Problem med motor och ekolod! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med motor och ekolod!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med motor och ekolod!

Hejsan! Jag har lite problem med min motor och mitt ekolod jag hoppas någon ska kunna hjälpa mig med!

Min motor är en 5hk 2takts suzzuki från 80 talet, den funka hur bra som helst när jag kör full gas eller medel gas, men så fort jag ska trolla lite och går ner på låg fart, så bara dör motorn, någon som vet vad det kan bero på?

Mitt ekolod är Eagle Cuda 168 portabelt och jag har slarvat bort manualen så behöver lite hjälp. Jag kör med fish ID och ser fisk på lodet hela tiden när jag har det inställt på auto sensitivity, då ligger sens på runt 90% och jag tycker det är jobbigt så man får ju gå in och sänka sensen när man kör manual. Vilket är rätt att ha sensen på ? hur många % ska jag ha för att för att det mesta jag ser är fisk?

/Anton

hur tjock oljeblandning kör du på? På mina motorer får ja köra på lite snålare blandning när ja ska ut på trolling. Annars surar den o ryker o dör.

Kommentera

Ursprungligen postat av FISH FOR I Visa inlägg
      hur tjock oljeblandning kör du på? På mina motorer får ja köra på lite snålare blandning när ja ska ut på trolling. Annars surar den o ryker o dör.

Hmm det skulle vara 2-5% olja sa han som hade den innan mig, men jag fick i lite mkt när jag blandade, kanske 7-8%. Så det kan vara det som de bero på då? Får pröva lite snålare nästa gång.

/Anton

Kommentera

Ursprungligen postat av asvensson Visa inlägg
        Hmm det skulle vara 2-5% olja sa han som hade den innan mig, men jag fick i lite mkt när jag blandade, kanske 7-8%. Så det kan vara det som de bero på då? Får pröva lite snålare nästa gång.

/Anton
        Där har du nog problemet, kör med 2% olja till min 10hk Yamaha-91. funkar utmärkt, har en polare som hade åt skogen för mycket olja och hans surna ihop så fort man gick ner på fart, så prova gå ner på oljan =)

Kommentera

Din 5:a är väl tvåcylindrig. Då ska den gå bra på tomgång. I varje fall hyfsat. Bäst är Evinrude eller Johnson när det gäller tomgång. Du måste hålla exakt 2% för att få bästa gång.
          Sen kan du ta och kolla att du har rätt stift och gap mellan tändstifts elektroderna.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av asvensson Visa inlägg

/Anton
            Hej Anton Svensson; Häll ut den feta bensinen på någon mack eller fyll i tre gånger så mycket bensin som du redan har i tanken utan att blanda med någon olja.

Sedan kan du till din 2-taktare köra på Castrol Biolube tvåtaktsolja i framtiden och endast blanda i 1 % Castrol Biolube i din bensin...och dina problem är borta!
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Här har du iaf manualen till lodet dock på engelska:

Lycka till med grejorna mvh

Som sagt på tomgång gillar INTE tvåtaktare mycket olja endast vid medel och högvarv!
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack så mkt för all hjälp, hoppas det funka bättre imorgon när jag ska ut igen

OF: Numera är det Anton Kroon, har bara inte fått Bergman till att byta mitt namn här på FS Och på tal om oljan så använder jag redan den oljan!

/Anton

Kommentera

[QUOTE=asvensson;451518]Hejsan! Jag har lite problem med min motor och mitt ekolod jag hoppas någon ska kunna hjälpa mig med!

Min motor är en 5hk 2takts suzzuki från 80 talet, den funka hur bra som helst när jag kör full gas eller medel gas, men så fort jag ska trolla lite och går ner på låg fart, så bara dör motorn, någon som vet vad det kan bero på?

Har du problem med motorn när den går på tomgång också.
                  Rengör isåfall flottörkoppen om det inte är gjort på länge.
                  Kan vara så att det ligger ett ex gruskorn som åker omkring och när motorn börjar suga genom lågfartsmunstycket så sätter den igen munstycket. och efter att tag när kornet sjunkigt till botten så kan man starta och efter ett tag så blir det samma problem igen. Ett vanligt fenomen på bla mopeder.

Eller så är det antagligen det som de ovan redan konstaterat ang oljemängd i bensinen. För mycket olja i bensinen gör att det inte blandas ut tillräckligt och i sin tur leder till att mindre bensin kan tränga ut genom lågfartsmunstycket. Eftersom att högfarten är större kan det nog förklara varför det går bra att köra på fullgas. Den måste väl ryka ganska bra.

Kommentera

Var ute en runda nyss, hällde i lite extra bensin och ingen olja, det gick mycke bättre men fortfarande inte riktigt bra, tror fortfarande det är lite för mkt olja! Så tror nog det var där skon klämde, blev 3 små gäddor iaf!

/Anton

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus