båtmotornoob.
Ursäkta den långa texten jag ville bara ge er så mycket info som möjligt.
Jag kan inte tänka mig att det att jag körde över vassruggen kan ha skadat motorn? Iom att den startade fint därefter och vafan, det kom bara i propellern ju..
Mvh
Kommentera