Ursprungligen postat av Rospigg
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Strömkabel till elmotor
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggOM jag förstått rätt så ska man dimensionera kabelarean efter spänning (känd 12volt), strömuttag (okänd) & kabellängd (4.5meter)
Alltså ta reda på hur mycket ström din motor drar så går det att räkna ut sen.
Drisse, det är nog samma beräkning för din bensinmotor fast den kanske behöver grövre kabel eftersom startströmen kan vara ganska hög.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av carter Visa inläggMjaa, tanken är att polerna ska monteras genom skrovet, om du tittar noga så ser du att där sitter en stor mutter på(plastgängor) till detta, o sen den lilla muttern som man ska koppla på strömkabeln på.
Kommentera
-
Om din motor drar 40A vid fullgas och du t.ex. har 6mm2 kabel så har du ca 0,24V spänningsfall per meter kabel. Om motorn sitter på ca 4,5 m avstånd från själva batteriet så betyder det att strömmen skall passera 9 m kabel. Ditt spänningsfall blir då ca 2,2V Lägger du sen till lite förluster i kontakter som kan vara på några delar av Volt, säg 0,3V så har du totalt ett spänningsfall i kablaget på ca 2,5 V
Då ett blybatteri urladdas så sjunker spänningen först till ca 12V sen långsamt ner till ca 10,5-11V då batteriet är urladdat. Själva motorn har då gått på ca 9,5V(12V i batteriet i starten) och ner till ca 8V vid slutet av urladdningen.
Säger sig självt, motorn får alldrig full effekt, kanske du bara har kvar ca 50% motorkraft vid 8-10V.
För att kompensera långt kablage blir man tvungen till att gå upp ganska mycket i kabelarea för att kompensera ett spänningsfall även på ett litet strömuttag/liten belastning. Har du 4,5 m till batteriet (tot längd på 9 m kabel) så skulle jag inte använda mindre kabelarea än 25mm".
Spänningsfallet på 9 m 25mm2 kabel ligger i storleken 0.057V/m vilket blir tot. ca 0,51V i kablaget och tot. ca 0,8V inkl. kontakter etc.. Då får motorn arbeta under mer spesifiserade förhållanden typ mellan 11,2V ner till ca 9,7V
Räkna ut spänningsfallet härSenast ändrad av Flodström; 2009-01-19, 23:34.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
På bild 1 syns där kablarna kommer att komma ut till batterierna!
På bild 2 har jag markerat där kablarna kommer ut under sittutrymmet, nu ska dom igenom skrovet där bak någonstans, antingen får dom gå igenom gummimuffen för reglagekablarna o fästas med någon form av konsoll på utsidan, eller får man använda polerna jag länkade till innan.
På bild 3 kommer isf polerna (markerat röd/blå prick) att sitta på ett ungefär o använda snabbkopplingar på kablarna från elmotorn.
Ni får gärna komma med ideer o förslag!
Som nämts tidigare så vill man definitivt inte råka ut för någon gnistbildning eller kortis isamband med detta därför så känns det angeläget att det blir rätt o redigt från början, för vem vill välja att sitta i en brinnande båt eller hoppa i ett 3/4 gradigt vatten under vinter.
Tack för era synpunkter så här långtSenast ändrad av carter; 2009-01-20, 12:57.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old FirehandSnyggt Ramon! Bättre och mer förtydligande beskrivning än din, om vad som händer om man använder för tunna kablar mellan elmotor och batteri, kan nog ingen göra!Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
carter, det är sådana här kontakter du skall använda dig av till alla skarvningar etc..
Andersonpower, 2 pol
Dem rödfärgade är för 50 A har jag för mig.
Dem flesta elektronik-detaljister för dem i sina sortimentMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 867 visningar
0 gillar
|