Underhåll-Service 4-takts motorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Underhåll-Service 4-takts motorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Underhåll-Service 4-takts motorer

    Har läst om underhåll-Service på 4-takts motorer inför ett ev.köp. Det som slår mig är dom täta oljebytarintervallerna+ växelhusolja på endats 6mån eller 100 timmar, Ni som äger dessa 4-taktare, följer ni verklingen dom här rek.? Detta innebär ju att många måste dra sin båt till en marina 2ggr/år. och tändstiftbyte varje år?, en bilmotor klarar ju 6000mil, ställer mig tveksam till att detta ska behövas.

  • #2
    Det är bara att följa rek. Och det går fint att sköta det själv har köpt 10 tändstift 20liter olja i dunk pump och oljefilter och växelhusolja det tar ungefär en timme att göra

    Kör hårt
    Roger

    Ursprungligen postat av Kassoren Visa inlägg
    Har läst om underhåll-Service på 4-takts motorer inför ett ev.köp. Det som slår mig är dom täta oljebytarintervallerna+ växelhusolja på endats 6mån eller 100 timmar, Ni som äger dessa 4-taktare, följer ni verklingen dom här rek.? Detta innebär ju att många måste dra sin båt till en marina 2ggr/år. och tändstiftbyte varje år?, en bilmotor klarar ju 6000mil, ställer mig tveksam till att detta ska behövas.
    www.gramslures.se

    [url]http://gramslures.blogspot.se/

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Kassoren Visa inlägg
      Har läst om underhåll-Service på 4-takts motorer inför ett ev.köp. Det som slår mig är dom täta oljebytarintervallerna+ växelhusolja på endats 6mån eller 100 timmar, Ni som äger dessa 4-taktare, följer ni verklingen dom här rek.? Detta innebär ju att många måste dra sin båt till en marina 2ggr/år. och tändstiftbyte varje år?, en bilmotor klarar ju 6000mil, ställer mig tveksam till att detta ska behövas.
      Hej Kassören; De första oljebytena, efter 10 - 20 timmar, efter 100 h, och efter 100 h igen är viktiga! Det bildas alltid lite mikroskopiska metallspån under motorns inkörning. Byter du inte olja regelbundet de första åren kan du förkorta livslängden hos motorn, betydligt mer än om du följer smörj- och skötselinstruktionerna.

      Har du inte tummen mitt i handen kan det inte vara några problem att byta motorolja inklusive filter, växelhusolja och stift. Lite värre blir det om du själv ska ställa tändningen, byta packbox och byta slitna membran i bensinpumpen.
      Du kan väl låna (hyra) en båttrailer att dra upp båten på och ha en stor plastbalja under växelhuset när du ska samla upp oljan och fylla på ny olja. Lite kladdig blir du om fingrarna...
      Nothing is for ever!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

      Kommentera


      • #4
        Den här tråden borde nästan vara klistrad tycker jag. Mycket bra info, tack så mycket.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Jonas 37
          Byter du motorolja på din bil efter 6000 mil? tack för tipset den bilen tänker inte jag köpa.Själv så byter jag olja på min bil efter 500mil.


          Jag byter olja på min båtmotor en Honda 50hk efter ca 100t, oftast så byter jag efter 70-80 timmar.Jag byter själv, det är ganska så smidigt när båten ständigt står på trailer.Växelhusolja byter jag 2 gånger per år.Tändstiften byter jag efter 100 timmar. Bränslefiltret byter jag 2gånger per år. Att utföra denna service på en marina hade kostat en förmögenhet.Men som sagt var har man en ny motor så är det nog bäst att serva hos marina med tanke på garantier osv.

          Mvh Jonas
          6000mil gällde tändstift inte oljan .

          Kommentera


          • #6
            I min bil byts oljan vid service. Beroende på körstil men ungefär var 2000e mil. 600 mil känns väldigt tätt, men vad vet jag....

            //Stefan
            Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.


            ´til things are brighter, I´m the man in black

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Kassören; De första oljebytena, efter 10 - 20 timmar, efter 100 h, och efter 100 h igen är viktiga! Det bildas alltid lite mikroskopiska metallspån under motorns inkörning. Byter du inte olja regelbundet de första åren kan du förkorta livslängden hos motorn, betydligt mer än om du följer smörj- och skötselinstruktionerna.

              Har du inte tummen mitt i handen kan det inte vara några problem att byta motorolja inklusive filter, växelhusolja och stift. Lite värre blir det om du själv ska ställa tändningen, byta packbox och byta slitna membran i bensinpumpen.
              Du kan väl låna (hyra) en båttrailer att dra upp båten på och ha en stor plastbalja under växelhuset när du ska samla upp oljan och fylla på ny olja. Lite kladdig blir du om fingrarna...
              Nothing is for ever!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Naturligtvis fixar man detta själv . Skiljer det verkligen så mycket mellan en båtmotor vs bilmotor idag, körde in bilmotorer gjorde man ju för 10år sedan.

              Ska man köpa beg. 4-takt känns det säkrare att köpa en som suttit på en trollinbåt, för hur många tror ni tar upp sin båt 2ggr/år för oljebyte som har sin båt liggande vid bryggan under säsongen ?

              Kommentera


              • #8
                Finns det någon bra guide hur man gör en enkel service själv, för en som inte har en aning ? =)

                Kommentera


                • #9
                  Jag tror att de första service-intervallerna är viktiga.

                  Men sen beror det ju helt & hållet på hur båten får gå, 100 timmar trolling är ju inte samma slitage som 100 timmar full fart fördelat på 400 tillfällen.

                  När det gäller tändstiften låter det också konstigt.
                  100 timmar på en bil är väl ca: 500-1000 mil beroende på om det är i stockholm eller landsvägskörning.

                  De flesta byter väl olja & filter & tändstift en gång per år och det borde väl vara tillräckligt för de flesta.
                  Ola

                  Kommentera


                  • #10
                    Det man ska ha i åtanken är att en båtmotor konstat får arbeta..... Aldrig nerförsbacke och vila.. Därför bör man vara nogrannare/tätare med underhåll av dessa.. Spec 4-takt.

                    //Daniel
                    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    769 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    341 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 784 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X