Elmotor i saltvatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor i saltvatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor i saltvatten?

Hej!

Har köpt en MinnKota Endura 40. Främst tänkt som användning i sötvatten men den sitter även som reservmotor då jag är ute på sundet.

Jag frågade i butiken där jag köpte den hur det var med saltvattensanvändning då det tydligen någonstanns i manualen står att garantin ej gäller om den används i saltvatten. Fick svaret att det inte var några problem alls i sundet eller östersjön då det vattnet knappt är salt alls, så det var bara att köra på.

Funderade mest på att man kan spara lite på miljön och slippa motorljudet om det är stiltje när jag är ute på havet också. Är ju så jäkla skönt att glida fram helt tyst!

Hur gör ni? Kör ni trots texten i manualen i saltvatten och hur gör ni rent motorn efteråt i så fall?

Vi har en liten elmotor som vi använt i östersjön några år nu. Färgen släpper och den del på motorn där aluminium-stången sitter fast i är av järn, så det har rostat ner några millimeter. Gissar att det beror på spänningen som bildas mellan järnet och aluminumet(delen närmast propellern består av alu, iaf på vår motor). I sötvatten bör ju inte detta hända. Men nu har vi filat/skrapat bort rosten och målat över järndelen med hammarlack och hoppas på det bästa

De nya motorerna är kanske bättre gjorda men jag tror knappast det. Så jag tycker du ska måla över med ett extra lager primer eller hammarlack (jag vet ju inte hur resultatet blir) och torka gärna av motorn när du kört med den.

Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
    14 svar
    1 899 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Karlmagnus