Evinrude e-tec - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude e-tec

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Evinrude e-tec

Hej,

Vad anser ni om denna motor 115hp på trollingbåt (olympic 580c). Jämnfört med en suzuki 115 el 140hp?
    Hade inte tänkt ha en separat trollingmotor men kanske kan vara en lösning det med.
    Senast ändrad av Gös123; 2008-07-15, 16:17.

Ursprungligen postat av Laban76 Visa inlägg
    Hej,

Vad anser ni om denna motor 115hp på trollingbåt (olympic 580c). Jämnfört med en suzuki 115 el 140hp?
    Hade inte tänkt ha en separat trollingmotor men kanske kan vara en lösning det med.
    E-tech funkar efter samma 2 Takts princip som Mercury Optimax men Optimax har en fördel vid trolling i sin Troll Controll som är en manuell varvtalsstyrning som gör att tomgångsvarvet kan justeras med 10 rpm per knapptryckning vilket är kalas för farthållningen vid trollingfiske.

Så det skulle jag välja och Du får en rappare båt med Optimax 2 takt än med Suzuki 4 Takt men Suzukin går tystare och något snålare framförallt i trollingfart, av de två alternativen skulle jag välja 115 hk då den levererar maxvrid vid lägre varvtal än 140 hk och det är bra ur bränsleförbrukningshänseende.

My 2 Cent.

Kommentera

Ursprungligen postat av Laban76 Visa inlägg
      Hej,

Hej Laban; Evinrude hade klart konkurrenskraftiga båtmotorer mellan 1950 och 1975. När Hondas 4-taktare bara blev bättre och bättre på 1970-talet, samtidigt som Yamaha och Suzuki också började planera att tillverka 4-taktare, då tappade dåvarande marknadsledare Evinrude, Johnson och Mercury större delen av sin försäljning världen över. Förra året, 2007 beslutades att utombordarmärket Johnson skulle läggas ner. Med ganska stor sannolikhet följer Evinrude med över kanten nästa år. Det innebär att alla gamla och många av dagens Evinrude E-Tech m.fl. modeller och gårdagens Johnson kommer att användas som "bojstenar" i framtiden. Mitt råd till dig idag är att du köper en 90 - 115 hkr Yamaha 4-taktare som transportmotor och en 15 hkr 4-takts Yamaha som trollingmotor. Händer något med den större transportmotorn när du är ute till havs och trollar lax och det blåser frånlandsvind, då är den lilla 15-hästars trollingmotorn bra att ha som hjälp att ta dig oskaddd iland.
      Yamaha for ever!
      Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2008-07-16, 19:17.

Kommentera

Jag skulle utan tvekan välja 4 takt till trolling och speciellt SUZUKI!! som är enligt mitt tycke och erfarenheter är kanon bra motorer!!
        115 el 140 hk är nog beroende hur fort du vill köra men det skiljer ju inte mycket i vikt på suzuki 115 och 140
        140 hk är ju utvecklad ett tag efter 115, och de nya utvecklade storlekarna hos suzuki har ganska låg vikt
        Lycka till med köpet!!!
        lax

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Laban; Evinrude hade klart konkurrenskraftiga båtmotorer mellan 1950 och 1975. När Hondas 4-taktare bara blev bättre och bättre på 1970-talet, samtidigt som Yamaha och Suzuki också började planera att tillverka 4-taktare, då tappade dåvarande marknadsledare Evinrude, Johnson och Mercury större delen av sin försäljning världen över. Förra året, 2007 beslutades att utombordarmärket Johnson skulle läggas ner. Med ganska stor sannolikhet följer Evinrude med över kanten nästa år. Det innebär att alla gamla och många av dagens Evinrude E-Tec m.fl. modeller och gårdagens Johnson kommer att användas som "bojstenar" i framtiden. Mitt råd till dig idag är att du köper en 90 - 115 hkr Yamaha 4-taktare som transportmotor och en 15 hkr 4-takts Yamaha som trollingmotor. Händer något med den större transportmotorn när du är ute till havs och trollar lax och det blåser frånlandsvind, då är den lilla 15-hästars trollingmotorn bra att ha som hjälp att ta dig oskaddd iland.
          Yamaha for ever!
          Old Firehand
          www.trumman.com
          Mja kan man annat än instämma!
          Skulle dock inte såga lika hårt som du Firehand!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har hört att servicen på Evinrude är brutalt dyr. Att den går bra de första tre åren, men att den sen måste rivas isär totalt. Dock bara hörsägen.

Kommentera

Som trollingmotor ska du nog satsa på en fyrtakt, har hört om problem både med optimax och e-tec, i USA går Yamaha framåt som bara den och Mercury och Evinrude går väldigt knackigt, hur ska man tolka det?

Yamaha har grymt driftsäkra och bra 4-taktsmotorer, kan aldrig bli ett felköp, säkert mycket bättre andrahandsvärde när den ska säljas som trollingbåt i framtiden oxå.
              http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Själv är jag alldeles strålande nöjd med denna "skitmotor".Men vad vet jag? De mekar jag snackat med, som jobbar med mer än bara Evinrude, har inte riktigt samma uppfattning som herrarna ovan....
                Orkar inte tjaffsa om det här igen.
                Satsa på en motor som du tror på, men se till att du har ett erkänt bra serviceställe i närheten om ditt nyinköp mot all förmodan skulle krångla.

//Stefan
                Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Tackar för svaren!
                  Blir en 140hp 4-takt Suzuki el. yamaha, 115hp skulle ha bättre acceleration vilket borde innebära att den passar ngt sämmre än 140 som trollingmotor, men utväxlingen kanske inte går så långt ner i varvtalen.
                  Testar detta till en början och överväger en separat trolling motor till nästa sesong.

Kommentera

Tycker det oavsett typ är fel att använda "stormotorn" till trolling. Köp en separat lillmotor, har många fördelar.

Vad gäller 2 resp 4 takt som transportmotor har jag alldrig gillat och kommer nog inte heller 4-taktarnas vikt/effektfördelning.
                    Hade önskat att dom inte fått sånt gemonslag så kunde kanske dom miljövänliga 2-taktarna utvecklats mer.
                    En 4-taktare kan aldrig bli lika rapp som en 2-taktare, tyvär. Dessutom är dom tunga, klumpiga och bet, mer servicekrävande.
                    Vad jag önskat att dom hade lyckats ordentligt med Optimax och E-tec...

Jag kör så pass lite så jag håller mej till äldre tillförlitliga 2-taktare, dom får man dessutom ha ifred..

Kolla in filmen...

Och denna

Senast ändrad av Master; 2008-07-15, 22:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58