Propellerskada.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Propellerskada..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Propellerskada..

Halloj! När jag efter en dag på sjön dragit upp skutan på trailern upptäcker jag att en liten "flis" på ena propellerbladet har lossnat.. det handlar om mellan 3-4 mm som är borta/skadat. Motorn är en 50 hk Suzuki, fyrtakt..
    Min fråga är, har detta någon nämnvärd effekt minskning på motorn? Vi pratar alltså ingen större skada men jäkligt irriterande är det..

Tacksam för alla svar

/Per

Har du inte märkt ngn skillnad på prestanda/förbrukning kan väl propellerskadan anses försumbar, fast det är sånt som gnager i bakhuvudet, jag vet...

Kommentera

Kan tillägga att det är en tre bladad plastpropp, ifall det är några tveksamheter...
      Så vad tror ni experter, är det propellerbyte som gäller..? En mycket liten skada men propellern är väl en ganska känslig del.

Kommentera

Absolut, man blir vansinnig..
        Ska ut med båten imorgon och testa prestandan, men borde väl inte märkas kanske..?

Kommentera

Ursprungligen postat av Percy Visa inlägg
          Kan tillägga att det är en tre bladad plastpropp, ifall det är några tveksamheter...
          Så vad tror ni experter, är det propellerbyte som gäller..? En mycket liten skada men propellern är väl en ganska känslig del.
          pro pulse?? om det är det byt blad !! hade en på förra båten ! en skada så var det klart! bara skit kvar efter en stund!

Kommentera

Det är känsligare än många tror med småskador på propellern (skapar obland i proppen som sprids till motorn främst på högre varvtal) så jag skulle defenitivt åtgärda den, skaffa en ny och montera sedan lämnar Du in denna för renovering hos tex Propellertrim eller Peters proppshop och så har Du en reservproppeller nästa gång det händer för småskador på proppen är något en seriös båtburen sportfiskare får räkna med när man utforskar nya vikar och inte hunnit få koll på var alla stenar ligger.

Finns inte ett ekolod i världen som kan rädda en från det så en helt normal effekt vid fiske från båt, gjorde som jag skrev ovan när jag naggde min på nuvarande båten (precis som med mina föregående båtar) och har därför en reserv ombord och kan enkelt byta under en fisketur om något händer.

Det är enklare än man tror att byta en propeller "i Fält" än många tror, bara ha en fast nyckel i rätt dimension, en plattång för att demontera/montera saxpinnen och så en resverpropp då så klart och glöm för allt i världen inte att flytta över tryckbrickanfrån gamla proppen till nya proppen annars skrotar Du den nya på mindre än 1 minuts körning!!

Lättast blir det om man tar sig in i en grundvik och drar upp båten med aktern först (akta ev ekolodsgivare eller trimplan) och motorn upptiltad då självklart och så kan man stå i det grunda strandvattnet och meka, tar inte många minuter att fixa sen är man på G igen
            Senast ändrad av Rospigg; 2009-04-17, 20:32.

Kommentera

Byt till metallpropeller.
              Pro-pulse eller vilken annan plastpropeller är skit, plast- säger ju sig själv.
              Dom tål ingenting. Köp metall sätt på var glad.
              Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Har kikat närmare på proppen, är som tidigare skrevs en Propulse, dvs med utbytbara blad.. Så det är väl bara till ett dra iväg till marinan och försöka få tag på rätt sort. Ska även som Rospigg skrev ha ett par blad, alt en proppeller och verktyg i båten.
                tacksam för alla svar..

/Per..

Kommentera

Har kikat närmare på proppen, är som tidigare skrevs en Propulse, dvs med utbytbara blad.. Så det är väl bara till ett dra iväg till marinan och försöka få tag på rätt sort. Ska även som Rospigg skrev ha ett par blad, alt en proppeller och verktyg i båten.
                  tacksam för alla svar..

/Per..

Som Rospigg förklarat är propellern en känslig del och skadas ett blad så kan obalans uppså, vilket kan ge skador på motorlager. Om du kör på en sten eller annat så att propellern skadas, kolla också att propelleraxeln inte är sned eller böjd för i så fall kan packboxen skadas så att vatten läcekr in i växelhuset (syns på växelhusoljan). Har också själv haft propulse 1 gång och avråder starkt från detta. Kör du på en sten så går lätt samtliga blad helt av vilket gör att din båt blir helt okörbar, inte så kul om du ligger i Furusundsleden och det blåser 10 sekundmeter, tur man hade en reservmotor då. En alu eller stålpropeller blir aldrig helt förstörd och du kan ta dig i hamn för propellerbyte.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

tacksam för alla svar..

/Per..
                    Pro Pulse är trots vad många säger inte så känsliga jag har kört med såna i ganska många år nu och har inte större problem med dessa än alu när det gäller skador vid stenkontakter i måttliga farter och i höga farter har det ännu mindre betydelse vad proppen är gjord av för då slås det mesta sönder till oigenkänlighet ändå.

Den 4 bladiga Pro Pulse ger däremot många driftfödelar på båtar som används till fiske där bra grepp i sjön, bränsleekonomi, snabbt acc, högre marschfart och lågt motorslitage är viktigare än högsta möjliga toppfart.

Har jämfört PP med alu på flera olika båtar och motorer alla användes till fiske och jag hittar inget som talar mot PP annat än just att toppfarten sjunker några knop men den är ju ändå oviktig, och med dagens soppapriser har ju ingen människa råd att ligga på fullt blås med båten utan det är ekonomi/marschfart som gäller för att inte bli ruinerad.

Har testat att byta enskilda blad på PP i fält och det är krångligare än att byta hela proppen så jag föredrar metoden att ha en reservpropp med ombord så mekar jag dit nya blad vid hemkomsten och klämmer på PP.n igen för den spar stora pengar per år i sänkta sopparäkningar.

Gjorde jag en jämförelse på bränsleekonomi och fart mellan en alu och en PP, med alu (som var optimerad för båten) blev marschfarten vid 4500 rpm 22 knop med en bränsleförbrukning på 0,9 l/nm, med PP på blev resultatet vid 4500 rpm 25,5 knop och 0,6 l/nm.

Visst 0,3 l/nm låter inte mycket men då jag kör ca 500 NM/år i marschfart så blir det många liter på ett år som sparas och dessutom blir ju marschfarten klart högre vilket är possitivt speciellt som att förbrukningen sjönk.

För att nå 25,5 knop i marschfart med alu proppen fick jag öka till 5300 rpm och då låg bränsleförbrukningen på 1,2 l/nm, så vill man spara soppa och få flera andra fördelar så byt till en 4 bladig propeller som en Pro Pulse eller varför inte en i alu finns några fabrikat att bälja på!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58