Probl Volvo Penta 7,5hk 4T (Honda) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Probl Volvo Penta 7,5hk 4T (Honda)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Probl Volvo Penta 7,5hk 4T (Honda)

Hej!

Är nu här på forumet och hoppas att ni kan hjälpa mig. Har en 7,5hk Volvo Penta 4takt (Hondamotor) som jag inte får att gå som den ska.
    Den är lättstartad och går rent och fint en stund men sen dör den, är man med och släpper ner den på tomgång och pumpar lite blåsa så håller den igång och då går det att köra vidare sen. Har plockat isär och gjort rent allt och bytt stift, har även köpt ny tank och slang med blåsa men problemet kvarstår. Verkar som att den fyller upp förgasaren med soppa men sen så fyller den inte vidare utan när soppan i förgasaren är slut så dör den och man måste tvångsfylla den igen med blåsan. Någon som har några tips??

MVH// Jocke

Precis som du är inne på så är det problem med bränslepåfyllningen till förgasaren.

Vet inte hur förgasaren på just den motorn ser ut men om det är ett membran i förgasaren som "pumpar" upp soppan och håller tryck i slangen så är det hål på membranet. Det är ju gjort i gummi så det torkar ut med tiden.

Det är många motorkunniga här på forumet som säkert kan ge dig ett bättre svar om din specifika motormodell.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Låter som bränslefiltret tycker jag, hade likvärdiga problem på samma maskin för många år sedan..löste det med att ta bort filtret som sitter på slangen, blåsa i det allt vad man kan från vart håll, sen gick den fint i ett par veckor till, innan man fick blåsa igen. Löstes till sist med ett nytt bränslefilter..

Bara ett tips om du inte redan åtgärdat detta..

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
        Precis som du är inne på så är det problem med bränslepåfyllningen till förgasaren.

Vet inte hur förgasaren på just den motorn ser ut men om det är ett membran i förgasaren som "pumpar" upp soppan och håller tryck i slangen så är det hål på membranet. Det är ju gjort i gummi så det torkar ut med tiden.

Det är många motorkunniga här på forumet som säkert kan ge dig ett bättre svar om din specifika motormodell.
        Ja soppan går ju direkt till en "pump" med ett membran som styrs av kamaxeln som jag kan se det. Kan ju mycket väl vara att det är hål i det. När jag gjorde rent där så var det skit i det lilla filtret som sitter i samma "hus". Får prova med ett nytt membran. Tack för snabbt svar!!

Kommentera

Jag brukar alltid sätta ett vanligt bränslefilter från biltema för 15:- på slangen innan förgasaren och sen byter man detta vartannat år eller så. Det tar bort en hel del strul med soppatillförsel.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
            Låter som bränslefiltret tycker jag, hade likvärdiga problem på samma maskin för många år sedan..löste det med att ta bort filtret som sitter på slangen, blåsa i det allt vad man kan från vart håll, sen gick den fint i ett par veckor till, innan man fick blåsa igen. Löstes till sist med ett nytt bränslefilter..

Bara ett tips om du inte redan åtgärdat detta..

Hmmm....på min så sitter det inget "externt" filter???

Kommentera

Beställ ett nytt membran och sätt dit ett extra bränslefilter så är du med all säkerhet "home safe".

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
                Beställ ett nytt membran och sätt dit ett extra bränslefilter så är du med all säkerhet "home safe".
                Jag får göra det.... Tack för den snabba hjälpen!!

Kommentera

Någon som vet bra ställen dit man kan vända sig för reservdelar till dessa motorer?

Kommentera

Ursprungligen postat av joacim77 Visa inlägg
                    Någon som vet bra ställen dit man kan vända sig för reservdelar till dessa motorer?
                    Testa denna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus