Myten om encylindrig 4-takt ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Myten om encylindrig 4-takt !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Gimmy, visst kan man skruva lite. Men menar att man inte lägger ut massa råd till andra som kanske just har tummen mitt i handen.
    Finns alldeles för många fibblare med just båtmotorer. Dom har fått råd om att skruva lite här och där.
    Tills dom i stället får ro båten hem. När man helt tappat grundinställningen och fibblaren inte startar.
    Då blir det panik och tomgångsskruven dras hårt i botten.
    Eller det vanligaste scenariet att den skruvas ut alldeles för långt.
    Det är just fibblaren som ger marinmekanikern jobb.
    Sen att motorn inte ruttnar ihop av att den går orent är nåt helt annat.
    Givetvis ska man inte kladda för mycket. Blandingsskruvar samt luftskruvar skall man ge f..n i. SPECIELLT OM MOTORN ÄR INSPRUTAD. Tomgångsskruven är ingen fara att laborera med. Man skall inte ställa upp tomgången mer än att det går att växla mellan friläge/driv utan att det smäller och man skall ej justera ut den mer om motorn stannar eller fjädern till skruven blir utan anliggning. Tomgångsskruven är nästan alltid fjäderbelastad. Varning dock när det finns 2 förgasare då även synkroniseringsskruven brukar vara fjäderbelastade. I MC-världen är alla justerskruvar på förgasare/insprutningsspjällhus som man inte skall röra (fabriksinställda) märkta med färg.

MVH/Gimmy
    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Har en fråga..

Jag har en Yamaha 4hk 4taktare från ifjol. Jag har inte ändrat tomgången men andra tycker att den är lite väl låg. Att trolla gös är inga problem med den motorn..

Det jag undrar är.. När jag trollar på väldigt låga varv så verkar inte motorn bli varm. Vattnet som sprutar ut är ungefär lika kallt som vattnet den tar in.

Kan detta skada motorn om den inte kommer upp i tillräcklig arbetstemperatur`?

Kommentera

vibrationer

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
        Helt fel där Elanen att den inte skall gå på tomgång. Visst om man kör efter fabirksinställningen, men då är den för snålt inställd med soppan och går dåligt (yamahacenter som tipsade om det) .
        Visst så är det säkert olika upphängningar, har kört en 5hk Honda som också gick väldigt mjukt å fint, men det är ju japsare.

Men som man läst här att en 2-taktare skall va lika fin om inte bättre håller jag inte med om, om det nu inte är 2 cylindrig tung sak som inte en svag lapp orkar bära . Jag har haft 4st 4-5hk 2-taktare och denna fyrtakt spöar då dem med mindre vibrationer, ljud och lukt Dessutom går min yamaha saktare , men då med bättre inställning än orginal .
        Min senaste yamaha 2-taktare skakade sönder hela båten vid högre varv, så dessa extra tusenlappar var helt klat värt det och dessutom kör man miljövänligare och man slipper krångel med oljeblandningen
        Nu återstår det bara att den genererar lite fisk också !
        Va är din båt gjord av om den går sönder för lite vibrationer?

Kommentera

Bagarn, om du har termostat, så är den antagligen paj.
          Det ser du om det finns en liten rund utbuckning med två skruvar som håller termostatlocket.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av _bagarn_ Visa inlägg
            Har en fråga..

Jag har en Yamaha 4hk 4taktare från ifjol. Jag har inte ändrat tomgången men andra tycker att den är lite väl låg. Att trolla gös är inga problem med den motorn..

Det jag undrar är.. När jag trollar på väldigt låga varv så verkar inte motorn bli varm. Vattnet som sprutar ut är ungefär lika kallt som vattnet den tar in.

Kan detta skada motorn om den inte kommer upp i tillräcklig arbetstemperatur`?
            Motorn blir nog varm. Vattnet som sprutar ur min Mercury F2.5 är ej heller så varmt. Vattnet som sprutas ut blir ju inte lika varmt som kylvattnet i ett slutet kylsystem som tex i en bil eller MC. Jobbar med motorcyklar och har ingen jätte erfarenhet av båtar men nog borde motorn bli minst lika varm på tomgång som under belastning. Kör du på tomgång blir det inte lika bra tryck på kylvattnet och det kyler automatiskt mindre. Kontrollera med en auktoriserad Yamahahandlare tex Yamahacenter. Vet inte var du kommer ifrån men Yamahacenter finns i Helsingborg, Göteborg, Haninge m.m. Dom brukar vara duktiga på Yamaha utombordare.
            [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
              Motorn blir nog varm. Vattnet som sprutar ur min Mercury F2.5 är ej heller så varmt. Vattnet som sprutas ut blir ju inte lika varmt som kylvattnet i ett slutet kylsystem som tex i en bil eller MC. Jobbar med motorcyklar och har ingen jätte erfarenhet av båtar men nog borde motorn bli minst lika varm på tomgång som under belastning. Kör du på tomgång blir det inte lika bra tryck på kylvattnet och det kyler automatiskt mindre. .
              Just fyrtaktare är ju lite känsliga för att gå länge på tomgång i kallt vatten. Det blir kondensvatten i motoroljan eftersom motorn aldrig kommer upp i temperatur. En kompis köpte nyss en ny yamaha f100 och säljaren tipsade honom om att köpa trollingbromsar att ha under vintertrollingen just för att få upp varvtalet och slippa kondensvattnet.

Kommentera

Tack för svaren allihopa. Får kanske höja tomgången lite, den har inga problem att bli varm om man gasar på lite, utan det är endast på tomgång som den inte blir varm.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 875 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus  
                Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58