Propellerskada.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Propellerskada..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    det hela är ju enkelt, testa olika proppar 3 och 4 blad i olika material och se själv..
    när man talar om antal blad så det inte så enkelt att ju fler blad, desto bättre.
    Det mest effektiva är faktiskt enbladiga propellrar, rent hydrodynamisk, men av praktiska skäl fungerar det sämre.
    större motorer och dom som kör med ytskärande propellrar använder 4-bladiga ofta, ibland även 5.
    en fördel, förutom mindre vibrationer och bättre acceleration med 4-bladiga är att båtar som vill på wobbla i hög fart väldigt ofta blir stabilare med 4 bladiga proppar.
    Men rent för toppfart så kommer du nog få högsta farten med en 3-bladig, men som sagt, det är inget enkelt svar på detta.
    men att köra ytskärande med en kompositpropp kan du nog glömma direkt, den håller inte.
    men för att svara dig rospigg, frågan var i första hand RF, ALU eller komposit, inte antal blad?
    men jag kommer prova en 4 bladig RF i sommar och se om den hjälper mot wobbel om det behövs vilket inte är helt osannolikt, men då kommer jag jämföra den med 3 bladig RF.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av marbleman Visa inlägg
      Rospigg-
      Menar du att en optimal fyrbladig Propulse ger båten bättre prestanda än en optimal fyrbladig rostfri propp?
      Nix i den jämförelsen så är det så att om Du med prestanda menar toppfart så är RF rätt om Du har lust att betala +6000 kr för en propp när Du kan få nästintill lika prestanda med en PP för ca 2000kr för skillnaderan i prestanda dem emellan är inte stora men finns men frågan är om det är värt pengarna.

      Vad som ofta händer i den här typen av debatter både här och på mer renodlade båtforum är att många som har åsikter och "tror" sig veta jämför tex en 3 bladig alu propp som satt som standard på båten när den köptes och inte optimerats och så testar man en PP som är 4 bladig men inte heller den optimeras och då blir testet helt felvisande och säger ingenting om någondera proppen egentligen.
      Sen har vi lurats av båtpressen att tro at tden avgörande faktorn vid såna tester är båtens tooppfart och då den sjunker med PP så säger då den oinvigde att den är sämre, men man nämner inte de många andra fördelar man vinner med den för det talas det inte om i båtpressen och då talar inte "svensson" om det heller tyvärr!

      Blir som att jämföra två bilars prestanda som har lika många hk men den ena är 2 hjulsdrivven och den andra 4 hjulsdriven, och en sån jämförelse haltar mer än lovligt, och ingen skulle öppet gå ut med en åsikt i den jämförelsen men i båtsammanhang görs den ofta med just proppar och då ska det plötsligt gälla som kungsord!!

      Nåväl nu finns så mycket fakta om ämnet att var och en får bilda sig en egen uppfattning, bara läsa denna tråd och andra så har de flesta bra koll

      Kommentera


      • #33
        Som jag sa i min tidigare post, om en propeller går sönder genom att den endast belastats hårt så är det enligt mig en tillräckligt god anledning till att skippa den helt och hållet.

        Sen skiter jag i om den går snabbare, är billigare eller drar mindre soppa.
        "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av dannan Visa inlägg
          Som jag sa i min tidigare post, om en propeller går sönder genom att den endast belastats hårt så är det enligt mig en tillräckligt god anledning till att skippa den helt och hållet.

          Sen skiter jag i om den går snabbare, är billigare eller drar mindre soppa.
          Finns bara två förklaringar till att det inträffade och det är felaktig ihopmontering vid justering av stigning eller bladbyte, eller fabrikationsfel då konstruktioen omöjliggör att ett blad kan trilla loss förutsatt att allt är korrekt monterart, och det är inte tillverkarens fel om kunderna monterar sakerna på fel sätt, skulle det vara ett fabrikationsfel så ersätter tillverkaren Dig utan snack.

          Hoppas Du hörde av Dig till tillverkaren och berättade för jag har aldrig hört om någon som lyckats med den manövern förutom Du då så inget problem direkt.

          Kommentera


          • #35
            Bosse, det finns många inlägg på forum runt om i världen där folk tappat bladen, utan att ha haft grundstötning, och förmodligen har fler än en monterat bladen inkorrekt det håller jag med dig om, men inte alla.
            Komposit, i det utförandet som PP använder har en lägre hållfasthet än en vanlig Alu propp, finns andra komposit proppar som säger sig ligga högre än en Alu också.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
              Bosse, det finns många inlägg på forum runt om i världen där folk tappat bladen, utan att ha haft grundstötning, och förmodligen har fler än en monterat bladen inkorrekt det håller jag med dig om, men inte alla.
              Komposit, i det utförandet som PP använder har en lägre hållfasthet än en vanlig Alu propp, finns andra komposit proppar som säger sig ligga högre än en Alu också.
              Där ser man har helt missat det iaf, och självklart är inte alla felmonterade det var därför jag nämde fabrikationsfel och jag vet av egen erfarenhet att tillverkaren är bussig på reklamationer då de vill ha bra kundrelationer, jag pajade en PP och det var en kombination av klanteri från mig och fel i instruktionerna från dem och jag fick en helt ny propp utan att behöva göra anant än att ringa och beskriva problemet vilket jag tycker var snyggt då det var delvis mitt fel

              En orsak att iaf jag valt PP istället för alu annat än priset och de enkla reparationern är att jag haft svårt att hitta 4 bladiga alu i rätt stigningar men jag har sett att utbudet ökat på senare tid så kanske framöver att det blir en sån med iaf för att testa och jämföra för/nackdelar.

              Vad jag däremot aldrig monterar på är en RF då det känns som helt bortkastade pengar i förhållande till vad man vinner i prestanda.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Finns bara två förklaringar till att det inträffade och det är felaktig ihopmontering vid justering av stigning eller bladbyte, eller fabrikationsfel då konstruktioen omöjliggör att ett blad kan trilla loss förutsatt att allt är korrekt monterart, och det är inte tillverkarens fel om kunderna monterar sakerna på fel sätt, skulle det vara ett fabrikationsfel så ersätter tillverkaren Dig utan snack.

                Hoppas Du hörde av Dig till tillverkaren och berättade för jag har aldrig hört om någon som lyckats med den manövern förutom Du då så inget problem direkt.
                Propppen var väll ca två år när det hände. Dessutom gick bladet av, det lossade inte.

                Gällande RF, det finns vissa saker som nästan kräver RF. Riktigt höga farter och kraftiga motorer. En annan är körnig i is. Alu-proppar tenderar att böja/tappa blad när man går i is. Speciellt ränna i grov is med start och stopp. Vad PP skulle göra i samma situation är ganska uppenbart.
                "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

                Kommentera


                • #38
                  Rospigg=Bosse=BosseL ?

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av dannan Visa inlägg
                    Propppen var väll ca två år när det hände. Dessutom gick bladet av, det lossade inte.

                    Gällande RF, det finns vissa saker som nästan kräver RF. Riktigt höga farter och kraftiga motorer. En annan är körnig i is. Alu-proppar tenderar att böja/tappa blad när man går i is. Speciellt ränna i grov is med start och stopp. Vad PP skulle göra i samma situation är ganska uppenbart.
                    Aha blev lite vilseledd av Din formulering i denna mening "Jag vill också varna för PP propellrar kan tappa blad bara sådär.
                    " därför jag utgick ifrån att bladet ramlade av men att det kan gå av det är skillnad, kan vara som så att Du knackat i något tidigare utan att märka det och det gjort en spricka i bladet och med det tunga lasset så sprack det sönder, ingen pryl är felfri.

                    För körning i kraftigare is är en RF att föredra även om alu tål mer än man tror, jag bryter is några gånger varje vår/höst med lillbåten (Buster med alu propp) och bara en gång på alla år har jag bockat en propp pga is under 25 års användning av den kombin, så lite överdrivet är det nog att säga att det krävs RF för att köra i is om det inte gäller riktig kärnis men sån kör ju ingen vettig människa i ändå med en vanlig fritidsbåt så inget bekymmer.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 873 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    763 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 779 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X