Har läst om underhåll-Service på 4-takts motorer inför ett ev.köp. Det som slår mig är dom täta oljebytarintervallerna+ växelhusolja på endats 6mån eller 100 timmar, Ni som äger dessa 4-taktare, följer ni verklingen dom här rek.? Detta innebär ju att många måste dra sin båt till en marina 2ggr/år. och tändstiftbyte varje år?, en bilmotor klarar ju 6000mil, ställer mig tveksam till att detta ska behövas.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Underhåll-Service 4-takts motorer
Collapse
X
-
Det är bara att följa rek. Och det går fint att sköta det själv har köpt 10 tändstift 20liter olja i dunk pump och oljefilter och växelhusolja det tar ungefär en timme att göra
Kör hårt
Roger
Ursprungligen postat av Kassoren Visa inläggHar läst om underhåll-Service på 4-takts motorer inför ett ev.köp. Det som slår mig är dom täta oljebytarintervallerna+ växelhusolja på endats 6mån eller 100 timmar, Ni som äger dessa 4-taktare, följer ni verklingen dom här rek.? Detta innebär ju att många måste dra sin båt till en marina 2ggr/år. och tändstiftbyte varje år?, en bilmotor klarar ju 6000mil, ställer mig tveksam till att detta ska behövas.
-
Ursprungligen postat av Kassoren Visa inläggHar läst om underhåll-Service på 4-takts motorer inför ett ev.köp. Det som slår mig är dom täta oljebytarintervallerna+ växelhusolja på endats 6mån eller 100 timmar, Ni som äger dessa 4-taktare, följer ni verklingen dom här rek.? Detta innebär ju att många måste dra sin båt till en marina 2ggr/år. och tändstiftbyte varje år?, en bilmotor klarar ju 6000mil, ställer mig tveksam till att detta ska behövas.
Har du inte tummen mitt i handen kan det inte vara några problem att byta motorolja inklusive filter, växelhusolja och stift. Lite värre blir det om du själv ska ställa tändningen, byta packbox och byta slitna membran i bensinpumpen.
Du kan väl låna (hyra) en båttrailer att dra upp båten på och ha en stor plastbalja under växelhuset när du ska samla upp oljan och fylla på ny olja. Lite kladdig blir du om fingrarna...
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jonas 37Byter du motorolja på din bil efter 6000 mil? tack för tipset den bilen tänker inte jag köpa.Själv så byter jag olja på min bil efter 500mil.
Jag byter olja på min båtmotor en Honda 50hk efter ca 100t, oftast så byter jag efter 70-80 timmar.Jag byter själv, det är ganska så smidigt när båten ständigt står på trailer.Växelhusolja byter jag 2 gånger per år.Tändstiften byter jag efter 100 timmar. Bränslefiltret byter jag 2gånger per år. Att utföra denna service på en marina hade kostat en förmögenhet.Men som sagt var har man en ny motor så är det nog bäst att serva hos marina med tanke på garantier osv.
Mvh Jonas
Kommentera
-
I min bil byts oljan vid service. Beroende på körstil men ungefär var 2000e mil. 600 mil känns väldigt tätt, men vad vet jag....
//StefanDu kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.
´til things are brighter, I´m the man in black
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Kassören; De första oljebytena, efter 10 - 20 timmar, efter 100 h, och efter 100 h igen är viktiga! Det bildas alltid lite mikroskopiska metallspån under motorns inkörning. Byter du inte olja regelbundet de första åren kan du förkorta livslängden hos motorn, betydligt mer än om du följer smörj- och skötselinstruktionerna.
Har du inte tummen mitt i handen kan det inte vara några problem att byta motorolja inklusive filter, växelhusolja och stift. Lite värre blir det om du själv ska ställa tändningen, byta packbox och byta slitna membran i bensinpumpen.
Du kan väl låna (hyra) en båttrailer att dra upp båten på och ha en stor plastbalja under växelhuset när du ska samla upp oljan och fylla på ny olja. Lite kladdig blir du om fingrarna...
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Ska man köpa beg. 4-takt känns det säkrare att köpa en som suttit på en trollinbåt, för hur många tror ni tar upp sin båt 2ggr/år för oljebyte som har sin båt liggande vid bryggan under säsongen ?
Kommentera
-
Jag tror att de första service-intervallerna är viktiga.
Men sen beror det ju helt & hållet på hur båten får gå, 100 timmar trolling är ju inte samma slitage som 100 timmar full fart fördelat på 400 tillfällen.
När det gäller tändstiften låter det också konstigt.
100 timmar på en bil är väl ca: 500-1000 mil beroende på om det är i stockholm eller landsvägskörning.
De flesta byter väl olja & filter & tändstift en gång per år och det borde väl vara tillräckligt för de flesta.Ola
Kommentera
-
Det man ska ha i åtanken är att en båtmotor konstat får arbeta..... Aldrig nerförsbacke och vila.. Därför bör man vara nogrannare/tätare med underhåll av dessa.. Spec 4-takt.
//Daniel
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 874 visningar
0 gillar
|