Elmotor eller liten bensinare till gummibåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor eller liten bensinare till gummibåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor eller liten bensinare till gummibåt?

Kommer ev att köpa en 3m gummibåt inom det närmsta och funderar då på motor till den. Vad ska man ha?

Dilemmat är att jag bor i lägenhet och har intre drag på bilen. Så motor och båt kommer att plockas ihop och fraktas i bilen till och från sjöarna.

*Kan man frakta en liten bensinmotor med inbyggd tank liggandes?
    *kan man uppnå någon hastighet med en elmotor och isf hur stor styrka ska man satsa på?

Båten är godkänd för upp till 10hk.

Vad sa man välja? elmotor är liten och lätt att frakta och verkar ge förvånansvärt många drifttimmar. Men samtidigt vill man ju kunna komma upp i iaf lite hastighet (några knop iaf). Båten kommer att användas i sjöar och åar men vore kul att kunna lägga i den i östersjön med. Funkar det med elmotor eller tål de inte bräckt vatten?

Vad ska jag välja och vilken styrka ska jag ha på det jag väljer? Ska helst inte kosta mer än ett par tre tusen heller.

Som det ser ut nu och efter lite funderande så lutar det åt att jaga begagnad bensinmotor runt 4-5hk. Känns som man får bättre aktionsradie och bättre fart då. Någon som har motor till salu? pris runt 1500-2500kr?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lasslo Visa inlägg
      Kommer ev att köpa en 3m gummibåt inom det närmsta och funderar då på motor till den. Vad ska man ha?

Dilemmat är att jag bor i lägenhet och har intre drag på bilen. Så motor och båt kommer att plockas ihop och fraktas i bilen till och från sjöarna.

*Kan man frakta en liten bensinmotor med inbyggd tank liggandes?
      *kan man uppnå någon hastighet med en elmotor och isf hur stor styrka ska man satsa på?

Båten är godkänd för upp till 10hk.

Vad sa man välja? elmotor är liten och lätt att frakta och verkar ge förvånansvärt många drifttimmar. Men samtidigt vill man ju kunna komma upp i iaf lite hastighet (några knop iaf). Båten kommer att användas i sjöar och åar men vore kul att kunna lägga i den i östersjön med. Funkar det med elmotor eller tål de inte bräckt vatten?

Vad ska jag välja och vilken styrka ska jag ha på det jag väljer? Ska helst inte kosta mer än ett par tre tusen heller.
      Om det ska vara enkelt att frakta så skuölle ju jag undvika elmotor. Visst, motorn väger inte så mkt men batteriet väger desto mer - dessutom begränsad hållbarhet. Jag har en 2hk yamaha till min gummibåt och det funkar klockrent. Jag kan bära båten på ryggen bredvid ryggsäcken, spön i ena handen och motorn i den andra.

Jag vet inte vad du menar med liggande - menar du att det skulle läcka bensin? inget problem med min iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av vordf Visa inlägg
        Om det ska vara enkelt att frakta så skuölle ju jag undvika elmotor. Visst, motorn väger inte så mkt men batteriet väger desto mer - dessutom begränsad hållbarhet. Jag har en 2hk yamaha till min gummibåt och det funkar klockrent. Jag kan bära båten på ryggen bredvid ryggsäcken, spön i ena handen och motorn i den andra.

Jag vet inte vad du menar med liggande - menar du att det skulle läcka bensin? inget problem med min iaf.
        Hej Vordf; Till en liten båt i insjöar och skyddade kustvatten fungerar det utmärkt att enbart använda en elektrisk utombordare. Jag hade en Minn Kota 75A som fungerade perfekt i Östersjön och Mälaren från 1973 till 2004 när den försvann ur förrådet på landet. I klartext innebär det att den begränsade livslängden och hållbarheten du nämner ovan har jag inte blivit tillräckligt erfaren för att hålla med dig om ännu! Tudor Marin 4380 75 Ah marinbatterier brukade jag tills förra året 2008 nämna och skriva att livslängden var max. 7-8 år. Det får jag ändra, plussa på nu, eftersom de två senaste Tudor Marin 4280 jag köpte 1998 tog slut nu i oktober 2008.
        Welcome to the silent world...a World of Electric Fishing Motors!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Vordf; Till en liten båt i insjöar och skyddade kustvatten fungerar det utmärkt att enbart använda en elektrisk utombordare. Jag hade en Minn Kota 75A som fungerade perfekt i Östersjön och Mälaren från 1973 till 2004 när den försvann ur förrådet på landet. I klartext innebär det att den begränsade livslängden och hållbarheten du nämner ovan har jag inte blivit tillräckligt erfaren för att hålla med dig om ännu! Tudor Marin 4380 75 Ah marinbatterier brukade jag tills förra året 2008 nämna och skriva att livslängden var max. 7-8 år. Det får jag ändra, plussa på nu, eftersom de två senaste Tudor Marin 4280 jag köpte 1998 tog slut nu i oktober 2008.
          Welcome to the silent world...a World of Electric Fishing Motors!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
          Hej firehand.

Invändningen jag främst hade var vikten på ett fritids/marinbatteri på ca 80Ah.

Kommentera

Men det är inget problem att lägga ner en båtmotor då? tänkte mest så inte bensinen läcker ut eller oljan (4t). lutar åt en liten billig beg bensinmotor som sagt.

Det som avskräcker mest med elmotor är inte batteriets vikt, det är att ingen elmotor verkar kunna få upp båtar i mer än 2-3knop. vilket är lite drygt om man vill ta sig till fiskeplats snabbt eller behöver komma i land snabbt vid en nödsituation.

Kommentera

Blev till sisst en liten Monark 4hp luftkyld sak med inbyggd tank. Osäker på ålder, men ser väldigt fin ut och kommer passa mina behov utmärkt. kan inte väga mer än 15kg heller, helt perfekt.

Kommentera

Ok, kul. Synd att jag inte hann tipsa om min Yamaha 3,5 hk -77.
                En jättefin motor som är på Blocket nu och som jag begär endast 1000 kr för.
                Anledningen är att jag egentligen ska ha en kortrigg till min båt, denna är en långrigg.
                Fick nyligen tag i en kortrigg, så nu kränger jag den här billigt!

Kommentera

PederE: hade ändå behövt kort rigg. Men du har nog inga problem att bli av med den.

Premiärtestade båten igår. Sammanfattningen är att tre meter ser större ut i vardagsrummet än ute på vattnet. Den är något trång för mig och frugan (vi är inte småväxta). Men det gick över förväntan.
                  Kunde gott haft lite mer motor, men det var behagligt att puttra fram i ca 5-7knop.
                  Mycket smidigt att plocka utt och ner båten med. Gick på 30min ungefär. Tack vare en elfläkt som förkortar tiden avsevärt.

Dock upptäckte jag att man gärna vill ha bra fint soligt väder utan så mycket vind. Annars driver man som en badboll och det blir lätt lite ruggigt.

Kommentera

Nu har du iofs redan köpt motor, men mitt val hade blivit en elmotor. Främst för att i flera av de mindre sjöarna som jag fiskar i är det inte tillåtet med bensinmotor. Och för fiske i större sjöar skulle jag valt en annan (större) båt. Men det är som du säger, farten är väldigt begränsad med en elmotor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58