Yamaha 25hk oren gång vid fullgas!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha 25hk oren gång vid fullgas!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Yamaha 25hk oren gång vid fullgas!!

    Har ett märkligt betende på min 25hk yamaha, startar ordentligt för att gå riktigt fram till ca 80% gas med belastning, då börjar han blurra som om han får för mycket luft alt. bränsle och är orkeslös, slår man då av gasen och börjar om från början så blurrar den redan efter 20% gaspådrag, startar man om den så går den rent fram tills 80% gas igen för att sedan upprepa samma procedur en gång till.

    Det hela började idag med att jag körde i ganska hög sjö och körde fullt med vågorna när då båten slog ner från en våg så inträffade detta fenomen och har sedan fortsatt....

    Någon som har någon teori om det inträffade???? Vart ska man börja felsöka???



    Tack på förhand

    MVH Crille

  • #2
    På det mesta. Kolla att stiften ser likadana ut i färgen. Kan vara ett stift som gett upp. Att tändhattarna verkligen ligger an ordentligt.
    Kan i princip vara många olika problem. Är det en äldre motor.
    Har du autolobe eller blandar du i tanken. Att nåt hände i högsjö låter lite ovanligt.
    Ta ett kompprov så att du vet att motorn är frisk.
    Du måste ju börja med grundläggande kontroller.
    Annars är det ju omöjligt att nån ska kunna gissa sig till vad som är fel.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

    Kommentera


    • #3
      Motorn är från 1994 och den har autolube.... Just därför jag skriver in här för att få tips om grundläggande felsökning, tänkte att någon kanske hade varit med om liknande eller kanske t.o.m samma problem.....

      Kommentera


      • #4
        kolla tanken om den har vatten i sig ,slangar och blåsa efter sprickor

        Kommentera


        • #5
          Ja jag såg att slangen precis innan motorn hade lite torrsprickor i sig, kanske ska byta slang och blåsa!!!!
          Det konstiga är ju att man måste starta om den för att få den att gå rent upp till 80% gas igen..... Skulle han suga luft så känns det som han skulle gå rent när man slår av på gas igen men det gör han ju inte förrän på tomgång.....

          Kommentera


          • #6
            Ta ett kompprov först. Kanske den förbaskade autoloben som säckat. Är ju ingen nyhet.
            Då skär ju motorn ihop till slut. Polarens 40 hk Yamaha 1992 skar ihop på grund av att autoloben inte gav rätt mängd olja.
            Är ett ganska knäppt system i grunden. Är jättesvårt tt veta när den inte fungerar som den ska.
            Det kan pipa och varna från summern. Men är ju ändå svårt att veta exakt vad felet är.
            Är då oftast redan försent.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

            Kommentera


            • #7
              Om den blev så efter attdu fått ett slag i en våg så tyder det väll ändå på att ngt lossnat eller gått sönder. Förmodligen en tändhatt som lossnat och därmed förbrnns inte all bensin som den skall, detta brukar man märka ganska snabbt eftersom stiften som "fungerar" dvs tändhatten sitter kvar på är skålheta!
              Annars kan det nog vara ngt så enkelt som kopplingen till bensin dunken! Passa på att byta all olja och alla stift så har du den felkällan borta. Sådant tkr jag man ska göra varje år i allafall!
              Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

              Kommentera


              • #8
                Var nere och bytte stift och nu går han riktigt igen, verkar till att sitta fel stift i motorn, satt BR7HS men ska sitta BR7HS-10..... Är det bara elektrodavståndet som skiljer på de båda stiften??? Stiften som satt i var ganska kladdiga.......

                Kommentera


                • #9
                  BR7HS-10 är bara förinställda på just en millimeter (10).
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av crillez Visa inlägg
                    Var nere och bytte stift och nu går han riktigt igen, verkar till att sitta fel stift i motorn, satt BR7HS men ska sitta BR7HS-10..... Är det bara elektrodavståndet som skiljer på de båda stiften??? Stiften som satt i var ganska kladdiga.......
                    Stiften blir kladdiga för att just bensinen inte förbränns tillräckligt snabbt och motorn då blödrar.... Gamla stift får avlagringar av smuts och annat iaf...Så att byta dom varje år är ett bra sätt att ta bort eventuella felkällor...
                    Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    706 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 773 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X