Hej !
Jag köpte en Mercury Optimax 75 hp av årsmodell 2007 för ca 6 mån sen.
Nästan omgående tyckte jag den rök mycket och gick lite ojämnt på tomgång.
Så jag lämnade in den på service, allt såg perfekt ut enligt verkstan.
Har sedan dess kört ca 100 h med motorn och den ryker fortfarande mycket(min personliga bedömning) och går fortfarande ojämnt. Verkstan tycker också den går ojämnt så vi har försökt lösa problemet utan att lyckas.
Symptomen är att det verkar som den misständer då och då, den hostar till om man kan säga så. Inte så ofta, det går några minuter mellan hostninarna men ibland hostar den till så kraftigt att den dör..Jag tror helt enkelt inte att det kommer gnista ur tändstiftet i en cyl då och då..
De åtgärder vi gjort hittills för att lösa den ojämna tomgången(hostningarna) är följande:
* Bytt till ett kraftigare batteri(Optimax kräver mycket ström)
* Bytt kablar mellan batteri och motor (så strömmen kommer fram)
* Bytt tändstift(2 ggr)
* Bytt tändspolar
Som ni ser på listan ovan så tror vi det är något elektriskt.
Vi har också kopplat in dator till motorn och där ser man inga fel.
Men även bränsletillförseln är kollad, hittar inga fel där heller..
Nu börjar jag ge upp, om någon har några fler uppslag på vad det kan vara så posta gärna här..
Jag köpte en Mercury Optimax 75 hp av årsmodell 2007 för ca 6 mån sen.
Nästan omgående tyckte jag den rök mycket och gick lite ojämnt på tomgång.
Så jag lämnade in den på service, allt såg perfekt ut enligt verkstan.
Har sedan dess kört ca 100 h med motorn och den ryker fortfarande mycket(min personliga bedömning) och går fortfarande ojämnt. Verkstan tycker också den går ojämnt så vi har försökt lösa problemet utan att lyckas.
Symptomen är att det verkar som den misständer då och då, den hostar till om man kan säga så. Inte så ofta, det går några minuter mellan hostninarna men ibland hostar den till så kraftigt att den dör..Jag tror helt enkelt inte att det kommer gnista ur tändstiftet i en cyl då och då..
De åtgärder vi gjort hittills för att lösa den ojämna tomgången(hostningarna) är följande:
* Bytt till ett kraftigare batteri(Optimax kräver mycket ström)
* Bytt kablar mellan batteri och motor (så strömmen kommer fram)
* Bytt tändstift(2 ggr)
* Bytt tändspolar
Som ni ser på listan ovan så tror vi det är något elektriskt.
Vi har också kopplat in dator till motorn och där ser man inga fel.
Men även bränsletillförseln är kollad, hittar inga fel där heller..
Nu börjar jag ge upp, om någon har några fler uppslag på vad det kan vara så posta gärna här..
Kommentera