Motorn dör.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorn dör..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorn dör..

Tjena, har precis köpt en begagnad motor, den funkar hyfsat bra, men ibland när man kört en stund så dör den helt plötsligt, detta händer även väldigt ofta när vi försöker draga med båten.

Kan man göra något åt detta? Rengöra den på något sätt om det skulle vara nått sånt som orsakar? Har ingen koll på detta då det är min första båt jag precis köpt

Vad är det för motor, årsmodell ?. Är det på tomgång den stannar ?. Kan vara bränslepumpens membran som gett upp.
    Prova att trycka på tankblåsan när du kör motorn. Går den bättre då, är det bränslepumps membranet som är väck. Eller skit i tomgångs munstycket. Är det en brytarspetsmotor, kan det vara brytarna som gått ihop. Finns ju en del att börja felsöka. Finns fler fel att misstänka. Men nånstans måste man börja.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Troligtvis är det ett bränsle relaterat problem kolla upp din tank och slangar byt pumpblåsa en vanlig bov i sammanhanget motorn får INTE dra tjuvluft någonstans längs bränsle tillförseln kolla alla kopplingar längs vägen.
      Om inte detta måste det vara ett överhettnings problem men detta är mera långsökt i sammanhanget lycka till
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

är en johnson 4hk, vet inte riktigt årsmodellen.. kan kolla upp detta.

Kommentera

Håller med Elanen och TAMTAM börja med att kolla soppatillförseln noga det är ofta orsaken när det bara stannar, kan Du utesluta den helt så kolla det Elanen sa om brytare annars blir det mera felsök men börja med soppan.

Har Du just köpt båten och soppan Du kör på följde med så den kan vara gammal eller ha stått i tanken över vintern så testa med att byta ut den mot ny spoppa, blir lätt kondens (vatten i soppan) då och det gillar inte motorer.

Kommentera

Jag har en 5hk suzzuki där jag hade samma problem, att den helt enkelt dog när jag trollade. Felet var att jag hade för mycket olja i tanken, tankade i lite extra bensin utan olja, sen efter det har jag blandat nogrannare och inte haft några problem mer!

/Anton

Kommentera

i och för sig så brukar det inte bara vålla problem vid låga varv, men att en motor "dör" ibland och funkar ibland kan bero på att det är skititgt i förgasaren. Det är en enkel men rätt så pillig pryl att kolla... (förgasaren är "koppen" som sitter under luft/choke prylen). Oftast är det fyra större muttrar/skruvar att pilla dän, och sedan att lossa gasvajern som gäller. Sitter det skit i den så är det där felet ligger, då är det bara att göra rent med lite K-sprit o skruva ihop. Annars kan det som sagt vara bränsletillförsel, eller helt enkelt för fet blandning. Ytterligare en pryl att kolla (som är enkel) är att tändstiftet inte sotat igen så att gnistan blir vek, samt att pröva att ställa upp "tomgångsskruven".
              Jag är egentligen rätt kass på motorer, men 2taktare är rätt simpla i konstruktionen, och funkar inget annat kan man lägga några dagar på att skruva isär den i "molekyler", granska alla delar, rengöra och byta ut det som ser slitet ut och sedan ytterligare nån dag på att skruva ihop allt igen.
              Det senare gjorde jag på min gamla sukkisukki 4hp för några år sedan, och den har aldrig funkat så bra som efter det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 867 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus  
              Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58