Strömkabel till elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömkabel till elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Ser ut som det borde funka med dessa, kan ju byta de vanliga muttrarna mot vingisar så blir det smidigare att montera/demontera.
    Mjaa, tanken är att polerna ska monteras genom skrovet, om du tittar noga så ser du att där sitter en stor mutter på(plastgängor) till detta, o sen den lilla muttern som man ska koppla på strömkabeln på.
    Senast ändrad av carter; 2009-01-19, 22:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
      OM jag förstått rätt så ska man dimensionera kabelarean efter spänning (känd 12volt), strömuttag (okänd) & kabellängd (4.5meter)

Alltså ta reda på hur mycket ström din motor drar så går det att räkna ut sen.

Drisse, det är nog samma beräkning för din bensinmotor fast den kanske behöver grövre kabel eftersom startströmen kan vara ganska hög.
      Elmotorn drar väl ca 40 amper på fullgas!

Kommentera

Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
        Mjaa, tanken är att polerna ska monteras genom skrovet, om du tittar noga så ser du att där sitter en stor mutter på(plastgängor) till detta, o sen den lilla muttern som man ska koppla på strömkabeln på.
        Det var just den lilla muttern jag menade då Du enkelt kan plocka bort ringkabelskona till motorn om den ska tas hem, eller har jag fattat helt fel om konstruktionen på dessa.

Kommentera

Jag får nog ta några bilder imorron hur jag hade tänkt mig att det skulle se ut, då jag inte kan förklara det bättre med bara ord!

Kommentera

Om din motor drar 40A vid fullgas och du t.ex. har 6mm2 kabel så har du ca 0,24V spänningsfall per meter kabel. Om motorn sitter på ca 4,5 m avstånd från själva batteriet så betyder det att strömmen skall passera 9 m kabel. Ditt spänningsfall blir då ca 2,2V Lägger du sen till lite förluster i kontakter som kan vara på några delar av Volt, säg 0,3V så har du totalt ett spänningsfall i kablaget på ca 2,5 V

Då ett blybatteri urladdas så sjunker spänningen först till ca 12V sen långsamt ner till ca 10,5-11V då batteriet är urladdat. Själva motorn har då gått på ca 9,5V(12V i batteriet i starten) och ner till ca 8V vid slutet av urladdningen.
            Säger sig självt, motorn får alldrig full effekt, kanske du bara har kvar ca 50% motorkraft vid 8-10V.

För att kompensera långt kablage blir man tvungen till att gå upp ganska mycket i kabelarea för att kompensera ett spänningsfall även på ett litet strömuttag/liten belastning. Har du 4,5 m till batteriet (tot längd på 9 m kabel) så skulle jag inte använda mindre kabelarea än 25mm".

Spänningsfallet på 9 m 25mm2 kabel ligger i storleken 0.057V/m vilket blir tot. ca 0,51V i kablaget och tot. ca 0,8V inkl. kontakter etc.. Då får motorn arbeta under mer spesifiserade förhållanden typ mellan 11,2V ner till ca 9,7V
            Räkna ut spänningsfallet här
            Senast ändrad av Flodström; 2009-01-19, 23:34.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Flodström: jag hängde inte med riktigt i uträkningarna men det ser bra ut iaf så då är det 25 mm2 som gäller!

Kommentera

Förlåt om jag stjäl tråden llite men!
                jag ska oxå bygg ner bat, i båten men jag undrar om någon har förslag på kontackter som fungerar,
                (en som ska sitta genom skrovet och en hane från elmotorn)
                Pm:a mig är ni snälla
                MVH Emil

Kommentera

På bild 1 syns där kablarna kommer att komma ut till batterierna!

På bild 2 har jag markerat där kablarna kommer ut under sittutrymmet, nu ska dom igenom skrovet där bak någonstans, antingen får dom gå igenom gummimuffen för reglagekablarna o fästas med någon form av konsoll på utsidan, eller får man använda polerna jag länkade till innan.

På bild 3 kommer isf polerna (markerat röd/blå prick) att sitta på ett ungefär o använda snabbkopplingar på kablarna från elmotorn.

Ni får gärna komma med ideer o förslag!

Som nämts tidigare så vill man definitivt inte råka ut för någon gnistbildning eller kortis isamband med detta därför så känns det angeläget att det blir rätt o redigt från början, för vem vill välja att sitta i en brinnande båt eller hoppa i ett 3/4 gradigt vatten under vinter.

Tack för era synpunkter så här långt
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av carter; 2009-01-20, 12:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
                    Snyggt Ramon! Bättre och mer förtydligande beskrivning än din, om vad som händer om man använder för tunna kablar mellan elmotor och batteri, kan nog ingen göra!
                    Finns säkert någon, men tack i alla fall för hygglig kommentar (man gör så gott man kan, hehehe)
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

carter, det är sådana här kontakter du skall använda dig av till alla skarvningar etc..
                      Andersonpower, 2 pol
                      Dem rödfärgade är för 50 A har jag för mig.

Dem flesta elektronik-detaljister för dem i sina sortiment
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar