råd för köp av elmotor.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

råd för köp av elmotor..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• råd för köp av elmotor..

Tjena.. Är intresserad av att köpa en elmotor, ge mig lite tips på bra och prisvärda märken.. Och undrar vad ni själva tycker om elmotorer. Har en bensindriven 4hk johnson som dör hela tiden när vi ska trolla vilket inte är så kul.. Men den kan ju fungera till att ta oss runt på sjön iaf.

Tack på förhand

Ett tips kan va MinnKotas elmotorer. E på min andra nu. Bytte upp mig från en 30 till 40 nyligen. Vissa prylar ska man nog inte tulla på kvalittén. Men det är ju möjligt att de billigare håller lika länge och är därför mer prisvärda. Vad vet jag , ja e ju bara fiskare.
    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ska man trolla hade jag nog försökt att hitta en med steglöst reglage, det är ju annars rätt så vanligt med typ fem "Växlar"... Hade oxo satsat på Minn Kota men tror de andra funkar bra de med! Har för övrigt själv en minn kota endura strolek större! Satsa för övrigt på en som är klart överdimensionerad för din båt, det gjorde jag men tycker ändå inte det riktigt räcker så köp ett par storlekar för stor.. minst!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

http://shop.textalk.se/se/article.ph...49&art=1550802 vad tror ni om en sådan? och hur länga tror ni att en sådan räcker på trollingfart och full fart med ett bra batteri?

Kommentera

minn kota har ju iofs komposit rigg = Om den böjs "fjädrar" den tbka igen =)

Min Endura 36:a tömmer ett 75:mAh bilbatteri rättt snabbt, beroende på väder helt klart, (sammanlagt 230 kilo båt o mkt vind) (full patte givetvis när man ska ut)

Men då är ju batteriet inte gjort för detta alls, köp ett batteri som e gjort för djupa urladdningar men för min del så äre pengarna som styr fisket =)
          Senast ändrad av Pike-Buster; 2009-08-21, 17:08.

Kommentera

Jooonathan

Kollar på trumman.com. Där står det vad de olika modeller drar på olika effekt läge. Då är det lite matte som krävs. Antal ampere på din batteri delade med förbrukning. Tänk på att effekten på de flesta batteri avta under urladdning dvs du kan inte räkna med samma uteffekt tills batteriet är tom.

Håller med övriga: Räkna ut vad du behöver och köper sedan ett par nummer för stor. Alltid bra med lite extra marginal!

Glömde säga detta! Satsa på Minn kota! Finns väl en anledning att de funnits så länge..

Kommentera

jag använder mig av en Fladen Eco 36lbs! var lite skeptisk till denna motorn innan jag köpte den.. Men måste säga att det är en helt underbar motor! Går skitbra och har aldrig krånglat det minsta! Använder mig av ett marinbatteri till den, och på maxfart räcker batterit i ca 5 timmar! Vilket betyder att motorn drar väldigt lite effekt. Vet att den säljs för dryga 2000kr på vissa affärer, men ibland ser men affärer som säljer ut den billigare för ca 1500kr. Bara ett tips!

Kommentera

Jag har en e-thrust 36:a som är inne på sin andra säsong. Det är min första el-motor så ja kan inte direkt jämföra med nåt men den har fungerat de gissningsvis 40-50 turer den vart me på. Den ger dock ett lite skraltigt intryck (vibrerar lite när man backar och en plastdetalj på ena skruven har gick av i kylan i vintras) och har förmodligen kortare livslängd än en MINN-KOTA. Jag fick min för 1500 och tyckte det kändes värt då jag var osäker på hur mycket den skulle komma till användning. Nu har det dock visat sig att elmotor är fullständigt jävla överking och när den dör kommer jag nog köpa en MK.
                När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jooonathan Visa inlägg
                  Tjena.. Är intresserad av att köpa en elmotor, ge mig lite tips på bra och prisvärda märken.. Och undrar vad ni själva tycker om elmotorer. Har en bensindriven 4hk johnson som dör hela tiden när vi ska trolla vilket inte är så kul.. Men den kan ju fungera till att ta oss runt på sjön iaf.

Tack på förhand
                  Skall du trolla så köp för guds skull inte en elmotor!!! Om du nu inte har en miniatyrbåt och endast fiskar i småsjöar.

Elmotor är det enda som aldrig kommer att pryda min nuvarande båt!
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
                    Skall du trolla så köp för guds skull inte en elmotor!!! Om du nu inte har en miniatyrbåt och endast fiskar i småsjöar.

Elmotor är det enda som aldrig kommer att pryda min nuvarande båt!
                    Vad är det som är så dåligt med elmotor? visst tunga batterier etc. men det måste ju vara helt överlägset till ex. göstrolling?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58