När motorn inte kyler längre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När motorn inte kyler längre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När motorn inte kyler längre?

Har en gammal Mercury utombordare som inte kyler längre, trots att impellerna är bytta..... Vad kan vara nästa steg?
    Funderar på att lämna in den men har ju inte lust att betala en förmögenhet på en gammal motor. Någon som har haft ett liknande fel och vet vad det cirka kostar att laga?

Tack på förhand!

Mvh Erik

Ursprungligen postat av Le_Tissier Visa inlägg
    Har en gammal Mercury utombordare som inte kyler längre, trots att impellerna är bytta..... Vad kan vara nästa steg?
    Funderar på att lämna in den men har ju inte lust att betala en förmögenhet på en gammal motor. Någon som har haft ett liknande fel och vet vad det cirka kostar att laga?

Tack på förhand!

Mvh Erik
    Gissar att Du noterat att skvallerstrålen uppe på riggen slutat att funka och då utgår ifrån att kylningen lagt av?!

Det är dock bara en bråkdel av kylvattnet som går den vägen så har Du inte kollat hurvida det kommer kylvatten i propellernavet så gör det först!!
    Min Yamaha slutade att spruta vatten i skvallerhålet upp på riggen och det var endast lite skräp i kanalen upp dit så lite pillande med en plastad vajer i hålet bakväegen gjorde susen och sen hade jag skvallerstråle på den igen, börja med att kolla det och räcker inte det och Du har bytt impeller så kan det vara läge för att kalla på en mek.

Kommentera

Har också råkat ut för skräp i skvallerröret en gång.
      Det som satte stopp såg ut som någon typ av saltkristall, alltså förmodligen något som bildats under vinterförvaringen.
      Vissa motorer har patetiskt liten öppning på skvallerröret så minsta gruskorn sätter stopp.....

Kommentera

Kan vara en kylkanal som blivit igensatt. Ett säkert test att kolla om den blir för varm är detta.
        Kör motorn ett tag så den blir varm. Kan du hålla handen på motorblocket utan att det bränns.
        Då är det ingen fara. Kastar du vatten (havs eller sjövatten) på motorn och det fräser till.
        Ja då vet du att den är för varm.
        Så gör i varje fall båtmekarna för att få klartecken på vad det är som gäller.
        Det är också vanligt att kylkanalerna på äldre Mercurymotorer sätts igen.
        Och att även skvallerhålen sätts igen. Är kanalen igensatt är det inte mycket att meka med om motorn är gammal.
        Bultarna på äldre Mercury är inte av bästa kvalite. Så dom sitter ofta som berg.
        Är det en större motor är det ofta lättare att åtgärda en små motorer med mindre bultar och desto klenare.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Bad en vän titta på den och det slutade med att jag var tvungen att lämna in den. har inte fått offerten en men det lät dyrt. Det där med kylkanaler lät bekant, tror båtmekanikern nämde det.

Ja Ja, det blir nog att köpa något nytt.
          Ni som är kuniga på det här med båtmotorer och båtar, jag har en annan båt som just nu ligger på land vid sommarstugan. Den ligger där för den saknar för tillfället också motor. Det är en styrpulpet, ( Tehri Micro Fun).

Min fråga är säkert jätte korkad men kan man själv fixa styrsystemet och gas eller är det en operation som är invecklad. Jag är inte världens bästa mekaniker...
          Kan man köpa en vanlig utombordare och fixat själv?

Kommentera

Ursprungligen postat av Le_Tissier Visa inlägg
            Bad en vän titta på den och det slutade med att jag var tvungen att lämna in den. har inte fått offerten en men det lät dyrt. Det där med kylkanaler lät bekant, tror båtmekanikern nämde det.

Ja Ja, det blir nog att köpa något nytt.
            Ni som är kuniga på det här med båtmotorer och båtar, jag har en annan båt som just nu ligger på land vid sommarstugan. Den ligger där för den saknar för tillfället också motor. Det är en styrpulpet, ( Tehri Micro Fun).

Min fråga är säkert jätte korkad men kan man själv fixa styrsystemet och gas eller är det en operation som är invecklad. Jag är inte världens bästa mekaniker...
            Kan man köpa en vanlig utombordare och fixat själv?

Låter som Du får göra en avvägning om motorn är värd en reparation eller om Du ska skrota den, men det ser Du när Du får offerten!

Motorn måste vara förberedd för fjärreglage för att kunna kopplas till såna i en styrpulpet liksom att det måste finnas ett fäste på motorn till styrningen, men kolla på lämpliga motorer om De är förberedda för fjärreglage och rattstyrning för det är för knökigt att bygga om själv, iaf tycker jag det.

Däremot att koppla ihop styrning och fjärreglage på en motor som är förberedd för det är enkelt då Du har en styrpulpetbåt med dessa saker så behöver Du bara ansluta allt på motorn och det kan bara sitta på ett sätt så inget komplicerat!

Kommentera

Vi hade en Micro Fun för en del år sen. 15 hk är lagom på den. Har du styrpulpet på din.
              Annars finns det att köpa hos Theri. Nackdelen som vi upptäckte att båten blev väldigt trång med styrpulpet.
              Så vi tog bort den och körde med rokult. Var grabbens första egna båt.
              Var rolig några år. Sen märkte han att det var mer en leksak.
              Fast den fick ligga i havet och var ordentligt långt ut i skärgården. Hade den klart sina begränsningar.

Kommentera

Köpa hos Theri båthandlare så klart (styrpulpet).

Kommentera

Tack för alla svar. Det är styrpulpet på den, så det är inte mycket plats för gäster. Men frugan får ändå aldrig följa med ut o fiska

Då får man försöka hitta en 15hk utombordare som är förbered till styrpulpet, så får man plocka ut Micron istället.

Kommentera

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 899 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus