Laddström från båtmotorn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laddström från båtmotorn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laddström från båtmotorn

Hejsan! Jag hade tänkt sätta in en elmotor och ekolod i min Linder 400 för att ta fisket till en ny nivå. Har kollat i manualen till motorn och rotat runt på nätet en hel del utan att bli klokare.

Är det någon som vet ifall det är möjligt att från en Mercury F15ML från -04 ta laddström till ett batteri? Skulle vara smidigt kunna förlänga batteritiden under transportsträckorna.

Då jag kommer åka iväg på en fisketur under 1-1½ vecka där jag inte har tillgång till annan laddning än båtmotor skulle jag vara tacksam för tips på hur man kan lösa det hela utan att behöva ta med sig ett extra släp med batterier.

//ExInferis

Ta reda på exakt motormodell och tillverknings# på den ring sedan generalagentens tekniska avdelning, finns ingen här som kan ge dej ett bättre svar (om de inte jobbar på Kristensson då )
    Har den elstart brukar det finnas laddning annars endast belysningsspole och om det går att få laddning från denna är för mej okänt.
    Har du en motor spec att lägga upp här borde man kunna se detta direkt.
    Lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kör du elmotor på batteriet och inte laddar upp det direkt efter användning kommer det att sulfatisera och förstöras (tappa kapacitet) väldigt snabbt. Mitt råd är att du antingen enbart använder batteriet till ekolodet eller om du ska ha elmotor tar hem och laddar det efter varje tur.

Ursprungligen postat av ExInferis Visa inlägg
      Hejsan! Jag hade tänkt sätta in en elmotor och ekolod i min Linder 400 för att ta fisket till en ny nivå. Har kollat i manualen till motorn och rotat runt på nätet en hel del utan att bli klokare.

Är det någon som vet ifall det är möjligt att från en Mercury F15ML från -04 ta laddström till ett batteri? Skulle vara smidigt kunna förlänga batteritiden under transportsträckorna.

Då jag kommer åka iväg på en fisketur under 1-1½ vecka där jag inte har tillgång till annan laddning än båtmotor skulle jag vara tacksam för tips på hur man kan lösa det hela utan att behöva ta med sig ett extra släp med batterier.

//ExInferis

Kommentera

Ok missade elmotorn då behöver du definitivt mer massiv laddning på kvällarna!
        Kan inte tänka mej att en 15hästare överhuvudtaget klarar detta om du verkligen använder elsnurran
        För detta behöver du bil generatorer av ambulans storlek, åtminstone vad jag tror
        Senast ändrad av TAMTAM; 2009-06-13, 18:59.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för era tips!
          Jag ska se vad generalagenten har att säga.

Har alltid båten på trailer så i vanliga fall är det väldigt enkelt koppla in en laddare till den. Problemet jag har är att jag åker på turer där det inte finns två hål i väggen i närheten.

Skulle vara toppen om man kunde få ut någon form av laddström. Eftersom jag ibland sticker iväg flera dagar i sträck så kan det eventuellt öka batteritiden och varje extra minut är ju en bonus vid dessa tillfällen.

Använder huvudmotorn i rätt stor utsträckning och elmotorn kommer bara vara ett komplement. Kommer röra mig mycket i strömmande vatten där elmotorn i normalfall inte kommer räcka till så jag kommer nog få rätt många laddtimmar med huvudmotorn. Med bra laddström så kan det nog ge batteriet det där lilla extra man behöver under en veckofärd.

Kommentera

Olika

Finns en massa sätt att ladda batteriet men svårt att förklara. Speciellt när man inte har motorn framför sig.

El är inget man ska hålla på med själv, men du skulle kunna dra extra ledningar från laddströmmen från motorn till det nya batteriet men då måste du kolla med multimeter att båda batterierna ligger på ~13.4-14,8 volt (under färd med vanliga motorn) annars laddar dom inte tillräckligt.

Men mitt tips är att kontakta nån kompis som kan motorer eller liknande om du har nån sån. Annars är det bara att pröva sig fram.

Är ju alltid 50/50, antingen går de eller så går de inte http://www.fiskesnack.com/forum/images/smilies/blah.gif.
            I'd rather push a ford, then driva a BMW!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 899 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42