Mercury Optimax 75 hp 2007 dör på tomgång - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury Optimax 75 hp 2007 dör på tomgång

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Blyfri 95 är nog ganska lika oavsett leverantör egenskaperna finns specade skiljer de sej kan jag inte tänka mej de kommer till pumpen motorverkstad eller inte mvh
    Mmm... Det var väl mer de andra vätskorna som kan finnas i en fast tank som jag funderade på. Om man ändrar förutsättningarna vid verkstadsbesöket så kan det bli svårare att reproducera felet - ex. man man använder ren bensin istf vattenblandad.
    /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av Acta Visa inlägg
      Tackar för svaren, kompletterande info:
      TamTam: Håller med om japs4takt men tyvärr har ju vissa båtar Mercury som förval vilket gör det svårt/jobbigt/dyrt att välja annat.
      Motorn sitter på en båt med 105 liters fast tank och vi provkör med samma soppa på verkstan. Vi har kollat efter bränsleproblem men verkstan sade att allt såg bra ut där.
      Nej helt fel bara påpeka vilken maskin DU vill ha på akterspegeln om inte leverantör erbjuder vad du vill ha vänd dej till någon annan eller köp båt du vill ha och motor av annan leverantör, blir nog dyrare vid inköp iofs men sparar dej bekymmer i längden mvh lycka till hoppas du får ordning på grejorna
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

tackar för svaren igen :-)
        Skriver lite mer kompletterande information som svar på en del frågor:

Enbart Mercurys olja för optimax har nyttjats.

Tackar för tipset om vattenavskiljaren. Motorn sitter på en Silver Hawk som har ett extra vattenavskiljande filter installerat.
        Så där har jag en ny sak att testa, det ger hopp..Även om det är litet hopp :-)
        Skall se om man kan få testat med en annan bränsletank.

Verkar som alla är inne på att det är bränslefel. Hoppas på det för det känns lättare att lösa än elfel ;-)

Kommentera

Rätt konstigt resonemang att man skall skylla sig självt om ett båtmärke krånglar.
          Mercury, har väl klantat sig med båtmotorer som vissa andra också.
          Här handlar det ju om nåt oftast löjligt fel. Men som det oftast är krångligt att hitta.
          Man får inte glömma att Mercury är det märke på marknaden som inte höjt priset hutlöst den senaste tiden på reservdelar. Går ju inte att äga en japps eller Johnson idag. Om nåt lägger av, typ en CDI-box är det nästan bättre att köpa en ny motor. Åtminstone på en 100 hk från slutet av 90-talet. Kostar 15000 kr ny. Priserna just nu är sjukt höga på reservdelar överlag. Utom för just Mercury (Tohatsu) tack vare att dom delar en del modeller sins emellan.
          Är nåt att tänka på en bara snacka om japanare generellt utom då vissa Tohatsu.
          En båtmotor blir gammal den med nån gång.
          Har man tät plånbok så gäller ju inte reservdels frågan så mycket.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Den 100 hk jag menade var en Yamaha från slutet av 90-talet.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Vill inte vara negativ här låter som något tagit ur rymden faktiskt, grundregel !A vattenavskiljare från fast tank i båten icke acceptabelt på USA utombordare???
              Nja ytterligare argument för min slutsats då! mvh
              Detta har inget att göra med att det är en USA motor utan är specifikt endast för Optimaxen.
              Om jag förstått det hela rätt så får bränslepumpen problem när den ska arbeta mot 2 vattenavskiljare.
              Sök på maringuiden.se tex så ser man att det inte är ett fenomen tagit ur rymden.

Text ur 115hk optimax instruktionsbok ..

VIKTIGT: Om bränslesystemets filter, ventiler, anslutningar, etc. förses med
              extra komponenter, kan bränsleflödet strypas, vilket i sin tur kan leda till
              motorstopp vid låga hastigheter, och/eller att bränslet blir för magert vid
              höga varvtal, vilket kan leda till skada på motorn.
              Team Fanny Farm

Kommentera

Ursprungligen postat av Acta Visa inlägg
                tackar för svaren igen :-)
                Skriver lite mer kompletterande information som svar på en del frågor:

Enbart Mercurys olja för optimax har nyttjats.

Tackar för tipset om vattenavskiljaren. Motorn sitter på en Silver Hawk som har ett extra vattenavskiljande filter installerat.
                Så där har jag en ny sak att testa, det ger hopp..Även om det är litet hopp :-)
                Skall se om man kan få testat med en annan bränsletank.

Verkar som alla är inne på att det är bränslefel. Hoppas på det för det känns lättare att lösa än elfel ;-)
                Vi hoppas också på bränslefel för elektroniken är hopplös att förstå sig på...

Köpte du motorn privat eller på firma? Om privat: Har du kollat med tidigare ägaren om han upplevt samma sak? Om firma: Om du påpekade felen inom rimlig tid så kan du häva köpet.
                /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                  http://www.fiskesnack.com/forum/show...6&postcount=26

Här har vi en till som är missnöjd med sin optimax.
                  Skulle precis skriva när jag såg att jag redan hade nämnt detta i tråden åvan.

Det du beskriver Acta är exakt samma beteende som vår Optimax 75 från '07 har, precis samma.

Efter nåt år så kom det från Mercury att det var fel på en batch tändspolar från fabrik. Verkstaden hade ju bytt alla spolar (i samband med att de bytte hela kabelstammen) men i och med konstruktionsfelet så var det fel även på de nya. Efter denna infon från Mercury så byttes alla spolar igen till de nya (märkta Rev-E om jag inte minns fel), det såg ljust ut ett tag men sedan började den bete sig likadant igen.

Motorn funkar ju allt som oftast men titt som tätt och utan förvarning så börjar den misstända till den grad att den knappt håller sig vid liv. Vad man får göra då är att glatt vänta 5-10 min (gissar tills dess att alla boxar resettat sig själva). Sedan går den som vanligt igen (dock lite orent ibland på tomgång).

Jag har som sagt ledsnat på detta och har försökt komma överrens med handlaren för att byta ut hela motorn då försökt fixa detta 4ggr nu och under 2008 var båten på land och obrukbar i hela 75 dagar. Jag måste få motorn utbytt då jag inte har någon lust att sälja den privat då jag skulle bli skyldig att möta upp detta felet.

Tyvärr kunde vi inte komma överrens utan handlaren försökte tjäna ännu mer pengar på vår olycka (mycket pengar emellan etc). Ärendet ligger nu hos ARN och borde komma besked om 2-3 månader.

Jag har förlorat förtroendet för Mercury i och med detta tyvärr, kommer aldrig heller rekommendera någon att köra dem. Till största del beror det nog på att de inte bara såg till att vi fick detta fixat utan att jag som konsument har fått lida för att jag valde Mercury. Om det är Generalagenten eller Återförsäljaren som är orsaken till detta vet jag inte.

Det är lite synd på sätt och vis kan jag tycka. För när motorn väl går är den fantastisk att köra. Och jag har hört från andra att de är jättenöjda utan några problem.

Så, har tyvärr inget som kan hjälpa dig mer än att säga att vi har haft samma strul och har bankat huvudet i väggen i 1,5 år nu för att få det löst.

Webb - www.teamtrogdor.se
                  Blogg - blog.teamtrogdor.se
                  Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
                  Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Leafo: Stort tack för infon. Och jag beklagar din situation. Jag har inte gett upp än men sannolikt hamnar jag i samma situation som du snart.

Övrigt: jag var nere och pratade med verkstan idag och vi pratade då om att ha dubbla vattenavsklijande filter. Verkstan menade att detta hade varit ett problem tidigare på optimaxer, speciellt stora motorer, men nu går det att ha dubbla filter.

Verkstan ville att jag lämnar in båten en gång till för felsökning. Detta kommer ske nästa vecka. De har fortfarande hopp om att hitta något och så länge de har hopp får man väl vara glad för det lilla ljuset i tunneln :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
                      Nu har du chansen Abelsson att skryta med dina råd om direktinsprutade tvåtaktare. Att de är helt överlägsna fyrtaktare etc.

MVH

Pär.. Jag tror probemet här är avsaknaden av det digitala tändsystemet

Nä, men seriöst... Det är väl ingen nyhet att det finns "måndags ex" av allt.. Dessutom brukar dom tidigare modellerna av ett nytt koncept innebär barnsjukdommar..

Är fortfarande helt övertygad om en modern 2T är vägen att gå...
                      http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 879 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus