Mercury Optimax 75 hp 2007 dör på tomgång - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury Optimax 75 hp 2007 dör på tomgång

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mercury Optimax 75 hp 2007 dör på tomgång

Hej !
    Jag köpte en Mercury Optimax 75 hp av årsmodell 2007 för ca 6 mån sen.
    Nästan omgående tyckte jag den rök mycket och gick lite ojämnt på tomgång.
    Så jag lämnade in den på service, allt såg perfekt ut enligt verkstan.

Har sedan dess kört ca 100 h med motorn och den ryker fortfarande mycket(min personliga bedömning) och går fortfarande ojämnt. Verkstan tycker också den går ojämnt så vi har försökt lösa problemet utan att lyckas.

Symptomen är att det verkar som den misständer då och då, den hostar till om man kan säga så. Inte så ofta, det går några minuter mellan hostninarna men ibland hostar den till så kraftigt att den dör..Jag tror helt enkelt inte att det kommer gnista ur tändstiftet i en cyl då och då..

De åtgärder vi gjort hittills för att lösa den ojämna tomgången(hostningarna) är följande:
    * Bytt till ett kraftigare batteri(Optimax kräver mycket ström)
    * Bytt kablar mellan batteri och motor (så strömmen kommer fram)
    * Bytt tändstift(2 ggr)
    * Bytt tändspolar

Som ni ser på listan ovan så tror vi det är något elektriskt.
    Vi har också kopplat in dator till motorn och där ser man inga fel.
    Men även bränsletillförseln är kollad, hittar inga fel där heller..

Nu börjar jag ge upp, om någon har några fler uppslag på vad det kan vara så posta gärna här..

Ursprungligen postat av Acta Visa inlägg
    Hej !
    Jag köpte en Mercury Optimax 75 hp av årsmodell 2007 för ca 6 mån sen.
    Nästan omgående tyckte jag den rök mycket och gick lite ojämnt på tomgång.
    Så jag lämnade in den på service, allt såg perfekt ut enligt verkstan.

Har sedan dess kört ca 100 h med motorn och den ryker fortfarande mycket(min personliga bedömning) och går fortfarande ojämnt. Verkstan tycker också den går ojämnt så vi har försökt lösa problemet utan att lyckas.

Symptomen är att det verkar som den misständer då och då, den hostar till om man kan säga så. Inte så ofta, det går några minuter mellan hostninarna men ibland hostar den till så kraftigt att den dör..Jag tror helt enkelt inte att det kommer gnista ur tändstiftet i en cyl då och då..

De åtgärder vi gjort hittills för att lösa den ojämna tomgången(hostningarna) är följande:
    * Bytt till ett kraftigare batteri(Optimax kräver mycket ström)
    * Bytt kablar mellan batteri och motor (så strömmen kommer fram)
    * Bytt tändstift(2 ggr)
    * Bytt tändspolar

Som ni ser på listan ovan så tror vi det är något elektriskt.
    Vi har också kopplat in dator till motorn och där ser man inga fel.
    Men även bränsletillförseln är kollad, hittar inga fel där heller..

Nu börjar jag ge upp, om någon har några fler uppslag på vad det kan vara så posta gärna här..
    Lessen riktigt tråkigt ,enligt min åsikt gjorde du ett grovt fel dvs att inte köpa en japansk fyrtaktare istället, så vitt jag vet är fortfarande NK Kristensson generalagenter för Mercury kontakta dem och påpeka ditt missnöje med maskin ifråga och ge dem en chans att rätta till felet.
    Sen drar man lärdom av erfarenheter obs min erfarenhet och åsikt den har jag rätt till.
    Skit kan nog hända med alla märken så är det om man har otur lycka till hoppas det löser sej mvh
    PS har du fast tank i båten kontrollera noga att inte vatten finns i den montera bränsle filter med vatten avskiljare isf.
    Senast ändrad av TAMTAM; 2009-10-04, 16:50.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Lessen riktigt tråkigt ,enligt min åsikt gjorde du ett grovt fel dvs att inte köpa en japansk fyrtaktare istället, så vitt jag vet är fortfarande NK Kristensson generalagenter för Mercury kontakta dem och påpeka ditt missnöje med maskin ifråga och ge dem en chans att rätta till felet.
      Sen drar man lärdom av erfarenheter obs min erfarenhet och åsikt den har jag rätt till.
      Skit kan nog hända med alla märken så är det om man har otur lycka till hoppas det löser sej mvh
      PS har du fast tank i båten kontrollera noga att inte vatten finns i den montera bränsle filter med vatten avskiljare isf.
      Tror det sitter vattenfilter i motorn (och ofta ytterligare ett på bränsleledningen) men har ändå en fundering om soppan: När ni provkör hos verkstaden, använder ni samma bränsle då som när du kör båten på egen hand?
      /Magic

Kommentera

Tackar för svaren, kompletterande info:
        TamTam: Håller med om japs4takt men tyvärr har ju vissa båtar Mercury som förval vilket gör det svårt/jobbigt/dyrt att välja annat.
        Motorn sitter på en båt med 105 liters fast tank och vi provkör med samma soppa på verkstan. Vi har kollat efter bränsleproblem men verkstan sade att allt såg bra ut där.

Kommentera

Sitter det någon "extra" vattenavskiljare i båten?
          Detta är tydligen en dödssynd för optimaxen då den endast ska ha den som sitter inbyggd på motorn.
          Tydligen många som har installerat en extra som säkerhet och därefter fått bekymmer, kolla det.
          Team Fanny Farm

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
            Tror det sitter vattenfilter i motorn (och ofta ytterligare ett på bränsleledningen) men har ändå en fundering om soppan: När ni provkör hos verkstaden, använder ni samma bränsle då som när du kör båten på egen hand?
            Blyfri 95 är nog ganska lika oavsett leverantör egenskaperna finns specade skiljer de sej kan jag inte tänka mej de kommer till pumpen motorverkstad eller inte mvh

Kommentera

Attans osis med Optin, hade samma fast en -06 och det är sannolikt den bästa motor jag haft vad gäller funktion och kraft i sin storlek, klår det mesta faktiskt i motsvarande hk storlek.

Vad jag undrar är om du kör med den oölja som Mercury säger då det är viktigt med just Optin, annan olja orsakar ibland problem och att den ryker är märkligt då Optin normalt ryker minst lika lite som en 4taktare så knappt märkbart vid normal körning, det talar lite för oljefel.

Hostandet är värre men som TAMTAM säger ge generalagenten chansen att fixa detta och använd bara en aktoriserad Mercury verkstad då det ännu är garanti på motorn, om något är fel i själva insprutnignen så borde det synas vid en dataanalys av motorn, så kolla bränsle och olja koppla in en lös tank på motorn och kör med den ett tid så vet du säkert att det inte är bränslet om hostandet fortsätter!

Glömde nämna att om du har ett extra vattenavskiljande filter så koppla bort det då Optin inte ska ha det utan bara det som är inbyggt i motorn, det kan leda till problem av olika slag om du av säkerhetsskäl monterat ett separat!!
              Senast ändrad av Rospigg; 2009-10-04, 18:12. Anledning: Glömde en sak.

Kommentera

Nu har du chansen Abelsson att skryta med dina råd om direktinsprutade tvåtaktare. Att de är helt överlägsna fyrtaktare etc.

MVH

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inlägg
                  Sitter det någon "extra" vattenavskiljare i båten?
                  Detta är tydligen en dödssynd för optimaxen då den endast ska ha den som sitter inbyggd på motorn.
                  Tydligen många som har installerat en extra som säkerhet och därefter fått bekymmer, kolla det.
                  Vill inte vara negativ här låter som något tagit ur rymden faktiskt, grundregel !A vattenavskiljare från fast tank i båten icke acceptabelt på USA utombordare???
                  Nja ytterligare argument för min slutsats då! mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Vill inte vara negativ här låter som något tagit ur rymden faktiskt, grundregel !A vattenavskiljare från fast tank i båten icke acceptabelt på USA utombordare???
                    Nja ytterligare argument för min slutsats då! mvh
                    Nja egentligen inte för det finns ett sånt filter inbyggt i Optin vilket det inte gör på japsen därför behövs inget ytterligare, men på alla andra är det klokt att ha ett sånt som tex Yamaha 4Taktare och andra japsar som inte har sånt inbyggt

Låt nu inte denna tråd spåra ur i ytterligare en USA vs japan motorer tråd och vilken som är bäst utan vi försöker lösa trådskaparens problem istället!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58