Strömkabel till elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömkabel till elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo, jag har glott på kabelhandskarna på truckarna på jobbet, så du menar att den bästa lösningen skulle vara att dra ut kablarna genom gummimuffen där reglagekablarna kommer ut, sen på med handsken så får den hänga utanför båten? tänker mest på att det ärgar o håller på i handsken ( saltvatten) men annars så är ideen inte så dum!

Var hittar man sådana kopplingar då?

Kommentera

Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
      Jo, jag har glott på kabelhandskarna på truckarna på jobbet, så du menar att den bästa lösningen skulle vara att dra ut kablarna genom gummimuffen där reglagekablarna kommer ut, sen på med handsken så får den hänga utanför båten? tänker mest på att det ärgar o håller på i handsken ( saltvatten) men annars så är ideen inte så dum!

Mmm. de truckkontakterna funkar att sitta ute, har så på min skarv på 30.an och inga problem, bara spreja på lite 5-56 eller WD-40 några gånger varje säsong så funkar det kalas och strömförlusterna i dessa är minimala!!

Kommentera

Ursprungligen postat av carter Visa inlägg

Hmm begriper inte riktigt här men misstänker du vill göra elmotorn snabbt borttagbar från båten för förvaring inomhus?
        Om så skulle jag nog lägga kontakten den grova någonstans skyddad och låta elmotorns kablar gå över akterstammen istället (evx i batteriets förvaringsutrymme) om det är för laddning av batterierna nog samma sak men fast installera motorn MED DET GRÖVSTA SOM FINNS I KABELVÄG! Lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag kommer att traila båten vid varje fisketillfälle o då vill jag kunna plocka av elmotorn snabbt o lätt för att ha den i bilen ist vid transporterna.

TAMTAM:
          Laddningen kommer jag att göra direkt på batterierna ( som sitter i fören!)

Kommentera

Stjäl tråden lite jag också!
            När du kör med två batterier, kör du tills ett batteri är slut och byter eller har kopplat ihop dom? Isåfall hur gör man det på bästa sätt?
            Mvh Max
            '''

Kommentera

Du kan koppla dem på två sätt. Det ena att du kör på ett batteri i taget d.v.s. du kopplar till batt. 2 när Batt 1 har tagit nästan slut (inte under 11 V ca vid körning) och då vet du hur långt det är för att ha ström hem.
              Skall du ha det här upplägget så är det bra med en switch d.v.s. en strömomkastare som kan växla mellan två batterier. Finns hos dem flesta marinor för då slipper du hålla på med skruva och flytta kontakter i båten under fiske/eller i regn, hehehe.

Allt. 2 är att du paralellkopplar batterierna från början, d.v.s. +pol till +pol och -pol till -pol. Men då får du hålla bra koll på hur mycket som finns kvar i batterierna för att kunna ta dig hem (om du inte vill ro hem eller har bensinsnurra i tillägg).
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Då var det klart!

Tycker att det blev rackarns bra det här, kopplingsdonen är små ,smidiga o sitter ihop bra, känns som dom skulle klara av ett antal år innan dom ger upp. Nu är det lätt att bara dra loss handskarna från varandra o ta med elmotorn till nya uppdrag

När båda handskarna sitter ihop så är dom åtta cm!

Tackar för alla era tips, dock ett speciellt tack till Flodström!

Ett par bilder är aldrig fel!
                Bifogade filer

Kommentera

Hej OF!

Ang polskorna, så är ytterändarna på bärhandtaget till batteriet gjort så att det skyddar polskorna,för att det ska bli kortis så får du öppna luckan o sen lossa remmen som håller fast bärhandtag över polerna o batteri sen lägga något över polerna, men visst! OJOP polskor bygger så mkt på höjden att bärhandtaget kommer att stå upp, vilket är opraktiskt då det ej går att stänga luckan utan att bryta sönder bärhandtaget o utan handtag så är batterier jobbiga att handskas med

Batterierna kommer självklart att sitta fastspända, dom är placerade i fören för jämna ut vikthållandet.

Nu hållar jag mig mest innomskärs o i mindre sjöar, så jag tror nog att batterierna kommer klara sig!

Mvh

Kommentera

Halloj !

Var fick du tag på den sortens koppling Carter ? Den ser vettig ut.

Mvh: Drisse

Kommentera

Jag är helnöjd med dom!

Kontakterna finns att köpa här!

www.elfa.se sökord: truck då har kontakterna ploppat upp innan iaf!
                      Senast ändrad av carter; 2009-03-27, 11:05. Anledning: Länk fungerade inte

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58