Myten om encylindrig 4-takt ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Myten om encylindrig 4-takt !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Myten om encylindrig 4-takt !

Jag gick och köpte mig en ny yamaha 4hk som jag skall ha till mina träskbåtar. Jag va lite rädd då folk har skrivit här om att de knappt går att köra med pga vibrationer mm. Jag kan säga så här att den va 100 ggr skönare än min yamaha 2takt 4hk. Ingen rök, betydligt mindre vibrationer och mjukare gång + att den levde om till hälften !
    visst, en 2 cylindrig om man skall ha den som trollingmotor till en större båt med högre varv !

Så en känga till dem som spytt galla över dessa motorer och fått säkert många att tveka till köp till sin träskbåt.

Skitfiske !
    Senast ändrad av pasi75; 2009-08-01, 17:16.

Ööh! Vad håller du på med?
    Man kan inte gå emot forumets förståsigpåare på det här sättet.
    Du har säkert fått ett måndagsexemplar. Eller är du kanske full?

//Stefan
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Har haft en 4 hkr Yamaha fyrtakt i rätt många år nu. Funkar kanonbra, möjligen att den låter lite mycket men det är väl den enda nackdelen jag hittat.
      Drar i princip ingen soppa alls och den är enkel att serva.

Kommentera

Pasi 75, visst den går också på tomgång. Men den behöver mer varv. Och blir därmed för snabb för exempelvis göstrolling. En encylindrig motor måste ha högre varv för att inte stanna.
        Så är det bara. Har själv en 5 hk fyrtakt. Men inte för trolling utan bara för transport.
        Och vibrationer är det åtminstone på Mercury (Tohatsu) 5 hk fyrtakt som jag äger.
        Sen att det är olika upphängningar på motorn hos olika fabrikat. Är säkert bättre en Mercury (Tohatsu).
        Men kontentan är att tvåcylindrig är bäst för trolling.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

har en 4-takt kinamotor Parsun 5hk den är inga problem att köra mycket långsamt. Så på lägsta gas i körning står man praktiskt taget stilla. Den är lätt att hantera och går relativt tyst. Däremot så känner man av vibrationer i den.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

jag köpte oxå en 4:as yamma i fjol att ha på sektionsbåten på jobbet. Jag tycker den bullrar å lever om som saaataaaan. Hade en 2-cyl 2-takts yamma 86:a i många år å den gick som en dröm, klår 4:an vilken dag som helst. Tyst, snål och otroligt jämn fin gång. Sotade aldrig igen utan gick på lägsta varv hur länge som helst. Men sen var det nån klåfingrig jävel som snodde den!! Annars hade det aldrig blitt nån annan motor!
            Brottar fett...

Kommentera

tacka vet ja elmotor till träsk båtar
              Gädda : 9,8 Gös : 5,7 Abbore : 1,6 Sutare : 1,7 Regnbåge : 3,2 brax : 3,7 Röding : 1,7 Björka 0,62 Lake : 1,6

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                Pasi 75, visst den går också på tomgång. Men den behöver mer varv. Och blir därmed för snabb för exempelvis göstrolling. En encylindrig motor måste ha högre varv för att inte stanna.
                Så är det bara. Har själv en 5 hk fyrtakt. Men inte för trolling utan bara för transport.
                Och vibrationer är det åtminstone på Mercury (Tohatsu) 5 hk fyrtakt som jag äger.
                Sen att det är olika upphängningar på motorn hos olika fabrikat. Är säkert bättre en Mercury (Tohatsu).
                Men kontentan är att tvåcylindrig är bäst för trolling.
                Helt fel där Elanen att den inte skall gå på tomgång. Visst om man kör efter fabirksinställningen, men då är den för snålt inställd med soppan och går dåligt (yamahacenter som tipsade om det) .
                Visst så är det säkert olika upphängningar, har kört en 5hk Honda som också gick väldigt mjukt å fint, men det är ju japsare.

Men som man läst här att en 2-taktare skall va lika fin om inte bättre håller jag inte med om, om det nu inte är 2 cylindrig tung sak som inte en svag lapp orkar bära . Jag har haft 4st 4-5hk 2-taktare och denna fyrtakt spöar då dem med mindre vibrationer, ljud och lukt Dessutom går min yamaha saktare , men då med bättre inställning än orginal .
                Min senaste yamaha 2-taktare skakade sönder hela båten vid högre varv, så dessa extra tusenlappar var helt klat värt det och dessutom kör man miljövänligare och man slipper krångel med oljeblandningen
                Nu återstår det bara att den genererar lite fisk också !

Kommentera

Har inte påstått att den inte går på tomgång. Att röra fabriksinställningen på en fyrtakt är ordentligt oklokt. Att nån tomte påstår att du kan ställa lite som du vill.
                  Det var nog den svaga lappen på Yamaha Center du träffade.
                  Det är ingen tvåtaktsmotor där man kan skruva lite hur som helst.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    Har inte påstått att den inte går på tomgång. Att röra fabriksinställningen på en fyrtakt är ordentligt oklokt. Att nån tomte påstår att du kan ställa lite som du vill.
                    Det var nog den svaga lappen på Yamaha Center du träffade.
                    Det är ingen tvåtaktsmotor där man kan skruva lite hur som helst.
                    Du skrev ju: visst den går också på tomgång. Men den behöver mer varv. Det tolkade jag som att den inte går på tomgång då du säger den behöver mer varv ??

Tomten du snackar om jobbar med service på båtmotorer och motorcyklar med 15 års erfarenhet med märket yamaha. Men det är klart att alla utbildningar,erfarenheter mm som yamaha har skickat honom på är för att lura honom
                    Så säger han att den går bättre med justering då de snålställt den orginal så litar jag på honom, inte på dig !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58