Hej finns här någon som vet hur jag på bästa säkraste sätt fäster fast ett extra motorfäste på min båt det är en Crecsent 495 HT -79 !!! vill att det skall hålla finns tyvärr inte mycket plats att komma åt på insidan av aktern hoppas på bra svar här inne !!! ps vi kanske ses på Blekinge Gäddfestival hoppas ha klar båten tills dess ....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
EXTRA MOTOR FÄSTE!!hur fäster jag fast det på en cresent 495
Collapse
X
-
fäste
då får du ta vanlig skruv. se till att ta några ritigt feta och borra hyffsat tighta hål för dom. sen så drar du i sikalex i hålen för at täta innan du drar dit det. det borde hålla bra. duska väl inte ha nån monster extra motor på den båten. fast det optimala skulle ju vara bult. mengår det inte så går det inte.
-
jag hade samma problem när jag skulle sätta på mitt motorfäste, kan kunde fästa de två översta med bult, men de övriga fäste jag med rejäla rostfria fransk skruvar och tätade med marinepoxy.
Jag har kört med en 5hk motor och den har inte trillat av än
Jag tor det ska sitta bra, men hittar du nåt ställe att sätta bult på så gör det. sätt ordentliga brickor bakom så ordnar det sig
Kommentera
-
Nostalgisk...
Min förra båt var en Crescent 495 HT från 78 som jag körde trolling med. Hade en mariner 50 som huvumotor å en 4hk4takt yamaha bredvid. Försökte sätta fast motorfästet med expanderskruv först, men det greppade inte som önskat. Om inte jag missminner mig helt så kommer inte du åt att bulta någon av skruvarna?
Jag valde att såga bort ena flytelementet med en vanlig såg. Pissenkelt at såga i. Sen satte jag en rejäl bit marinplywood bakom å bultade så mycket det bara gick. Satt som berget. Jag hade nog inte hängt på en honda 20, bör bli lite väl tungt. om jag gick bak i samma hörn som jag hade min extramotor så kom den farligt nära vattenytan.en rejälvåg å yamahan gick ubåt. Annars är de ten fin båt du har, går fort med relativt små motorstyrkor, å även om det stampar i motsjö så kan man åka bara man spänner fast sig
Kommentera
-
men om man står vid extra motorn och tex jerkar går den ner så pass långt så den tar i vågor bak till eller om man sitter där vid !!! detta pga av att ni sågade i elementet eller ??? vill ej försämmra sjö egenskperna i båten
har en uttern 5100dc -01 som ej har de fina sjö egenskaperna som denna lilla crescent båt har köpte denna båt en bart för att kunna ta mig ut i lite grövre sjö å för att fiska med kanon till lilla familje turen oxå så uttern såld nu körde i en vindstyrka av ca 16 m/sek full fart 2 pers i båten grov sjö den skar helt underbart genom vågorna är otroligt impad i den andra båten skakar man sönder å hållert på att hoppa ur !!!!
Kommentera
-
Flytelementet har´enligt mina lekmanna kunskaper i båtbyggande ingen funktion förens båten sjunker? Båten flyter precis lika bra som förut, så länge den inte vattenfylls. Skrovets volym som anvgör flytkraften. Så jag tror inte du vill stå där bak å jerka tillsamans med motorn i aktersjö.
Kommentera
-
Kanon skall se om jag kan kapa å såga lite i morgon !! hittade ingen bra alu plåt eller rost fritt att fästa i men 2marin plyfa bitar !! bör jag ha en på vardera sida skrovet ??? eller räcker det på insidan !!!
är för visso ute i ur å skur men tänker inte testa att sänka båten vare sig med eller utan element *smile*
tack för skligt svar känner mig redan säkrare på hur jag skall gå till väga nu !!!! viktigt att fästet sitter i lod ?????Senast ändrad av mr jerk; 2008-10-02, 10:42.
Kommentera
-
Jag byter precis motor på min båt å funderade på vad träplattan ahr för funktion egentligen. Jag tror det mest är till för att födrdela trycket och inte göra märken i plasten. Den förstärkande effekten bör vara marginelldå plattan sitter i samma sak som motorn med ungefär samma bultcirkel. På sidan där du sätter din extra mtor är de tu inte byggt att det ska hänga nån motor, så där knske det kan ha lite mer effekt, jag tror jag satte en tunnare skiva utanpå som matchade bultcirkeln å sen en så stor det bara gick på insidan för stabilitetens skull. motorfästet satt i alal fall som sten så det kommer nog hålla för dig också=) Vet inte hur ciktigt det är att det sitter i lod, mitt satt hyfsat i lod i nedfälltläge. Det är ju viktigt att styrstag passar imellan motorerna, det är lite det som får styra när man monterar också. (finns en bra artilek i fisekforalla där tappsa fillhulipula(?) på ett utmärkt sätt visar en bra variant på ett styrstag med hjäp av gängstång och kulbultar. Gjorde ett sånt själv å det funkade finfint)
Kommentera
-
sågade bort flyt elementet satte platta in å ut vändigt fick det inte klart pga att ringfingret fastnade mellan motorfästet när jag skulle prov hålla motorn i läge snäpp sa de sen en regäl blod förlust å natten på akuten .. men nu är fingret sytt å fästet är på plats missade att tänka på staget mellan motorerna . nu är det bara att hoppas på att fingret läker så pass att jag kan fiska på gädfestivalen 11-12 ocktober och att fästet och båten håller
ps kan man låta extra motorn sitta på båten å fästet vid tex trailer transport !!!!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 867 visningar
0 gillar
|