Erfarenhet av ProPulse propeller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenhet av ProPulse propeller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfarenhet av ProPulse propeller

Vad har ni för erfarenhet av ProPulse propellrar?

Funderar på att byta ut min original 3-bladiga alu mot en 4-bladig från ProPulse.

Har några småhack i originalet idag men det är väl mest lovorden om bättre hastighet och lägre förbrukning som lockar lite. Man vill ju alltid ha lite extra krut men större motor än vad jag har nu går inte.

Bytet gäller för en Mercury 30hk -08 2t på en Örnvik 450 (4,7x1,8x175kg).

Senast ändrad av kunosson; 2009-08-09, 23:43.

Är du ute efter hastighet så ska du glömma propuls.
    Däremot så brukar den ge mindre förbrukning/högre marsh fart, men toppfarten brukar bli lägre.
    Team Fanny Farm

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inlägg
      Är du ute efter hastighet så ska du glömma propuls.
      Däremot så brukar den ge mindre förbrukning/högre marsh fart, men toppfarten brukar bli lägre.
      Mmm såg de nu när jag satt och läste ett test. Verkar vara stål man ska sattsa på om man vill ha de bästa?

Kommentera

Stålpropp är väl vad alla fartfantomer använder, bladen flexar i stort sett 0 när man kör. Både alu och komposit sägs flexa en hel del i högre farter.

Nackdelen med stålpropp är väl prislappen, kostar en propulse 2000:- så går väl stålproppen på 6000:-. Så var det iaf när jag kikade på en ny propp till min Suzuki 100 HK för ett antal år sedan.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Stålpropp på en motor under 70 hk är bara slöseri med pengar och kommer inte att ge några revolutionerande fördelar. Propulse har en fördel i och med att den är justerbar, men vet man vilken stigning man skall ha är det ju ändå rätt meningslöst. I och med fyra blad ger propulse bättre grepp och man får upp båten i plan snabbare och marschfarten blir bättre. Detta uppnår du precis lika bra med en fyrbladig aluminiumpropeller som kostar ungefär detsamma som en Propulse.

Propulse väcker känslor, vissa hatar, andra älskar. Bara tanken på att ett blad kan gå av rätt som det är får mig att köra aluminium iallafall.

Kommentera

Fiskar du där vattnet fluktar upp och ner eller där det är sten ytligt (grundkänning) så är propulse ett självklart val .Enkelt att montera nya blad till skillnad från en alupropp .Jagar du toppfart och nått gränsen vad båten tål så ska du väl höra med nån propellerfixare eller kunnig marina

Kommentera

Håller med ovanstående till fullo, det sprar både pengar och motorer betydligt!
              För att prata lite utifrån egen kunskap så brukar en motor klara 2-3rejäla smällar innan växelhus och lager ger upp mer en aluprop(som mest alltså),hitills i år så har jag bytt 53 blad och och inte en enda motor som gått(inte som varit ny i alla fall). Så det pratar sitt egna språk.. Den mest otursfölja motor har gått på 5ggr, och en gång så rejält att vi fick minska ner scheddaren...
              Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Om man har propulse och man kör sönder ett av bladen och inte råkar ha reserv med sig...
                Går motorn att köra eller vad händer då? Enorma vibrationer?

Kommentera

Om ett blad går sönder är det väl bara att ta bort bladet på motsatta sidan, borde funka bra att köra med 2 blad så man slipper vibrationer. Eller är jag helt ute å cyklar Har ingen erfarenhet själv av propulse men är sugen på att testa

Kommentera

Det går köra sakta , annars varvar du nog sönder motorn

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 899 visningar
                    0 gillar