Problem med tomgång vid trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med tomgång vid trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med tomgång vid trolling

Hej,
    Jag har en Yamaha 15hk 4-taktare från -02. På senaste tiden när jag har trollat och kör på tomgång så dör motorn efter ett tag. Brukar dröja mellan 5-10 minuter, så kommer problemen. Går att starta den igen, men dör snabbt igen. Det är inget problem när jag kör snabbare än tomgång. Vad kan det vara för problem och vad skall jag börja någonstans?

//Anders

Har du provat klämma på blåsan när motorn dött. Min morbror hade samma problem så man fick sitta och klämma på blåsan med jämna mellanrum när man trollade. Den orkade inte suga upp bränsle på tomgång. Efter byta av blåsa gick den fint igen.

Kommentera

Prova höja farten och kör med drivankare. Vissa 4-taktare pumpar in bränsle i oljan annars, som kanske inte är så bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nabla Visa inlägg
        Hej,
        Jag har en Yamaha 15hk 4-taktare från -02. På senaste tiden när jag har trollat och kör på tomgång så dör motorn efter ett tag. Brukar dröja mellan 5-10 minuter, så kommer problemen. Går att starta den igen, men dör snabbt igen. Det är inget problem när jag kör snabbare än tomgång. Vad kan det vara för problem och vad skall jag börja någonstans?

//Anders

Hej Anders "Nabla" Gustafsson; Din beskrivning av hur din Yamaha 15hk 4-taktare från -02 dör vid tomgång tyder på att motorn inte orkar suga bensin eller inte får tillräckligt med luft. Felet kan vara lätt avhjälpt om du byter tanklock på tanken och sätter dit ett tanklock med luftskruv. När du fått igång motorn bör du lätta på tanklockets luftskruv och jag tror inte att felet upprepar sig. Alternativt kan du skruva in tomgångsskruven en aning för att öka tomgångsvarvet. Testa och svara hur det gick!

Har du för avsikt att använda din 15 hkr 4-takts Yamahamotor vid trolling kan du köpa en segelbordarepropeller med mindre stigning och du kan på detta sätt köra på något högre varvtal utan att båten går snabbare. Själv har jag en 15 hkr 4-takts Yamaha från 1998 som trollingmotor till min Buster Magnum. För att få motorn att gå jämnare vid 1,2 - 1,3 knops Göstrollingfart har jag skaffat en segelbordarepropeller och luftskruv till trycktanken.
        Nothing is for ever!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
        Senast ändrad av Old Firehand; 2009-07-24, 15:47.

Kommentera

Kolla upp din bränsleförsörjning i första hand speciellt blåsan mycket viktigt om backventilerna kärvar/jävlas får du de symptomen kontrollera också tankens luftning i locket sen går den lovar lycka till
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för alla tips! Är precis hemkommen från ytterliggare ett försök att trolla med nya tändstift, men samma problem.
            Jag har iofs ett drivankare som jag skulle kunna lägga i och köra på högre varv, men kommer att testa era andra tips enligt följande:
            1) Byta slangen till ett nytt som jag har liggande
            2) Byta tankklock om luftskruven krånglar
            3) Byta tanken helt och hållet med ny bensin.

Återkommer med info om framstegen.

Mvh,
            Anders

Kommentera

Kan vara som tamtam och jag var inne på vara backventilen som är felet också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 867 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus  
              Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58