Propellerskada.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Propellerskada..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Pro Pulse är trots vad många säger inte så känsliga jag har kört med såna i ganska många år nu och har inte större problem med dessa än alu när det gäller skador vid stenkontakter i måttliga farter och i höga farter har det ännu mindre betydelse vad proppen är gjord av för då slås det mesta sönder till oigenkänlighet ändå.

Den 4 bladiga Pro Pulse ger däremot många driftfödelar på båtar som används till fiske där bra grepp i sjön, bränsleekonomi, snabbt acc, högre marschfart och lågt motorslitage är viktigare än högsta möjliga toppfart.

Har jämfört PP med alu på flera olika båtar och motorer alla användes till fiske och jag hittar inget som talar mot PP annat än just att toppfarten sjunker några knop men den är ju ändå oviktig, och med dagens soppapriser har ju ingen människa råd att ligga på fullt blås med båten utan det är ekonomi/marschfart som gäller för att inte bli ruinerad.

Har testat att byta enskilda blad på PP i fält och det är krångligare än att byta hela proppen så jag föredrar metoden att ha en reservpropp med ombord så mekar jag dit nya blad vid hemkomsten och klämmer på PP.n igen för den spar stora pengar per år i sänkta sopparäkningar.

Gjorde jag en jämförelse på bränsleekonomi och fart mellan en alu och en PP, med alu (som var optimerad för båten) blev marschfarten vid 4500 rpm 22 knop med en bränsleförbrukning på 0,9 l/nm, med PP på blev resultatet vid 4500 rpm 25,5 knop och 0,6 l/nm.

Visst 0,3 l/nm låter inte mycket men då jag kör ca 500 NM/år i marschfart så blir det många liter på ett år som sparas och dessutom blir ju marschfarten klart högre vilket är possitivt speciellt som att förbrukningen sjönk.

För att nå 25,5 knop i marschfart med alu proppen fick jag öka till 5300 rpm och då låg bränsleförbrukningen på 1,2 l/nm, så vill man spara soppa och få flera andra fördelar så byt till en 4 bladig propeller som en Pro Pulse eller varför inte en i alu finns några fabrikat att bälja på!!
    Då har vi olika erfarenhet. Har kört på grund 4-5 ggr i låg fart och även om aluminium och stålpropellrarna blivit skadade så har båten varit körbar. Med pro pulse har jag gått på 1 gång i låg fart varvid samtliga blad gick helt av och båten blev okontrollerbar. Jag kommer i alla fall aldrig att använda pro pulse mer, oavsett eventuell bränsleekonomi.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
      Då har vi olika erfarenhet. Har kört på grund 4-5 ggr i låg fart och även om aluminium och stålpropellrarna blivit skadade så har båten varit körbar. Med pro pulse har jag gått på 1 gång i låg fart varvid samtliga blad gick helt av och båten blev okontrollerbar. Jag kommer i alla fall aldrig att använda pro pulse mer, oavsett eventuell bränsleekonomi.
      Klart det kan ta olika illa, jag har knackat i mina PP några gånger under åren i låg fart vid fiske och som mest blev 2 blad skadade vid de gånger något hänt har jag antingen kunnat ta mig till lämplig plats för åtgärd, eller så har jag bara kunnat skära/slipa till småskador direkt på plats med motorn upptiltad och lite hänga krokig arm, men manöverförmåga har jag aldrig tappat pga detta.

Jag förstår Din tveksamhet med en sån erfarenhet, men kolla på tex Solas 4 bladiga proppar samma fina prestanda och bränslebesparingar som PP men gjorda i alu, då får Du ju bästa bitarna från båda världarna

Kommentera

Jag kan inte jämföra med någon anan propeller än den PP jag har, men den har fungerat fint för övrigt så jag satsar på nytt blad helt enkelt.. några tips på försäljningsställen, något de flesta båtfirmor tillhandahåller eller? Vad jag förstått få köper man dom i 4- pack, stämmer detta? Och till sist, är det krångligt att byta bladen..?
        Har plockat bort proppen och det var ju busenkelt..

Tacksam..

Kommentera

plastpropp är en ren absurbitet för mig iaf. det klart bästa är rostfria proppar, klart bästa prestandan då man hittat rätt propp.
          Senast ändrad av Nito; 2009-04-19, 16:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av Percy Visa inlägg
            Jag kan inte jämföra med någon anan propeller än den PP jag har, men den har fungerat fint för övrigt så jag satsar på nytt blad helt enkelt.. några tips på försäljningsställen, något de flesta båtfirmor tillhandahåller eller? Vad jag förstått få köper man dom i 4- pack, stämmer detta? Och till sist, är det krångligt att byta bladen..?
            Har plockat bort proppen och det var ju busenkelt..

Tacksam..
            Clas Ohlson var billigast på reservblad förra året iaf men jag har inte kollat i år, annars båtfirmorna men de brukar ta lite extra betalt, och lösa blad säljs i 2 pack om jag inte minns fel.

Kommentera

Ok, ska kolla på Clas Ohlson. Gäller ju att få rätt blad oxå... men bör väl stå något nummer på proppen.

Tackar

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                plastpropp är en ren absurbitet för mig iaf. det klart bästa är rostfria proppar, klart bästa prestandan då man hittat rätt propp.
                Låt oss klargöra en mycket viktig sak när det gäller Pro Pulse och vad den är gjord i för material, det är INTE plast som Du och många andra säger utan det är kompositmaterial alltså en blandning av div material som Kevlar, Carbon och annat, och dessa material har visat sin överlägsenhet jämfört med stål i många sammanhang.

Gissa varför flygplansindustrin har slutat med stål i bärande konstruktioner som vingbalkar, spanten till tryckkabinerna och andra ställen som utsätts för extrema krafter, jo för att komposit är starkare än stål men väger bara en bråkdel av vad stål gör.

Samma inom många andra områden där stål varit det alenarådande men idag är det ersatt med kompositmaterial.

Så var ärliga och kalla saker för vad det är och en Pro pulse är en kompositpropeller och inget annat!!

Den enda prrestandafördelen Du får med en stålpropp är högre toppfart vilket är orsaken till att det är endast stålproppar som gäller inom båtracing där ju toppfarten betyder allt, för nomalbåtåkaren saknar detta betydelse då vi måste betala soppan själva och bara några få av oss gillar att slösa bort massa pengar på att gasa fullt.

Dessutom är en stålpropp klart känsligare om den utsätts för slag som vid en lätt grundstötning då stål spricker istället för att böjas och det oftast trillar bort bitar istället för att en alu propp böjer sig och kan riktas eller en komposit som kan lagas med enkla medel som reservblad.

Välj själv jag vet iaf vad jag föredrar

Kommentera

Rospigg, instämmer. Är för mycket gissningar bland folk som inte vet, men ändå ska tala om vad som gäller.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

BBRF, nu gällde det inte det du skrev. Utan om materialet i proppellern.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Percy Visa inlägg
                      Ok, ska kolla på Clas Ohlson. Gäller ju att få rätt blad oxå... men bör väl stå något nummer på proppen.

Tackar
                      Kolla här http://www.clasohlson.se/Template/Te...spx?id=8490220 bara kolla på motorfabrikat och såvidare så hittar Du rätt blad till Din propp.

Ser att det är 4 pack nu men jag har inte köpt nya på slutet då jag bunkrade förut

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 879 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58