Köpte en sån igår, tänkte fråga vad för batteri man ska ha?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Minn kota endura 50
Collapse
X
-
Full gas på motorn drar 50A, alltså räcker ett 100Ah batteri som är full-laddat för 2 timmars körning i full gas.
Jag har ett 230 Ah batteri som g0wdn fixade fram åt mig, en "liten" nackdel med det är ju att det väger 60 kg så man får ju spänna musklerna för att få det ur båten när man skall ta hem det och ladda. Min motor är en Motorguide 46 lb så batteriet skall ju teoretiskt räcka i 5 timmar på full gas.
Här i älven när vi transporterar oss eller ens kör trolling mot strömmen så är det ju ofta full gas som gäller. Har även ett 110 Ah batteri som reserv så att man tar sig i land om det går åt pipan med det större batteriet.Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
Kommentera
-
Jag har hört om ditt 230ah batteri Da_moose ,inte så tvärlyft men räcker länge. Grattis till väskan btw.Hemsida: http://www.slaktarnlures.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av flugfiskarnjoonas Visa inläggKöpte en sån igår, tänkte fråga vad för batteri man ska ha?
115AH Tudor/Exide Nautica hade jag valt om du orkar lyfta det. Själv köpte jag ett 80AH ovan nämnda med ambitioner att utöka med ytterligare en 80 vid ev framtida behov.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inläggFull gas på motorn drar 50A, alltså räcker ett 100Ah batteri som är full-laddat för 2 timmars körning i full gas.
Jag har ett 230 Ah batteri som g0wdn fixade fram åt mig, en "liten" nackdel med det är ju att det väger 60 kg så man får ju spänna musklerna för att få det ur båten när man skall ta hem det och ladda. Min motor är en Motorguide 46 lb så batteriet skall ju teoretiskt räcka i 5 timmar på full gas.
Här i älven när vi transporterar oss eller ens kör trolling mot strömmen så är det ju ofta full gas som gäller. Har även ett 110 Ah batteri som reserv så att man tar sig i land om det går åt pipan med det större batteriet.
Tillåt mig rätta dina uppgifter om MINN KOTA Endura 50´s strömförbrukning.
Korrekta uppgifter är:
"MINN KOTA Endura 50 elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 22,7 kp, 14,8 kp, 11,3 kp, 7,9 kp och 5,7 kiloponds dragkraft och förbrukar då 40, 26, 20, 14 och 10 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
Fartområde: 0 - 6 knop*
Mer om Endura 50 kan du läsa på websidan www.trumman.com om du klickar på MINN KOTA.
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Robert "Da Moose" Fjällborg;
Tillåt mig rätta dina uppgifter om MINN KOTA Endura 50´s strömförbrukning.
Korrekta uppgifter är:
"MINN KOTA Endura 50 elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 22,7 kp, 14,8 kp, 11,3 kp, 7,9 kp och 5,7 kiloponds dragkraft och förbrukar då 40, 26, 20, 14 och 10 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
Fartområde: 0 - 6 knop*
Mer om Endura 50 kan du läsa på websidan www.trumman.com om du klickar på MINN KOTA.
Old Firehand
www.trumman.comTävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inläggOjdå, sorry. Allt jag läst om elmotorer hittills har angett att maxförbrukningen skall vara i paritet med dragstyrkan(1 lb=1 A). Men där ser man, alltid positivt med lite mindre förbrukning.
Hos din egen elektriska fiskemotor kan du själv mäta den statiska dragkraften i kilopond vid varje hastighetsläge och samtidigt mäta strömförbrukningen med en amperemätare. Förslagsvis kan du mäta dragkraften hos fiskemotorn med en kraftig Samson fjädervåg uppspänd mellan två, starka linor. Knyt ena linändan i bryggan och den andra i akteröglan på båten. Med Samsonvågen alldeles bakom akterspegeln kan du på Samsonvågens mätskala avläsa den statiska dragkraften i kilopond (kilo) vid respektive hastighetsläge (dragkraftsläge).
Old Firehand
Kommentera
-
Jag köpte nyss batteri till min Minn Kota 46. Antalet amperetimmar är ju naturligtvis beroende på hur man planerar att använda motorn. Däremot tycker jag att du ska köpa ett batteri som är anpassat för marint bruk (tål bl.a. mer lutning utan att batterisyra rinner ut) och framför allt är gjort för den typ av längre urladdningar som det blir med en elmotor. Finns batterilagret i närheten av där du bor så skulle jag åka till dem. Ring annars och fråga dem vilken typ av batteri de rekommenderar.PB gädda
Spinn: 11 230 g
Jerk:10 825 g
Fluga: 10 000 g
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 884 visningar
0 gillar
|