9.9-15 hk - Vilken motor ska jag köpa?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

9.9-15 hk - Vilken motor ska jag köpa?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 9.9-15 hk - Vilken motor ska jag köpa?!

Hej!

Jag letar motor till min gummibåt som jag köpte i höstas. Den är godkänd för 20 hk men jag vill ha en motor som är någorlunda lätt att flytta runt i olika sjöar och har därför tänkt mig 9.9-15 hk 2-takt.

Har kollat runt en hel del på blocket och förvånas över hur dyra begagnade båtmotorer är. Har tänkt mig att lägga ungefär 8000kr och då verkar det som att jag får en tidig nittiotalsmotor. Har väldigt låg kunskap om båtmotorer och hoppas därför få lite tips om vad jag ska välja för motor. En del 9.9 hk kan man väl enkelt få upp i 15 hk verkar det som?

Tar gärna emot alla möjliga tips, åsikter och synpunkter. Tack på förhand!

mja kolla ofta på blocket så ska du se att d går o hitta nått, köpte själv en suzuki 15hk 4takt för 10 pix häromdan.

Kommentera

Jag har haft exakt samma funderingar som du och köpte en Tohatsu 9.8 2t och är extremt nöjd.

Kommentera

Ok. 33kg verkar ju perfekt. Går ju att slänga runt en del med. Johnsson och Evinrude från tidigt nittiotal, går det att enkelt ta bort någon strypning på dom 9,9hk så man får 15hk? Vissa är det väl bara någon fånigt enkel spärr i gasreglaget men andra kan man väl behöva byta förgasare eller munstycken på? Hur är det med det?

9,8 hästare kan också vara ett alternativ absolut. Dom är väl på ganska mycket mindre kubik= lite klenare, men samtidigt lätta antar jag?

Kommentera

Kanske idé att kolla hemförsäkringen, tror att den gäller för båtar upp till 10hp.
          Då spar du in på båtförsäkringen.

Fast kolla upp vad hem respektive båtförsäkringen gäller, det kanske inte gäller ansvar o.s.v.
          Ola

Kommentera

jag har en sail 06 15 hp som står i garaget för 8000:- har nästan inte gått något
            kanske kan vara något
            0702367320
            m.v.h Per Ask

Kommentera

Eino, ska bara backa upp det du skev. Med att dom senare Johnson 9,9 hk, 10 hk (GT) och 15 hk har större kubik och väger ganska så mycket mer. Dom har ju annan kåpa, helt annat växelhandtag och som sagt mer kubik. Kom i slutet på 90-talet om jag inte missminner mig.
              Sen går dom inte att bygga om. Inte ens dom äldre. Bara dom som hette 13,6 hk och kom i början på 90-talet. Men det var lika för dom flesta motorer när det var 13,6 hk som gällde.
              Var bara löjliga strypningar som gick att fixa med enkla medel.
              På 9,9;or och 15 hk är det för kostsamt och ibland för svårt att det lönar sig.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                Eino, ska bara backa upp det du skev. Med att dom senare Johnson 9,9 hk, 10 hk (GT) och 15 hk har större kubik och väger ganska så mycket mer. Dom har ju annan kåpa, helt annat växelhandtag och som sagt mer kubik. Kom i slutet på 90-talet om jag inte missminner mig.
                Sen går dom inte att bygga om. Inte ens dom äldre. Bara dom som hette 13,6 hk och kom i början på 90-talet. Men det var lika för dom flesta motorer när det var 13,6 hk som gällde.
                Var bara löjliga strypningar som gick att fixa med enkla medel.
                På 9,9;or och 15 hk är det för kostsamt och ibland för svårt att det lönar sig.

Hm...jag har en 2006 Johnson GT 10hk omgjord till 15hk, så nog går det på vissa modeller !?
                (enl. försäljaren trimmad genom att ta bort någon enkel spärr, typ en bricka eller nåt sånt)
                Som sagt, så kan man lätt klämma in den i hemförsäkringen eftersom den officiellt är en 10hk

För övrigt till salu för 12.000kr för den kommer aldrig till användning.
                Köpte den för att ungarna skulle kunna fiska, men dom har andra intressen.......
                Har gått max 15 timmar på 2 säsonger. (Kort Rigg)

Kommentera

Spy, kan som sagt vara nåt undantag. Men i regel är det inte så. Och den säljaren kanske drog en vals för att få den såld. Du kanske kör en 10 GT utan att du märker nån skillnad.
                  För den har ju stor kubik, så skillnaden blir inte mycket från en 15 hk. Som har exakt samma kubik.
                  Bara lite toppfart och nån ynka mindre kraft.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Att hemförsäkringen gäller upp till 10hk har för mig ingen som helst betydelse då jag inte behöver någon försäkring alls. Sail motorn kan absolut vara intressant. Kort eller lång rigg på den? Var i landet finns den?

Hmm... nu blev jag lite förvirrad.... Är det verkligen så att tidiga nittiotalare eller i mitten av nittiotalet är så svåra att göra om från 9.9-15hk? Vet inte riktigt vad jag ska tro... får olika besked hela tiden tycker jag. Någon som VET och inte gissar eller "har hört talas om"?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58