Evinrude 6HK rister och går ojämt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude 6HK rister och går ojämt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Evinrude 6HK rister och går ojämt!

Hej på er igen!
    Hoppas på tur igen av er duktiga motormänniskor på forumet. Jag har en Evinrude 2 cylindrar- 6HK från 1966. Jag har bytt impeller och tändstift. Hur den har gått tidigare vet jag inte då jag köpte den på en auktion för några månader sedan.
    Problemet är följande, motorn är visserligen lättstartad, men den går inte rent, dessutom saknas tomgång, fullvarv fungerar inte, det låter som om den stryps vid fullvarv, motorn "mööar" om ni förstår vad jag menar, den låter faktiskt mööööööö på fullvarv, den är alltså inte så rapp som en tvåtaktsmotor normalt sett är. Så frågan är- var ska jag börja leta fel någonstans, alla förslag mottages med största glädje.
    Den är utrustad med "bensinpump" kan det vara något fel där- membranet??
    Senast ändrad av FUBAR; 2009-04-28, 22:46.

Kolla att han får soppa som sagt, sen är det förgasaren! Ta isär och rengör o kolla att allt ser bra ut (kom ihåg hur allt satt, ta bilder).
    Blir det inte bättre är det säkert tändningen, o den brukar vara ett gissel...
    Oroa dig inte, snart är du död och inte en fan kommer att sakna dig.

Kommentera

1966?om så är fallet.så kan det vara vad som helst .börjar med kolvringar-går motorn runt lätt?byt ringar. rengör förgasaren.kör den i tunna ställ in lågfarts skruven-högfartsskruven.dvs munstyckena-tomgång-full gas.ny ren soppa+exakt oljeblandning.går den inte rent då,så har du köpt grisen i säcken.mvh stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av FUBAR Visa inlägg
        Hej på er igen!
        Hoppas på tur igen av er duktiga motormänniskor på forumet. Jag har en Evinrude 2 cylindrar- 6HK från 1966. Jag har bytt impeller och tändstift. Hur den har gått tidigare vet jag inte då jag köpte den på en auktion för några månader sedan.
        Problemet är följande, motorn är visserligen lättstartad, men den går inte rent, dessutom saknas tomgång, fullvarv fungerar inte, det låter som om den stryps vid fullvarv, motorn "mööar" om ni förstår vad jag menar, den låter faktiskt mööööööö på fullvarv, den är alltså inte så rapp som en tvåtaktsmotor normalt sett är. Så frågan är- var ska jag börja leta fel någonstans, alla förslag mottages med största glädje.
        Auktion är nog bra iofs men när det kommer till båtmotorer döda spargrisen och köp ca 40 år nyare grejor om du vill ha någorlunda problemfritt på sjön ett gott råd värt att beakta. mvh och lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Säger som TamTam. Kan vara precis vad som helst för problem. Kan i princip vara 10 olika saker som mankerar. Brytarspetsarna och kondensatorn är bara det säkert på upphällningen.
          Att börja rota i gamla båtmotorer gör garanterat plånboken tom.
          Och är man oerfaren ska man nog inte ens tänka på att börja rota.
          Mycket av delar har också utgått på grund av åldern.
          Ett varningens finger är alltså att undvika allt för gamla motorer. Undantag om dom är gratis eller ägts av en person som skött den väl i alla år.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av FUBAR Visa inlägg
            Hej på er igen!
            Hej Fubar; Du har gjort ett fynd som hittat en 6 hkr Evinrude från 1966! Du har bytt impeller och tändstift. På din beskrivning kan det också vara hål i något eller några av membranen inuti bensinpumpen och då är det dags för en ny bensinpump plus rengöring av förgasaren. Kanske ska du också kolla att gummiblåsan och bensinslangen inte drar tjuvluft. Om inte mina tips räcker är det dags att kontakta Dr Elanen (Snurra-Gurra). Det inte han kan om Evinrude 2-taktare är inte värt att kunna.
            Nothing is for ever!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Jag såg inte att Elanen låg före på upploppet! Ds.

Kommentera

He he, ja både du och jag är på hugget Old. Har haft och har alldeles för många typ auktions motorer.
              Ska sälja av en del som mek objekt.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 874 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus  
              Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58