Stöld skydd till Minn kota - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stöld skydd till Minn kota

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stöld skydd till Minn kota

Tja.Har införskaffat mig en Minn kota Traxxis 55, Som många vet så väger den as, För att slippa kånka den från bil, över brygga, balansera från brygga till båt, bråka sig förbi pulpeten för att sen böja sig så ryggen nästan går av, ner över akterspegeln och sätta fast motorn.
    Jag vill ha ett motor lås av modell SÄKERT. Någon som vet vad jag köpa??
    Går det att bygga något??
    Eller ska jag ta fram hantlarna och träna upp mina armar för att underlätta transport från bil til båt t&r..
    Har pratat med leverantören av Minn kota, dom har ett lås, men ej godkänt av försäkringsbolagen.

Tack på förhand.

Allan
    Team Chubby Chasers

http://http://www.comstedt.se/stoldskydd/1014.htm

Denna borde kunna gå att få och passa, dessutom samma försäljare som på motorn

annars kanske denna går

http://www.byggplast-batprylar.se/Se...spx?CatID=7095

Kommentera

Här finns en variant med broms-skivelås från en motorcykel:

Kommentera

Ursprungligen postat av gnagaren Visa inlägg
        Tja.Har införskaffat mig en Minn kota Traxxis 55, Som många vet så väger den as, För att slippa kånka den från bil, över brygga, balansera från brygga till båt, bråka sig förbi pulpeten för att sen böja sig så ryggen nästan går av, ner över akterspegeln och sätta fast motorn.
        Jag vill ha ett motor lås av modell SÄKERT. Någon som vet vad jag köpa??
        Går det att bygga något??
        Eller ska jag ta fram hantlarna och träna upp mina armar för att underlätta transport från bil til båt t&r..
        Har pratat med leverantören av Minn kota, dom har ett lås, men ej godkänt av försäkringsbolagen.

Tack på förhand.

Allan
        Hej Allan "Gnagaren" Madsen; En helt ny MINN KOTA Traxxis 55 kostar ju mellan SEK 5.695:- och SEK 7.795:- enligt årets Cirkaprislista. Själv skulle jag aldrig våga låta en MINN KOTA elektrisk fiskemotor sitta kvar på båten över natten utan bevakning. Annat hade det varit om du köpt en Kinamotor

I ditt fall skulle jag ha motorn märkt och larmad eller ta med den hem mellan fisketurerna. Alternativt kan du ha båten på trailer och köra hem den i garaget efter avslutat fiske. Nere vid HBS Håbo Båttsällskap utanför Aronsborg där båtbryggorna är bevakade nattetid har jag inte hört att några båtar eller motorer stulits, men man vet ju aldrig i förväg när båttjuven är framme.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Allan "Gnagaren" Madsen; En helt ny MINN KOTA Traxxis 55 kostar ju mellan SEK 5.695:- och SEK 7.795:- enligt årets Cirkaprislista. Själv skulle jag aldrig våga låta en MINN KOTA elektrisk fiskemotor sitta kvar på båten över natten utan bevakning. Annat hade det varit om du köpt en Kinamotor

I ditt fall skulle jag ha motorn märkt och larmad eller ta med den hem mellan fisketurerna. Alternativt kan du ha båten på trailer och köra hem den i garaget efter avslutat fiske. Nere vid HBS Håbo Båttsällskap utanför Aronsborg där båtbryggorna är bevakade nattetid har jag inte hört att några båtar eller motorer stulits, men man vet ju aldrig i förväg när båttjuven är framme.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          Och sen är det ju så att dom flesta båtar som stjäls ur båtklubbar stjäls dagtid just för att det bevakas nattetid. Ju fräckare tjuv desto större chans för framgång och ju större båtklubb desto lättare eftersom alla INTE känner alla.

I det fallet räcker det långt med att det ser låst ut

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Tja OF.
            Båten ligger i den mindre hamnen mittemot där du ligger.
            Visst vore det säkraste att ta med mig motorn hem, Men jag vet att jag inte kommer bruka motorn till dess fulla rätt. Jag kommer stå i garaget och titta på motorn och samtidigt stå och tänka..Den där orkar jag inte bära i dag.
            Min tanke är att låsa fast den med klass 4 lås i "stora"motorns lås, Från det låset har jag en klass 3 kätting som sen sitter runt el-motorn.
            Du skriver att du skulle ha motorn larmad + märkt, Vad rekommenderar du där??

Det som skrämmer mig mest är, Vad händer om jag skulle få tag på en ev. tjuv, Hur motiverar man sig att inte slå ihjäl honom/henne?..

Gnagaren.
            Senast ändrad av gnagaren; 2009-07-01, 08:55.
            Team Chubby Chasers

Kommentera

Ursprungligen postat av gnagaren Visa inlägg
              Tja OF.
              Båten ligger i den mindre hamnen mittemot där du ligger.
              Visst vore det säkraste att ta med mig motorn hem, Men jag vet att jag inte kommer bruka motorn till dess fulla rätt. Jag kommer stå i garaget och titta på motorn och samtidigt stå och tänka..Den där orkar jag inte bära i dag.
              Min tanke är att låsa fast den med klass 4 lås i "stora"motorns lås, Från det låset har jag en klass 3 kätting som sen sitter runt el-motorn.
              Du skriver att du skulle ha motorn larmad + märkt, Vad rekommenderar du där??

Det som skrämmer mig mest är, Vad händer om jag skulle få tag på en ev. tjuv, Hur motiverar man sig att inte slå ihjäl honom/henne?..

Gnagaren.
              www.wallinsfiske.se
              Hej Allan "Gnagaren" Madsen; Jag har sett att flera, nya Yamaha-motorer har en röd lampa som blinkar nattetid när vi glider in i hamnen efter avslutad Göstrolling. Båtbutikerna bör väl känna till vilka alarm som passar bäst till din båt och dina motorer. Hör med Thomas, Tel. 08 - 505 730 00 hos Kallhälls Marina, Järfälla för bästa råd.

Sjöpolisen har flera, dubbla märksystem både för båtar och motorer. Det är här bäst att du vänder dig direkt till Sjöpolisen eller ditt eget försäkringsbolag om råd för märkning av din båt och utrustning.

Båttjuvar borde också märkas på lämpligt sätt, dels för att man ska känna igen dem på långt håll och dels för att förebygga framtida båtstölder.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Vad väger motorn? Stog 40 pounds någonstans, om det stämmer är den ju inte så tung...

Kommentera

Minn kota Traxxis 55 väger 13,4kg med kartong och allt enligt posten för dom som ville veta. Köpte en idag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58