Bränsleförbrukning i trollingfart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bränsleförbrukning i trollingfart

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bränsleförbrukning i trollingfart

Ohoy ärade kamrater!

Är ytterst nära tt byta bort min suzuki 60 fyrtakt mot en suzuki 140 fyrtakt. Bränslekonomin i marschfart är jag inte orolig över då jag troligvis kommer åka billigare med en spinannde 140 än en vrålande 60. Men hur mycekt kan en 140 tänkas dra i timmen på trolling? 60:an har jag inte mätt men tror att den drar strax under liter. 0.8 kanske i alla fall på riktigt låga varv 8-900. Någon som har några siffror man kan jämföra med bland större fyrtaktare?
    Senast ändrad av RM; 2008-09-26, 17:03. Anledning: skrev typ en mening å råkade trycka på enter...

Ursprungligen postat av RM Visa inlägg
    Ohoy ärade kamrater!

Är ytterst nära tt byta bort min suzuki 60 fyrtakt mot en suzuki 140 fyrtakt. Bränslekonomin i marschfart är jag inte orolig över då jag troligvis kommer åka billigare med en spinannde 140 än en vrålande 60. Men hur mycekt kan en 140 tänkas dra i timmen på trolling? 60:an har jag inte mätt men tror att den drar strax under liter. 0.8 kanske i alla fall på riktigt låga varv 8-900. Någon som har några siffror man kan jämföra med bland större fyrtaktare?
    Min Yamaha F100 drar 2,2 - 2,5 l/h vid trolling på en Rocad 606WAC enligt flödesmätaren.

Min gissning är att en 140 hk Suzuki hamnar ungefär där med, mer hk och cylindervolym ger bättre vrid på låga varv och då drar den inte mera fast den ger samma driv.

Kommentera

Det är väll den samma soppaförbrukningen med min Honda BF115 som med Rospiggens motor. Det går inte att se att soppamätaren flyttat sig någe på en dags trolling så jag tippar den drar drygt 2 l/tim på tomgång (ca 1,9-2,2 kn). den drar ca 0,8-0,9lit/sjömilen på marshfart 24-25 kn och båten är en TG-7200 kabinbåt på 7,2 m, ca 1350 kg + passagerare .
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Vad jag har kommit fram till så drar min honda 130hk 2l/h vid trolling dvs växeln i, marschfart 22knop 0.75/L nm.

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
          Vad jag har kommit fram till så drar min honda 130hk 2l/h vid trolling dvs växeln i, marschfart 22knop 0.75/L nm.
          Tja-ha, säger ju ingenting. Vad har du för båt och vad väger den? 5 m eller 7,5 m? etc? För du sitter väll inte på motorn då du åker ut, hehehe
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Okay, tack grabbar=) Sake är den att man får så sjukt olika bud från olika båtmotorägare. Vet inte riktigt vad man ska tro. Men det känns som att bränsleförbrukningen rimligen kommer bli runt 1,5-2,5 liter timmen. Målsättnignen är att i framtiden lyckas hänga på e extramotor, å fram tills dess kan man nog leva med en lite högre förbrukning i trollingfart. För det lär bli fördjävla fränt när båten hoippar upp i närmare 40 knop

Kommentera

Körde första turen idag! hade ca 20 distans transport (ca 4300 varv 28-29 knop)och körde ungefär 11 timmar trolling. Gjorde över med strax under 29 liter, det måste kategoriseras som godkänt? Borde rimligtvis innebära en trolllingförbrukning på baras strax över en liter/timme Iofs bara en tur så lite tidigt att göra frivolter. Men man kan ju börja träna.
              Senast ändrad av RM; 2008-10-04, 22:56.

Kommentera

Körde första turen idag! hade ca 20 distans transport (ca 4300 varv 28-29 knop)och körde ungefär 11 timmar trolling. Gjorde över med strax under 29 liter, det måste kategoriseras som godkänt? Borde rimligtvis innebära en trolllingförbrukning på baras strax över en liter/timme Iofs bara en tur så lite tidigt att göra frivolter. Men man kan ju börja träna.
                Låter klart godkänt om det håller sig på den nivån, men som sagt låt det gå några turer så Du kan räkna på genomsnitt eller gör som jag och montera en flödesmätare dem är guld värda för att spara på soppan och det gör stora pengar med dagens soppapriser!!

Kommentera

har fixat en flödesmätare men den var till röda kontatker å jag behöver en till blå. Måste försöka stytra en adapteter. Finns det?

Kommentera

har fixat en flödesmätare men den var till röda kontatker å jag behöver en till blå. Måste försöka stytra en adapteter. Finns det?
                    Här finns allt du behöver http://www.lei-extras.com/store/sear...owranceNET+Red

Har du ett Lowrance lod av nyare snitt med NMEA2000 så ska du istället för en flödesmätare ha en Suzuki Engine Interface Cable då får du in all data från motorn som motor temp, aktuell bränsleförbrukning , förbrukning per distans, hur långt man kommer på tanken, kvarvarande bränsle i tanken, förbrukningen under turen/året, strömförbrukning och hur mycket generatorn laddar, Drift tiden på motorn sen den var ny + en massa annat

För att få det nätverket att funka så behövs det också ett NMEA expansions kitt
                    Senast ändrad av team char; 2008-10-05, 12:24.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 899 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus