Ursprungligen postat av Rospigg
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Propellerskada..
Collapse
X
-
Hälleflundrafiskare
-
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggDå har vi olika erfarenhet. Har kört på grund 4-5 ggr i låg fart och även om aluminium och stålpropellrarna blivit skadade så har båten varit körbar. Med pro pulse har jag gått på 1 gång i låg fart varvid samtliga blad gick helt av och båten blev okontrollerbar. Jag kommer i alla fall aldrig att använda pro pulse mer, oavsett eventuell bränsleekonomi.
Jag förstår Din tveksamhet med en sån erfarenhet, men kolla på tex Solas 4 bladiga proppar samma fina prestanda och bränslebesparingar som PP men gjorda i alu, då får Du ju bästa bitarna från båda världarna
Kommentera
-
Jag kan inte jämföra med någon anan propeller än den PP jag har, men den har fungerat fint för övrigt så jag satsar på nytt blad helt enkelt.. några tips på försäljningsställen, något de flesta båtfirmor tillhandahåller eller? Vad jag förstått få köper man dom i 4- pack, stämmer detta? Och till sist, är det krångligt att byta bladen..?
Har plockat bort proppen och det var ju busenkelt..
Tacksam..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Percy Visa inläggJag kan inte jämföra med någon anan propeller än den PP jag har, men den har fungerat fint för övrigt så jag satsar på nytt blad helt enkelt.. några tips på försäljningsställen, något de flesta båtfirmor tillhandahåller eller? Vad jag förstått få köper man dom i 4- pack, stämmer detta? Och till sist, är det krångligt att byta bladen..?
Har plockat bort proppen och det var ju busenkelt..
Tacksam..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nito Visa inläggplastpropp är en ren absurbitet för mig iaf. det klart bästa är rostfria proppar, klart bästa prestandan då man hittat rätt propp.
Gissa varför flygplansindustrin har slutat med stål i bärande konstruktioner som vingbalkar, spanten till tryckkabinerna och andra ställen som utsätts för extrema krafter, jo för att komposit är starkare än stål men väger bara en bråkdel av vad stål gör.
Samma inom många andra områden där stål varit det alenarådande men idag är det ersatt med kompositmaterial.
Så var ärliga och kalla saker för vad det är och en Pro pulse är en kompositpropeller och inget annat!!
Den enda prrestandafördelen Du får med en stålpropp är högre toppfart vilket är orsaken till att det är endast stålproppar som gäller inom båtracing där ju toppfarten betyder allt, för nomalbåtåkaren saknar detta betydelse då vi måste betala soppan själva och bara några få av oss gillar att slösa bort massa pengar på att gasa fullt.
Dessutom är en stålpropp klart känsligare om den utsätts för slag som vid en lätt grundstötning då stål spricker istället för att böjas och det oftast trillar bort bitar istället för att en alu propp böjer sig och kan riktas eller en komposit som kan lagas med enkla medel som reservblad.
Välj själv jag vet iaf vad jag föredrar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Percy Visa inläggOk, ska kolla på Clas Ohlson. Gäller ju att få rätt blad oxå... men bör väl stå något nummer på proppen.
Tackar
Ser att det är 4 pack nu men jag har inte köpt nya på slutet då jag bunkrade förut
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 879 visningar
0 gillar
|