Ingen gnista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ingen gnista

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ingen gnista

Har en 25 hästars Suzuki 2-takt, ingen aning om årsmodell men gammal.. 70-80 tal tror jag.
    Idag när vi skulle ut vägrade den att starta, inte ett tändande.. Skruvade ur stiften och kunde inte se någon antydan till gnista. Någon som har några specialtips innan jag börjar leta?

Är förresten inte säker på att det är en 25-hästare men det var vad han sa när han sålde den.

m v h Martinus
    Senast ändrad av martinus; 2009-08-13, 08:26.

Jag har samma problem med en suzuki 25hp årsmod 80.Det finns tre saker att kolla.Tändspolen/tändkablar,Tändplattan som sitter under svänghjulet,CDI boxen.På min är det troligtvis CDI boxen och den kostar ca 3000kr + frakt om du tar hem den från USA.Så det är nästan värt att köpa en annan motor på blocket.
    Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Får ingen ordning på grejerna.. Pratade en kille som har delar till gamla motorer och han sa att det vanligaste var att det var fel på cdi-boxen. Hur försäkrar man sig om att det är den det är fel på? Har provat med tändspole till en annan motor men den ger inte heller nån gnista, borde den väl göra?

Kommentera

Be om att du får låna en annan box och prova.En cdibox kan paja när som helst så det brukar inte finnas nån förklaring till varför den gick sönder.Om den där killen har grjer så fråga om du kan låna en båx,tändspole och en tändplatta.Obs när du ska ta bort svänghjulet så se till att du har en stor avdragare + en gasolbrännare som du kan värma med för dom brukar sitta som berget.

Btw om han har fler av dessa prylar så kan du väl höra vad han ska ha för en box och en tändspole.Jag letar nämligen oxo efter delar.

mvh Jensa
        Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Börja med att kolla med ett tändstift du vet fungerar. Har varit med om att bli av med gnistan både i båtmotorer, gräsklippare, motorsågar och mopeder och hittills har det bara varit tändstifftet som gett upp. Får hoppas det fortsätter så.

Kommentera

Har nu bytt alla tänddelar utan att få det att gnistra.. mycket märkligt (tändplatta, cdi-box samt tändspole). Bytte först bara cdi-boxen och hade kvar resten av det gamla, så jag antar att boxen måste gått sönder av nåt som var fel innan?

Kommentera

CDI-boxen ska du byta sist av allt helst, den kan paja om nåt annat är paj i funktionskedjan...
              Kolla även tändkabel o om det är tillräcklig jord överallt, kan tänka mej att det blir sunkigt av att tillbringa sitt liv i fuktig o salthaltig luft.
              Å andra sidan kan du hiva skiten i sjön o köpa lite fräschare grejer, kostar mer än det smakar att hålla på med så gamla grejer...
              Oroa dig inte, snart är du död och inte en fan kommer att sakna dig.

Kommentera

Jo, har förstått att det nu.. att de kan gå sönder av nåt annat som är paj så jag borde bytt i den ordningen istället. cdi-boxar va lite nytt för mig, är mer van vid brytare.. Men de jag pratade med sa att det brukar va boxarna det är fel på, men i mitt fall var det väl boxen och nåt annat antagligen?
                Senast ändrad av martinus; 2009-08-19, 21:17.

Kommentera

Sitter det en huvudsäkring på din motor? Är inte säker på om det gör det. Men på 4-taktarna jag haft sitter det en typ hängsäkring på plus- kabeln till CDI-boxen. Annars kanske kabeln/anslutningarna är dåliga? Kolla gärna även om det är kontakten till dödmansgreppet som gett sig. Har hänt mig en gång nämligen, testa att koppla förbi den med en kabel. Lycka till!
                  Mvh Micke

Kommentera

Är på annan ort nu och kan inte kolla men är tämligen säker på att det inte finns nån säkring. Har inget död-mans-grepp utan en döar-knapp i handtaget som jag har provat att koppla ur. Anslutningarna verkar bra, har stuckit i och ur kablarna 100 gånger ungefär Dock går ju kablarna bara in i spolarna på tändplattan, likaså CDI-boxen och tändspolen så det är ju lite svårt att veta om det är nåt fel på själva kabeln men de ser iaf helt ok ut. Förstår mig inte riktigt på vad man ska få för värden om man mäter motstånd på div ställen? Nån som vet?

Tack för tipsen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus