Växelförare Evinrude 90 VRO -87 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Växelförare Evinrude 90 VRO -87

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Växelförare Evinrude 90 VRO -87

Hur lossar man växelföraren enklast på en Evinrude 90 hk VRO -87. Skall byta impeller men har för mig att jag läst någonstans att växelföraren skall lossas uppe vid motorblocket. Har lokaliserat den. Men man måste ha väldig långa och smala fingrar för att kunna lossa den utan att riva bort luftfilter, förgasare och en massa annan bråte som sitter ivägen. Vilket jag inte drömmer om direkt. Så om någon har erfarenhet av detta får ni gärna beskriva hur ni gjorde. Eller om det finns någon annanstans man kan dela på den får ni gärna beskriva var.

Tack på förhand. Anders

det brukar vara en delning på växelaxeln som går ner från motorn till riggen, jag tror du har ett löstagbart galler till vattenintaget, kolla där bakom om det finns en delning.
    men jag är inte säker på din motor, men på detta forum hittar du svar på det mesta om OMC snurror, samt länkar till skisser mm.
    Discussion of boats, general boating questions and anything else directly related to a boat or an engine.
    Senast ändrad av Nito; 2009-04-15, 21:31.

Kommentera

Såg inte din redigering förrän nu. Ska kolla om det går att få bort gallren. Dock ser det på sprängskisserna ut som om växelföraren är obruten hela vägen ner till växellådan där den är gängad i växlaren. Hittade ett ställe där det stod att det bara var att lossa den under den undre förgasaren. Dock är ju förgasarpaketet ca 20cm brett med ca 15 mm frihöjd under. Inget för den med normala händer. Går säkert att pilla bort stiftet på nåt sätt men det vore ju kanon om man fick dit det igen sen. Ska repa mod i morgon eftermiddag att plocka loss luftfiltret. Vill dock helst inte börja mixtra med förgasarna då jag vet att om inställningarna mellan dem rubbas så kan det vara ett h-te att få den att gå jämnt på alla fyra igen.

Kommentera

enklast är väl att ringa nån rudehandlare, dom vet så slipper du chansa

Kommentera

Får nog bli så. Sköt upp projektet till söndag då det skall åkas på torskfiskeresa imorgon och jag inte hunnit fixa i ordning våra utrustningar.

Kommentera

Orkade inte vänta tills i måndags(efter samtal med rude mek) med att få bort drevet så jag gav mig på det i söndags. Detta resulterade i att jag slet mitt hår och lossade den undre förgasaren och allt annat som var i vägen för att se hur i h-te det hela satt ihop. När jag sent om sider lyckat få bort allt som var i vägen insåg jag att allt man behövde göra var att plocka bort växelreglagekabeln från växelspaken, slita ur en fjädersprint och trycka in spaken mot motorn. Och vips var växelföraren fri. Efter många svordomar satte jag tillbaka alla grejer som suttit i vägen tillfälligt för att de inte skulle tappas bort.

Ska nu bara beställa en ny vattenpump installera den och skruva tillbaks allt....

Kommentera

det hade nog inte varit så dumt att kolla upp det med andra ord, men å andra sidan, nu VET du hur växelreglagen fungerar och sitter ihop

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 874 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus  
              Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58