det hela är ju enkelt, testa olika proppar 3 och 4 blad i olika material och se själv..
när man talar om antal blad så det inte så enkelt att ju fler blad, desto bättre.
Det mest effektiva är faktiskt enbladiga propellrar, rent hydrodynamisk, men av praktiska skäl fungerar det sämre.
större motorer och dom som kör med ytskärande propellrar använder 4-bladiga ofta, ibland även 5.
en fördel, förutom mindre vibrationer och bättre acceleration med 4-bladiga är att båtar som vill på wobbla i hög fart väldigt ofta blir stabilare med 4 bladiga proppar.
Men rent för toppfart så kommer du nog få högsta farten med en 3-bladig, men som sagt, det är inget enkelt svar på detta.
men att köra ytskärande med en kompositpropp kan du nog glömma direkt, den håller inte.
men för att svara dig rospigg, frågan var i första hand RF, ALU eller komposit, inte antal blad?
men jag kommer prova en 4 bladig RF i sommar och se om den hjälper mot wobbel om det behövs vilket inte är helt osannolikt, men då kommer jag jämföra den med 3 bladig RF.
när man talar om antal blad så det inte så enkelt att ju fler blad, desto bättre.
Det mest effektiva är faktiskt enbladiga propellrar, rent hydrodynamisk, men av praktiska skäl fungerar det sämre.
större motorer och dom som kör med ytskärande propellrar använder 4-bladiga ofta, ibland även 5.
en fördel, förutom mindre vibrationer och bättre acceleration med 4-bladiga är att båtar som vill på wobbla i hög fart väldigt ofta blir stabilare med 4 bladiga proppar.
Men rent för toppfart så kommer du nog få högsta farten med en 3-bladig, men som sagt, det är inget enkelt svar på detta.
men att köra ytskärande med en kompositpropp kan du nog glömma direkt, den håller inte.
men för att svara dig rospigg, frågan var i första hand RF, ALU eller komposit, inte antal blad?
men jag kommer prova en 4 bladig RF i sommar och se om den hjälper mot wobbel om det behövs vilket inte är helt osannolikt, men då kommer jag jämföra den med 3 bladig RF.
Kommentera