Honda 2HK fyrtakts båtmotor Hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Honda 2HK fyrtakts båtmotor Hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag har en sån, en jamaha 4hk four stroke -05, helt ok men vibrerar och låter också en del.

Kommentera

Tjena du

En Honda 2hk 4-t är i princip samma motor som 2,3 hk. 2,3:an är en uppdaterad variant av 2hk motorn som blev något uppborrad.

En 1 cylindrig motor låter lite mer så att du tycker den väsnas lite är normalt. Den går på ett högre varvtal än en 2 eller flercylindrig. Hondas 2hk har centrigualkoppling, en sk slungkoppling som göra att propellern står stilla på tomgång och när man ger gas så slungas kopplingen ut och greppar i en trumma och sätter fart på propellern.

I denna storleksklassen är det bara en fördel att motorn är luftkyld. Den blir väldigt lätt och bära på och minimalt med underhåll.

Den som kläckte ur sig att den hade plastrigg är ute å cyklar, aluminium. Propellern är dock i plast. Dock är inte 2,3:an eller 2:an nån utmärkt bruksmotor för fiske. Används oftast som hjälpmotor åt mindre segelbåtar, gummibåtar m.m. Den större 5:an lämpar sig bättre till fiske och har även backväxel vilket 2,3:an saknar (man får vända motorn)

MVH/Gimmy, Auktoriserad Honda tekniker
      [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
        Tjena du

En Honda 2hk 4-t är i princip samma motor som 2,3 hk. 2,3:an är en uppdaterad variant av 2hk motorn som blev något uppborrad.

En 1 cylindrig motor låter lite mer så att du tycker den väsnas lite är normalt. Den går på ett högre varvtal än en 2 eller flercylindrig. Hondas 2hk har centrigualkoppling, en sk slungkoppling som göra att propellern står stilla på tomgång och när man ger gas så slungas kopplingen ut och greppar i en trumma och sätter fart på propellern.

I denna storleksklassen är det bara en fördel att motorn är luftkyld. Den blir väldigt lätt och bära på och minimalt med underhåll.

Den som kläckte ur sig att den hade plastrigg är ute å cyklar, aluminium. Propellern är dock i plast. Dock är inte 2,3:an eller 2:an nån utmärkt bruksmotor för fiske. Används oftast som hjälpmotor åt mindre segelbåtar, gummibåtar m.m. Den större 5:an lämpar sig bättre till fiske och har även backväxel vilket 2,3:an saknar (man får vända motorn)

MVH/Gimmy, Auktoriserad Honda tekniker
        Den är alltså inte lämplig pga att den är höljudd?

Kommentera

Ursprungligen postat av pendejo4life Visa inlägg
          Den är alltså inte lämplig pga att den är höljudd?
          Största problemet är slungkopplingen som gör det svårt att hålla jämn fart vid långsam trolling.

Kommentera

Att den inte skulle vara lämplig för fiske pga att den är högljudd är svårt att svara på. Man ska tänka på att själva motorn sitter ovanför vattnet, det vi hör är inte samma som under vattnet. Dessutom uppfattar fisk ljud med andra frekvenser än vi. Tar du en elmotor sitter själva motordelen under vatten, vi upplever den som ljudlös med vad hörs under vatten??? Vi har inte hundra koll på vilka frekvenser som fisk uppfattar störande... Jag upplever själv att elmotorn kan få fisk att skygga mer än bensinmotorn vid vissa tillfälle.

Har själv fiskat mycket med en Mercury F2,5 4-takt på en liten båt innan jag blev Hondasäljare. Den har ungefär samma ljudnivå, 1-cyl motor, dock vattekyld. Hade inga problem med att den störde fisken.

MVH/Gimmy
            [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Tackar för svaren gubbar! nu är det så att jag slog till ändå på en honda 2hp -00, mycket lätt motor! Jag har en yamaha four stroke tidigare som låter en del också men gäddan värkar skita i det, min son på 8 får mycket gädda när jag trollar med den :-) Ville testa en lättviktare så jag köpte en honda 2hp, motorn är snygg som fan och när den startas låter den som en moppe men av någon konstig anledning gillar jag ljudet :-) SKall testa den till vår. Har jag med hört att det är svårt att hålla jämn fart vid trolling, vi får se som sagt. Återigen tach ni som svarat!

Kommentera

Tja.

Jag har en Tohatsu 4hk, vattenkyld. Vid full gas låter det en del om den men inte mer än andra märken jag har testat, vid trolling låter den knappt. För 9000:- (ny) så kund ejag inte ha fått en bättre motor. Rekommenderas.

Kommentera

ok nu har jag testat lilla hondan, vet inte om jag glömt hur min yamaha 4hp -07:a låter men jag tycker absolut inte att hondan låter mycket värre. Den går hur brasom helst! och när jag sänker farten till nästan tomgång går den forttfarande bra, den vill alltså inte stanna. det jag tyckte om med den var att den vibrerar inte som min tunga 4 hästare. Jag har dock inte fått fisk än :-)

Kommentera

Täta avgasröret vid motorn, sitter små hål där som låter, Sen blir den knäpptyst.
                    Du kan även byta fjädrarna till kopplingen om du vill trolla på mycket låg fart.
                    Ställ in luftskruven så att du får låg och mycket jämn tomgång.
                    Rengör gasaren, den kletar igen lätt av idiotlösningen på vevhusventilationen.
                    Lägger du motorn som det är tänkt så ligger hålet neråt ??

Ställ in ventilspelet för jämnare gång och lättare start, flytta tändspolen närmare svänghjulet den sitter för långt ut.

Kommentera

Köpte själv Honda 2,3 då elmotorn inte riktigt räckte till ibland, även den är luftkyld och jag blev riktigt nöjd med köpet. Den är rätt stark för att väga 12kg enkel att ta med jämfört med batteriet till elmotorn som väger det dubbla.

4 timmars trolling drog ungefär 1L bensin så den känns rätt snål?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58