Motorproblem vid gaspådrag- hjälp/analys önskas! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorproblem vid gaspådrag- hjälp/analys önskas!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motorproblem vid gaspådrag- hjälp/analys önskas!

    Har en 20 hk Mariner (tidigt 80-tal) som gått som en klocka hela våren. Idag rusade plötsligt motorn till när jag låg i fullfart, samtidigt som jag tappade massa i fart. Trodde jag gick på grund men det finns inte ett märke i vare sig skädda eller propeller och jag kände heller ingen grundstötning i båten. Gick i ca 20 knop så man borde onekligen känt om vi tog i ett grund...

    När jag så efter denna incident vred på gaspådraget igen händer följande:
    motorn går utmärkt på tomgång och upp till ca 10 % gaspådrag. Vid mer pådrag rusar dock bara motorn, utan att det ger någon ökad driveffekt. Ungefär som om propellern skulle slira...

    Det sitter brytpinne på denna modell och jag har just haft upp motorn på land, tagit bort propellern, kollat brytpinnen osv. Allt är helt och jag kan som sagt inte se några tecken på grundstötning. Börjar därför tro att något annat hänt inne i motorn. Men frågan är vad på en gammal tvåtaktare som kan ge ovanstående resultat, dvs att motorn går finemang på tomgång och vid visst gaspådrag men när man ökar pådraget så varvar förvisso motorn upp, men det ger ingen effekt.

    Jag har att antal tummar mitt i handen, men hoppas att någon motorkunnig person kan förbarma sig över mig och förklara vad det är som hänt och hur man löser det.

  • #2
    Det är inte gummislir på propellern även om det är en brytpinne motor? Annars kan splinesen på drivaxeln vara slut.

    Kommentera


    • #3
      Kan vara växelföraren som hoppar ut i sitt läge. Är vanligt när den blir sliten. Kör du med rokult eller med växelreglage. Vilket du än gör, kolla att växeln verkligen går i.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

      Kommentera


      • #4
        Glömde att påpeka att den kan vara feljusterad också.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

        Kommentera


        • #5
          Hej växelnhoppar i. Har kollat. Jag var helt övertygad om att det inte var brytpinne på motorn. En god vän pratade då om att det i propellern på större motorer brukara vara glidlager och att de säkert var det som slirade. Lät ju högst trovärdigt, ända fram till jag upptäckte brytpinnen...

          Men säger ni att det även med brytpinne kan finns lager i propellern som kan strula/slira?

          P.S; det är alltså inte så att motorn helt slutar driva vid gaspådrag (som den ju skulle göra om växeln hoppar ur), utan att det enda som händer när jag dra rpå gasen över ca 10 % att att motorn varvar upp men hastigheten förblir densamma som tidgare, dvs sakta tuffande i 2-3 knop. Är därför tanken om "slir" känns vettig. Typ att vid tomgång och bara lite gas snurrar inte saker och ting tillräckligt fort och därför driver det framåt utan att man märker problem, men vid mer gaspådrag börjar något slira. D.S
          Senast ändrad av supratress; 2009-05-30, 17:41.

          Kommentera


          • #6
            Låter som din motor helt enkelt tappat effekt. Är det inte så att motorn värme nypit. Eller helt enkelt är på gränsen till att ha skurit. Har du kollat att du har skvallerstråle.
            Råkade ut för exakt liknande fel när en motor skar.
            Där var felet att motorn hade fel stigning på proppellern och toppvarvet blev för högt.
            Eller så är det vanligaste att man kör tills impellern lägger av.
            Kolla komprov i annat fall efter skvallervattnet kontrollen.
            Får inte skilja mer än 15 psi mellan cylindrarna.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

            Kommentera


            • #7
              hej.kolla om proppen har gummi hylsa i centrum.om den har det, lägg i vxl å försök tvinga runt den.snurrar den så har vulkningen släppt.bästa tipset annars testa med en annan propp.skål det är lördag.mvh stefan

              Kommentera


              • #8
                Liknande problem

                Hej,

                Jag hade ett liknande problem förra året på en Mercury från slutet av 80-talet. Då jag gasade så kom jag upp i ca 10 knops fast sedan så kändes det som propeller slirade.. Gasade jag på för mycket "dog" motorn. Lämnade in motorn till en mek som konstaterade att det något fel på på synkronisering av tändning. Efter att han justerat det fungerade den bra igen.

                /Magnus
                ... everything else is baitfish.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av supratress Visa inlägg
                  Hej växelnhoppar i. Har kollat. Jag var helt övertygad om att det inte var brytpinne på motorn. En god vän pratade då om att det i propellern på större motorer brukara vara glidlager och att de säkert var det som slirade. Lät ju högst trovärdigt, ända fram till jag upptäckte brytpinnen...

                  Men säger ni att det även med brytpinne kan finns lager i propellern som kan strula/slira?

                  P.S; det är alltså inte så att motorn helt slutar driva vid gaspådrag (som den ju skulle göra om växeln hoppar ur), utan att det enda som händer när jag dra rpå gasen över ca 10 % att att motorn varvar upp men hastigheten förblir densamma som tidgare, dvs sakta tuffande i 2-3 knop. Är därför tanken om "slir" känns vettig. Typ att vid tomgång och bara lite gas snurrar inte saker och ting tillräckligt fort och därför driver det framåt utan att man märker problem, men vid mer gaspådrag börjar något slira. D.S
                  Det där är vanlig sak, om man haft en snurra en längre tid och kanske åkt på ställen där den gått tungt eller liknande så finns det en gummiring som tätar mot drift axeln... Ta ut propellern och vänd delen som normalt sett är närmast motorn. Du kommer förmodligen att se en gummipackning som är trasig eller väldigt sliten... Tråkigt nog så är det inte mkt att göra då det är ett rent helvete att byta en sådan packning om det äns går på din propeller...
                  Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

                  Kommentera


                  • #10
                    Den motorn BÖR ha avgasutsläpp i propp centrum följdaktligen har den ett vulkat navcentrum och det är detta som släppt går att få åtgärdat, har lämnat in för liknande själv men det var ett tag sen.... mvh
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    706 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 773 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X