Har min motor generator??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har min motor generator???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har min motor generator???

Precis köpt in en Evinrude 15hk, 1974 tror jag (154B646). Är intresserad av att ha ett batteri i båten till diverse olika ändamål och då vore det guld värt om man kunde utnyttja motorns generator till att ladda batteriet under färd.

På sidan av motorn sitter det som om det vore ett uttag och en gummigrej över, men när jag skulle mäta så var det bara ett tomt hål och inte ens en kabel innanför. Mycket märkligt då det Står på kåpan men stora bokstäver "GENERATOR" och en fin bild på en bilxt. Är det så att man själv måste gå in i generatorspolen och koppla in sig? Finns det ens någon generatorspole på denna motor? Kan man utan några större svårigheter och specialverktyg montera loss svänghjulet för att hitta spolen som jag då tror skulle befinna sig där?

Sen förstår jag att denna eventuella generator inte levererar likström, men denna skulle väll lösa problemet: http://www.kjell.com/?item=90054&pat...0000,268000000??? Jag kan tänka mig att en generator på en sådan här motor kommer att leverera obelastat beroende på gaspådrag ca15-50v? eller vad tror ni? Om man då likriktar denna ström ock lägger över batteriet så kommer batteriets strömuttag ur generatorn orska ett spänningsfall i generatorn som får ner spänningen till fina laddningsbara 14v. Vad tror ni visst borde detta fungera?
    Senast ändrad av odevetu; 2009-07-14, 01:34. Anledning: fixade url:en

Gissar att det uttag Du ser är ett sk belysningsuttag för att koppla lanternor på båten som Då lyser när motorn är igång, det är dock inte avsett för laddning av batterier.

Någon generator finns inte på Din motor däremot en enkel laddningsfunktion i form av en svänghjulsmagnet som under gynsamma förhållanden och med färska magneter ger 10-15A och på en äldre motor med slitna magneter kan Du i bästa fall få ut hälften och det räknat på fullgas, oftast är motorer utan elstart inte förberedda för laddning alls så har Du en sån kan det bli knepigt att få till det, men vissa manuella snurror har laddning men det är inte vanligt så Du måste kolla på Din hur det ser ut.

Att ta bort svänghjulet kräver avdragare och jag skulle inte kalla det enkelt men jag är inte mekaniker.

Kommentera

Nä att den inte hade någon laddningsfunktion förstod jag men att likrikta den ström som blir skulle ju i alla fall göra något för batteriet. Men innanför belysningsuttaget är det tomt ingen elektronik eller el-prylar alls. Har den en lysspole endå?

Kommentera

Beror ju lite på vad du ska driva, är det några lanternor eller liknande räcker det ganska långt med ett bra marinbatteri eller liknande, men som sagt det beror ju på din förbrukning och vad som ska kopplas till detta. Men låter som en smidig lösning för dig, bara ta med dig batteriet och ladda mellan turerna

Kommentera

Ursprungligen postat av clarsson Visa inlägg
          Nä att den inte hade någon laddningsfunktion förstod jag men att likrikta den ström som blir skulle ju i alla fall göra något för batteriet. Men innanför belysningsuttaget är det tomt ingen elektronik eller el-prylar alls. Har den en lysspole endå?
          Nja det låter som att den inte är förberedd för varken belysning eller annat men själva uttaget sitter väl där ändå men inte alla modeller som det är inkopplat på, inte ovanligt med såna skillnader på olika modeller av samma motor, därav de kryptiska bokstavsförkortningarna på motorerna

Tycker inte Du ska ödsla mera tid på detta projekt utan ta med batteri till båten och ta hem det och ladda mellan turerna mest prisvärt och minst jobb!

Kommentera

jo, förstod nästan det. Batteriet väger en del och båten ligger lite otympligt till, så destå färre gånger jag måste bära batteriet destå bättre. Batteriet skall driva en länspump med nivåvakt. Pumpen drar 2A och batteriet innehåller 75Ah.

Förstår att det är olika för olika modellbeteckningar men eftersom att det står Generator på motorkåpan så måste det finnas något som kan ge ström?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 867 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58