Underhåll-Service 4-takts motorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Underhåll-Service 4-takts motorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

100 tim mellan oljebyte på större fyrtakt om den går mycket i trollingfart är definitivt bra det låga varvet förorenar mej veterligt oljan snabbare tändstift och växelhusolja är jag sparsammare med de håller längre
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      100 tim mellan oljebyte på större fyrtakt om den går mycket i trollingfart är definitivt bra det låga varvet förorenar mej veterligt oljan snabbare tändstift och växelhusolja är jag sparsammare med de håller längre
      Kan bara instämma när det gäller oljebyte och tändstift. Ser ingen anledning att byta stiften så länge motorn går rent och fint som den ska. Har haft två större utombordare sedan 1998 och den första gick i 7 år innan den såldes med samma stift som satt i när den var ny, inga som helst problem och den gick helt problemfritt. Växelhusoljan byter jag innan vintern för att vara på den säkra sidan när det fryser och motorn kan bli stående oanvänd ett par månder Oljebyte gör jag 1-2 gånger per säsong beroende på hur mycket motorn används till trolling. Motor: Mercury 115 hp EFI
      [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Bara en fundering, min V70 har oljebytesintervaller på 3000 mil vilket är ca: 500 timmar.

Nu vet inte jag vilka oljemängder eller storlekar det är på dessa båt-motorer eller vilka temperaturer de kommer upp i men det är ju inga tävlingsmskiner det handlar om.

Det vore intressant att få en förklaring till varför oljebytena är rekomenderade till 100 timmar på en båtmotor(eller 3000 mil på en v70).
        Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
          Bara en fundering, min V70 har oljebytesintervaller på 3000 mil vilket är ca: 500 timmar.

Nu vet inte jag vilka oljemängder eller storlekar det är på dessa båt-motorer eller vilka temperaturer de kommer upp i men det är ju inga tävlingsmskiner det handlar om.

Det vore intressant att få en förklaring till varför oljebytena är rekomenderade till 100 timmar på en båtmotor(eller 3000 mil på en v70).
          Det beror ju också lite på vilken olja som är i motorn samt mängden olja och hur stort olje filtret är

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
            Det beror ju också lite på vilken olja som är i motorn samt mängden olja och hur stort olje filtret är
            Sant, det låter ju som en vettig förklaring.
            Ola

Kommentera

Serviceintervallet på en motor fastställs utefter hur hårt den belastas. T.ex marinmotorer och industrimotorer har ofta 200h eller 250h intervall på olja och filter, då de hela tiden arbetar nära max effekten. Samma motor i personbil eller lastbil lever ett betydligt enklare liv, och behöver inte servas lika ofta. 1500mil är normalt för en motorservice på personbil, longlifeservicarna på 3000h litar jag inte mycket på.
              Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Visst har du rätt där Jonas känner man på sej att det kan börja läcka vatten in i huset bör man byta ofta alt att man dragit in lina i proppen eller något annat hänt bör man kolla noga, växelhus renoveringar är definitivt inte gratis men på någorlunda nya motorer bör det inte vara något problem.
                Bra tips på Yamahacenter tack för det. mvh

Kommentera

Timräknare återigen första tillbehöret på en ny motor (men även en begagnad) mycket viktigt ger dej järnkoll helt enkelt

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Timräknare återigen första tillbehöret på en ny motor (men även en begagnad) mycket viktigt ger dej järnkoll helt enkelt
                    Tur man slipper köpa en sådan då Suzukin har det inbyggt från start tillsamans med indikering för service

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Hvis en kobler et EP-20 motorinterface til en nyere Suzuki, Yamaha eller E-Tec kan en få opp antall driftstimer på en Lowrance plotter. Med EP 20 får en også info om nautiske mil/liter drivstoff og antall liter per time.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 875 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58