Hjälp med motor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med motor!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med motor!

    Hejsan

    Är så att jag har fått en motor av en vän. En 25 hks evinrude från 80 talet. Han ja fick den av säger att det läcker nog till växelhuset. Frågan är det svårt att byta packiningar till växelhuset själv? Va kostar packingarna ? kan göra det själv eller måste man lämna in den? Och någon som har en anning va det kan kosta? Kanske lika bra att serva den ?

    tack

    Gurra

  • #2
    Det beror ju helt på hur det läcker ? Hade varit bra om du kunde utveckla det lite.Växelhuset kan vara lite svårt att få av om man har otur. Priset kan du ju kolla om du kan konstatera var läckan/felet är.

    Kommentera


    • #3
      testade idag att byta växelhusolja den gamla har det inte vart vatten i. Kan det var så att det läcker ändå eller har min vän fått det här om bakfoten?

      Kommentera


      • #4
        Var oljan grå rakt igenom. Eller var det vatten blandat med olja (alltså brun olja). Ett impellerbyte är ett måste i vilket fall som helst. Ta ett kompprov iinnan du ens tänker i andra banor av lagande.
        Fåt inte skilja mer än 15 PSI mellan cylindrarna. I fall det gör det, är det inte mycket att lägga pengar på.
        Till oljan, om det såg hyfstat snällt ut. Kör du motorn om allt ser rätt ut. Och kollar vid avtappning efter ett par turer att den inte fort blir grå.
        Då är det packboxar (ett par stycken som måste bytas). Växelstagsbussningen är den värsta.
        Men först ska du kolla det jag skrev.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

        Kommentera


        • #5
          Oljan va svart. Hur tar man ett kompprov själv eller måste en meck göra det ?
          Tack för svaren

          Kommentera


          • #6
            Om oljan är gråvit på kort tid är slutet nära, så länge det ser ut som olja funkar den känner du inte till motorns historia kör den om den går som den bör, kolla oljan i växelhuset tätt snart har du en diagnos.
            Ligger båten i vattnet se till att den är tiltad så växelhuset är över vattenytan, annars ligger alltid vattentryck i onödan på packboxarna.
            Gammal motor kör den så länge det går men innan växelhus renovering precis som Elanen sa förvissa dej om att den är värd det aka kompprov och liknande lycka till
            Edit skruva sönder äldre utombordare speciellt om den gått i kustvatten är ingen lek tro mej bultarna är av stål resten aluminium två material som inte direkt gillar varandra det kommer du märka
            Senast ändrad av TAMTAM; 2008-09-29, 20:34.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 874 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
            10 svar
            770 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg brollann  
            Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
            10 svar
            718 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Siks
            av Siks
             
            Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
            5 svar
            343 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg holden
            av holden
             
            Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
            20 svar
            1 788 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg tobs
            av tobs
             
            Arbetar...
            X