Drifttider på 4-takt? Hur viktigt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drifttider på 4-takt? Hur viktigt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drifttider på 4-takt? Hur viktigt?

Tjenis

Jag står i begrepp att köpa mig en begagnad båt. Den kommer säkerligen vara i storleksklass med en motor på 50-60 hk. Jag kommer av olika anledningar leta tills jag hittar "rätt" båt utrustad med en 4-taktare.

Mina funderingar är hur mycket drifttiden spelar in på en sådan motor? Vad är egentligen "mycket" på en 4-taktare i den storleksklassen? Min prisklass kommer att handla om t.ex. 50 hk 4-takt från 99-00 någonstans.

När börjar det bli dags att "dra öronen åt sig" pga slitage? Renoveringsdags? Och i många annonser så står det t.ex. 100, 200, eller 300 timmar. Är det normalt timräknare på en sådan motor? Om det bara är en uppskattning från den som säljer så känns inte siffran mycket värd.

Nå, vad har ni för funderingar?

Tack på förhand!

Jag körde ca 170 timmar på ett år med min nya fyrtaktare och jag räknade inte den som gammal

Kommentera

håller med pasi, min 07:a 30hk med elstart, trim och tilt har trillat över på 200timmar nu och å den är helt fläckfri. Det blir mycket timmar på en trollingmaskin, och det är ju en väsentlig skillnad om nån kört hårt i så många timmar, eller om man som jag kört på tomgången 90% av tiden. Så kolla mer på skicket och hur den brukats än på timmarna.
      Brottar fett...

Kommentera

10 timmar i veckan året runt e ca 500 timmar / år så på 10 år snackar vi 5000 timmar vilket jag inte tror en båtmotor håller och därför köper/byter väl trollare ut sina maskiner relativt ofta. men en begagnad motor som en vanlig "svennsonfiskare" haft kommer ju aldrig upp i dessa drifttimmar.. säkraste sättet att kolla driftstimmarna är koppla in en data i diagnostikuttaget.. i min suzuki blinkar det i varvmätaren så man kan läsa av timmar.. men det stämde inte alls med diagnostiken iallafall..

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
          10 timmar i veckan året runt e ca 500 timmar / år så på 10 år snackar vi 5000 timmar vilket jag inte tror en båtmotor håller och därför köper/byter väl trollare ut sina maskiner relativt ofta. ..
          Tur att man har is i 6 mån så håller den i 20 år då

Kommentera

Sålde min Yamaha F50 med 1600 tim på klockan räknaren installerades på en gång så det var faktisk tid.
            Gick utmärkt bra och pålitligt.
            Finns timräknare i båten vid köp visar detta på ägarens intresse för att sköta sina grejor, väldigt lätt att schemalägga servicen då precis som på bilen, mycket värt begagnat
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 881 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58